gefrustreerd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
rijbewijsced
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2016, 15:42

gefrustreerd

Bericht door rijbewijsced »

Hallo,
Ik weet niet als er hier mensen zijn die hetzelfde meegemaakt hebben, maar ik ben echt gefrustreerd van het praktisch examen van Moorsele thuis gekomen. In oktober het ik mijn praktisch rijexamen een 1ste maal gedaan en was ik terecht gebuisd, het parkeren was niet goed, het verkeer belemmerd. Vanmorgen ging ik ook met een beter gevoel naar het examencentrum en dacht nu moet het lukken. Mijn examinator was een vriendelijke vrouw. Eerst theoretische vraag, hoe je kunt weten dat de banden goed zijn (1,6 mm groeve) en dan beginnen met rijden.
Beide manoevres: voorbehoud (parkeren 1ste maal gelukt, keren in straat ook goed)
Fouten:
- er was een zone 30, had idd het bord met de doorstreping van de zone 30 niet gezien en aangezien er nogal veel voetgangers waren, leek mij hij beter om deze snelheid verder aan te houden. Toen ik het bord 50 tegenkwam, trok ik terug op. Fout te traag rijden (is het niet beter en veiliger voor het verkeer om dan 30 te rijden???)
- Voldoende in spiegels kijken en over de schouder, wat ik echt gedaan heb. Als het rood is kijk ik heel de tijd in mijn spiegels voor het opkomende verkeer te zien. bij het indraaien keek ik ook over mijn schouder. Natuurlijk kan je zeggen er is geen bewijs, maar ja wie zegt er ook dat zij wel correct is?
- Bij een afrit van Moorsele was er nog een gevaarlijke bocht, wou mijn snelheid aanpassen door te vertragen. Door te remmen heb ik het achterliggende verkeer belemmerd volgens haar. Had wel nog de toegelaten snelheid op de autosnelweg.

Dan is mijn conclusie ik rijd toch niet gevaarlijk! Gisteren zei ik nog tegen mensen dat ze in het examencentrum correct zijn, het is voor je eigen veiligheid dat ze je buizen, maar nu ben ik echt wel gefrustreerd. Dus trek ik mijn standpunt van het praktisch rijexamen terug.
Mijn voorlopig rijbewijs vervalt bijna en de examinatrice zei, ja je gaat je theoretisch examen moeten opnieuw doen en 6 uur rijles moeten volgen via de rijschool en ook het examen doen met de rijschool.
Toen dacht ik, is het toch geen geldspel?
Derp

Re: gefrustreerd

Bericht door Derp »

rijbewijsced schreef:Hallo,
Ik weet niet als er hier mensen zijn die hetzelfde meegemaakt hebben, maar ik ben echt gefrustreerd van het praktisch examen van Moorsele thuis gekomen. In oktober het ik mijn praktisch rijexamen een 1ste maal gedaan en was ik terecht gebuisd, het parkeren was niet goed, het verkeer belemmerd. Vanmorgen ging ik ook met een beter gevoel naar het examencentrum en dacht nu moet het lukken. Mijn examinator was een vriendelijke vrouw. Eerst theoretische vraag, hoe je kunt weten dat de banden goed zijn (1,6 mm groeve) en dan beginnen met rijden.
Beide manoevres: voorbehoud (parkeren 1ste maal gelukt, keren in straat ook goed)
Fouten:
- er was een zone 30, had idd het bord met de doorstreping van de zone 30 niet gezien en aangezien er nogal veel voetgangers waren, leek mij hij beter om deze snelheid verder aan te houden. Toen ik het bord 50 tegenkwam, trok ik terug op. Fout te traag rijden (is het niet beter en veiliger voor het verkeer om dan 30 te rijden???)
- Voldoende in spiegels kijken en over de schouder, wat ik echt gedaan heb. Als het rood is kijk ik heel de tijd in mijn spiegels voor het opkomende verkeer te zien. bij het indraaien keek ik ook over mijn schouder. Natuurlijk kan je zeggen er is geen bewijs, maar ja wie zegt er ook dat zij wel correct is?
- Bij een afrit van Moorsele was er nog een gevaarlijke bocht, wou mijn snelheid aanpassen door te vertragen. Door te remmen heb ik het achterliggende verkeer belemmerd volgens haar. Had wel nog de toegelaten snelheid op de autosnelweg.

Dan is mijn conclusie ik rijd toch niet gevaarlijk! Gisteren zei ik nog tegen mensen dat ze in het examencentrum correct zijn, het is voor je eigen veiligheid dat ze je buizen, maar nu ben ik echt wel gefrustreerd. Dus trek ik mijn standpunt van het praktisch rijexamen terug.
Mijn voorlopig rijbewijs vervalt bijna en de examinatrice zei, ja je gaat je theoretisch examen moeten opnieuw doen en 6 uur rijles moeten volgen via de rijschool en ook het examen doen met de rijschool.
Toen dacht ik, is het toch geen geldspel?
Heb je na het examen dan geen verdere uitleg over je resultaten gevraagd? Dan had ze je vast een deftige uitleg kunnen geven. Te lang te traag of te snel rijden is ook niet goed. Een examinator/examinatrice ziet het wel door de vingers als dat voor eventjes is, maar als je toch heel de tijd te traag/snel blijft rijden... Dan is het best normaal dat je daar een opmerking over krijgt op je blad. Te traag rijden kan trouwens wel voor 'gevaarlijke' situaties zorgen. Niet altijd, maar dat kan.
Voor de rest was niemand van diegenen die hier op het forum zitten erbij, dus we kunnen niet echt een oordeel vellen over je examen. Wat ik wél weet en wat ook erg belangrijk is, is dat je àltijd meteen na je examen meer uitleg moet vragen. De meesten zijn zo teleurgesteld dat ze dat vergeten, en dan is het helaas achteraf vaak een kwestie van 'hij/zij vond dit terwijl ik dat niet vond' en dergelijke. Jij kan misschien wel gevonden hebben dat je het goed deed of het verkeer niet hinderde, maar een examinator/examinatrice ziet ook de dingen waar een leerling niet op let. Kortom, een examinator/examinatrice weet waar hij/zij mee bezig is. Als je er écht van overtuigd bent dat er een fout is gebeurd, kan je dit meteen na het examen ook altijd melden. Niet naar huis gaan en achteraf pas een klacht indienen. Dat haalt niks uit.

Ik snap je frustratie, maar laat hierdoor de moed niet zakken. Een rijbewijs halen is allesbehalve een geldspel. De ene examinator is strenger dan de andere, dat is een feit, maar hij/zij gaat je nooit buizen voor zijn/haar plezier of om zogezegd meer geld in het laatje te brengen. Voor wat ook? Instructeurs verzuipen haast in het werk, en examinators hebben ook goedgevulde dagen!
Dat je voorlopig rijbewijs bijna verloopt, daar kan je helaas niks aan veranderen. Dat is frustrerend, maar het is nu eenmaal de regel. Daar kan je weinig aan doen. Gewoon met goede moed verder blijven oefenen! Dat komt wel goed. De ene doet er nu eenmaal wat langer over dan de andere. Kalm blijven en de moed niet laten zakken, da's de boodschap. Niet blijven tobben over je buis, maar je gewoon herpakken. Kop op! Ik duim voor jou! :)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gefrustreerd

Bericht door Inazuma »

rijbewijsced schreef:Fout te traag rijden (is het niet beter en veiliger voor het verkeer om dan 30 te rijden???)
Het is een rij-examen ...
Je mist een bord dat de toegelaten snelheid bepaalt.
- Bij een afrit van Moorsele was er nog een gevaarlijke bocht, wou mijn snelheid aanpassen door te vertragen. Door te remmen heb ik het achterliggende verkeer belemmerd volgens haar. Had wel nog de toegelaten snelheid op de autosnelweg.
Vertragen op de afrit.

Minimumsnelheid is 70 op de snelweg, maar dat is ronduit gevaarlijk.

Dan is mijn conclusie ik rijd toch niet gevaarlijk!
Of je gevaarlijk rijdt, is maar 1 stukje van het examen.
Er wordt ook gekeken of je voldoende oplet.

Mijn voorlopig rijbewijs vervalt bijna en de examinatrice zei, ja je gaat je theoretisch examen moeten opnieuw doen en 6 uur rijles moeten volgen via de rijschool en ook het examen doen met de rijschool.
Wetgeving is aangepast sinds je je voorlopige rijbewijs behaalde ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: gefrustreerd

Bericht door de rijprof »

Wat staat er precies op jouw resultaatblad? Misschien kunnen we meer tips geven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: gefrustreerd

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Wat staat er precies op jouw resultaatblad? Misschien kunnen we meer tips geven.
Richtingsverandering: onvoldoende
zich vergewissen - bord F50 bis
Snelheid en verkeersinzicht; Onvoldoende
te lage snelheid
plots remmen
hinderen

Manoevres: Voorbehoud
Parkeren achter een voertuig: Voorbehoud
Zich vergewissen: Voorbehoud
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: gefrustreerd

Bericht door de rijprof »

de rijprof schreef:Wat staat er precies op jouw resultaatblad? Misschien kunnen we meer tips geven.
Richtingsverandering: onvoldoende
zich vergewissen - bord F50 bis
Duidelijk meer over de schouder kijken en zoeken naar fietsers, zowel bij links als rechts afslaan. Vermits je daar onvoldoende voor kreeg, kun je nog niet alleen de weg op. Te gevaarlijk!
Snelheid en verkeersinzicht; Onvoldoende
te lage snelheid
plots remmen
hinderen
Vermoedelijk ben je in een situatie terecht gekomen waarbij jouw snelheid helemaal niet aangepast is aan andere weggebruikers (te traag). Bovendien ben je vermoedelijk ergens plots gaan remmen wegens een verkeerde inschatting waarbij jouw achterligger(s) wel even van kunnen schrikken en je onnodig gaat hinderen. Kan soms gevaarlijk zijn = onvoldoende.
Manoevres: Voorbehoud
Parkeren achter een voertuig: Voorbehoud
Zich vergewissen: Voorbehoud
Toch beter uitkijken naar het verkeer op de rijbaan, indien mogelijk even wachten en voorrang verlenen want je doet een manoeuvre.

Conclusie: De examinatrice zal van oordeel geweest zijn dat je in het algemeen nog niet veilig genoeg de weg op kan.
Vlot mee kunnen met het verkeer, rijden met aangepaste snelheid en veel beter uitkijken wat er rondom jou gebeurt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: gefrustreerd

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:
de rijprof schreef:Wat staat er precies op jouw resultaatblad? Misschien kunnen we meer tips geven.
Richtingsverandering: onvoldoende
zich vergewissen - bord F50 bis
Duidelijk meer over de schouder kijken en zoeken naar fietsers, zowel bij links als rechts afslaan. Vermits je daar onvoldoende voor kreeg, kun je nog niet alleen de weg op. Te gevaarlijk!
Snelheid en verkeersinzicht; Onvoldoende
te lage snelheid
plots remmen
hinderen
Vermoedelijk ben je in een situatie terecht gekomen waarbij jouw snelheid helemaal niet aangepast is aan andere weggebruikers (te traag). Bovendien ben je vermoedelijk ergens plots gaan remmen wegens een verkeerde inschatting waarbij jouw achterligger(s) wel even van kunnen schrikken en je onnodig gaat hinderen. Kan soms gevaarlijk zijn = onvoldoende.
Manoevres: Voorbehoud
Parkeren achter een voertuig: Voorbehoud
Zich vergewissen: Voorbehoud
Toch beter uitkijken naar het verkeer op de rijbaan, indien mogelijk even wachten en voorrang verlenen want je doet een manoeuvre.

Conclusie: De examinatrice zal van oordeel geweest zijn dat je in het algemeen nog niet veilig genoeg de weg op kan.
Vlot mee kunnen met het verkeer, rijden met aangepaste snelheid en veel beter uitkijken wat er rondom jou gebeurt.
Maar begin je dan geen vragen te stellen over de objectiviteit van zo'n praktisch rijexamen? Bij de 1ste keer dat ik het examen gedaan had, zei de examinator 'u rijdt goed, maar het parkeren moest beter'. Bij parkeren stond 'slecht', vond ik ook logisch. Dit klopt toch niet?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: gefrustreerd

Bericht door de rijprof »

Elk examen probeert men zo objectief mogelijk te beoordelen, maar niemand kan uitsluiten dat er een stukje subjectiviteit kan in zitten. Het moeilijkste om te beoordelen zijn de twijfelgevallen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie