auto laten ombouwen tot auto zonder rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Martinus van Bavegem

auto laten ombouwen tot auto zonder rijbewijs

Bericht door Martinus van Bavegem »

Misschien is wat ik nu vraag niet direct nuttig voor jullie forum. Toch wil ik de vraag stellen.

Ik vroeg me af of het in België net zoals in Nederland mogelijk is om een auto te laten ombouwen tot een 45 km/h wagen zonder rijbewijs. Een MMBS (motorrijtuig met beperkte snelheid)
Zodoende kan je al min of meer leren rijden nadat je je theorie hebt gedaan met een gewone wagen, terwijl je niet op autowegen en snelwegen mag.

Mijn vraag is of er wetgeving in België bestaat die het ombouwen van een gewone auto naar een km/h wagen toelaat en of er garages zijn die dit soort downtuning aanbieden als service.

Alvast dank voor de informatie.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: auto laten ombouwen tot auto zonder rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

De kans dat je dat klaar krijgt lijkt me bijzonder klein... je kan in België niet eens een ander type motor in een auto bouwen zonder dat je jezelf een hoop miserie op de nek haalt.

En wat jij voorstelt is nog iets ingewikkelder, dat is het voertuig ineens ombouwen naar een andere categorie voertuigen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: auto laten ombouwen tot auto zonder rijbewijs

Bericht door Gast »

Technisch zou het niet zo moeilijk zijn. Men zou een plaatje lassen ter hoogte van de versnelingspook zodat je niet naar vierde en vijfde versnelling kunt.
De vraag is: kan dit wettelijk in België. Ik heb een mail naar het BIV gestuurd met die vraag, dus ik zal het binnen afzienbare tijd weten. Het is een juridisch-technische vraag.
Ik wil bij de autokeuringsdienst ook nog eens navraag doen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: auto laten ombouwen tot auto zonder rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Martinus van Bavegem schreef:Misschien is wat ik nu vraag niet direct nuttig voor jullie forum. Toch wil ik de vraag stellen.

Ik vroeg me af of het in België net zoals in Nederland mogelijk is om een auto te laten ombouwen tot een 45 km/h wagen zonder rijbewijs. Een MMBS (motorrijtuig met beperkte snelheid)
Zodoende kan je al min of meer leren rijden nadat je je theorie hebt gedaan met een gewone wagen, terwijl je niet op autowegen en snelwegen mag.

Mijn vraag is of er wetgeving in België bestaat die het ombouwen van een gewone auto naar een km/h wagen toelaat en of er garages zijn die dit soort downtuning aanbieden als service.

Alvast dank voor de informatie.
Kan dat in Nederland ? Geef eens wat uitleg?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: auto laten ombouwen tot auto zonder rijbewijs

Bericht door Rafael »

45 km/u is ook voorbij daar, enkel nog 25 km/u.
http://www.autoblog.nl/nieuws/teruggetu ... 5-kmu-7789

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... -MMBS.aspx

Heeft ook nog weinig zin:
Vanaf 1 juli 2015 moet u voor het besturen van een MMBS in het bezit zijn van een geldig Nederlands rijbewijs met de categorie B (u bent 18 jaar of ouder), een trekkercertificaat of een rijbewijs met de categorie T.
Ook knettergek imo:
Afbeelding

Het ligt ook iets complexer dan enkel 4de en 5de versnelling ontoegankelijk maken, wagens genoeg die in 3de versnelling ook nog snelheden halen boven 100 km/u.

In België dus ook niet mogelijk, zie uw crosspost op een ander forum.
Plaats reactie