Opnieuw beginnen rijden na vervallen voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
skelle
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2015, 12:28

Opnieuw beginnen rijden na vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door skelle »

Mijn vriendin heeft 27/02/2012 haar voorlopig rijbewijs 18maand gehaald. Echter door prive omstandigheden op dat moment was er geen auto meer beschikbaar om te leren rijden, waardoor haar rijbewijs op 27/08/2013 vervallen is. Door een kromme regelgeving moest zij dan 3 jaar weer wachten om opnieuw een voorlopig rijbewijs te halen(tenzij met rijschool, correct me if I am wrong). Vanaf 27/08/2016 zou ze dus opnieuw mogen beginnen. Probleem is echter dat ze dan nog steeds geen begeleider kan hebben. Ikzelf heb "slechts" een goeie 6 jaar mijn rijbewijs, waar dit 8 jaar moet zijn. Dus dan zouden we nog 2 jaar moeten wachten... Maar als ik het goed voor heb, dan mag zij wel 6 uren doen en dan meteen haar examen? Klopt dit? Mensen die dit zo gedaan hebben? Hoe ging dat na een hele tijd niet meer te rijden en dan ineens 6 uur doen en meteen examen? Mag je dan examen doen met eigen auto of niet? Eigenlijk is het niet te geloven dat je 3 jaar niet meer onder begeleiding mag rijden, maar wel 6 uur mag doen en meteen examen. Puur geldklopperij lijkt me.

Nu om dit toch enigzins gemakkelijker te maken had ik gedacht om haar op een priveterrein het starten/stoppen/schakelen/manoeuvreren/... op te frissen. Kdenk dat dat toch niet echt een probleem moet zijn alhoewel ik slechts 6 jaar mijn rbw heb...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Opnieuw beginnen rijden na vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

skelle schreef:Mijn vriendin heeft 27/02/2012 haar voorlopig rijbewijs 18maand gehaald. Echter door prive omstandigheden op dat moment was er geen auto meer beschikbaar om te leren rijden, waardoor haar rijbewijs op 27/08/2013 vervallen is. Door een kromme regelgeving moest zij dan 3 jaar weer wachten om opnieuw een voorlopig rijbewijs te halen(tenzij met rijschool, correct me if I am wrong). Vanaf 27/08/2016 zou ze dus opnieuw mogen beginnen. Probleem is echter dat ze dan nog steeds geen begeleider kan hebben. Ikzelf heb "slechts" een goeie 6 jaar mijn rijbewijs, waar dit 8 jaar moet zijn. Dus dan zouden we nog 2 jaar moeten wachten... Maar als ik het goed voor heb, dan mag zij wel 6 uren doen en dan meteen haar examen? Klopt dit? Mensen die dit zo gedaan hebben ? Hoe ging dat na een hele tijd niet meer te rijden en dan ineens 6 uur doen en meteen examen? Mag je dan examen doen met eigen auto of niet ?


Neen, als ze nu examen zou willen doen: minstens 6 uur rijles in een erkende rijschool en examenbegeleiding met de rijschool.
skelle schreef: Eigenlijk is het niet te geloven dat je 3 jaar niet meer onder begeleiding mag rijden, maar wel 6 uur mag doen en meteen examen. Puur geldklopperij lijkt me.
Weyts wil van deze strenge maatregel af. Voorlopig is het echter nog afwachten ....
skelle schreef: Nu om dit toch enigzins gemakkelijker te maken had ik gedacht om haar op een priveterrein het starten/stoppen/schakelen/manoeuvreren/... op te frissen. Kdenk dat dat toch niet echt een probleem moet zijn alhoewel ik slechts 6 jaar mijn rbw heb...
Héél hard opletten daarmee. Zij mag nu sowieso niet op de openbare weg rijden, ze heeft immers geen voorlopig rijbewijs.

Daarom: wat bedoel je met privéterrein ? De reden dat ik het je vraag: Nergens is bepaald wat "openbare weg" precies is. Mààr .... in de rechtspraak wordt oa een parking van een supermarkt al als openbare beschouwd en niet als privéterrein. Kan dus héél dure gevolgen hebben.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Tim34

Re: Opnieuw beginnen rijden na vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Tim34 »

Ik zit in een gelijkaardige situatie, mijn voorlopig rijbewijs is ook door omstandigheden vervallen. Als ik het goed begrijp zijn er nu twee opties: (i) 3 jaar wachten en daarna theorie + praktijk opnieuw doen om zo een nieuw voorlopig rijbewijs te bemachtigen of (ii) Bijlage 4 aan de gemeente aanvragen en minimum 6 uur rijles met een erkende rijschool volgen én praktijkexamen met de rijschool afleggen. Optie (i) is voor mij niet haalbaar gegeven dat ik binnen enkele maanden beginnen met solliciteren en absoluut een rijbewijs nodig heb en optie (ii) is voor mij onbetaalbaar gegeven dat ik slechts heel weinig praktijkervaring heb en dus heel veel uren les zou moeten volgen. Nu is er nog een optie (iii) en dat is zoals Bert al aangaf hopen op een wijziging in de wetgeving waardoor je na 6 uur praktijk terug een voorlopig rijbewijs krijgt (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2458398). Ik vroeg mij af of iemand al ergens iets meer gelezen/gehoord had over optie (iii), m.a.w. is het erg waarschijnlijk dat deze wet er begin 2016 zal doorkomen?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Opnieuw beginnen rijden na vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Er is nog niks zeker, nog niks gepubliceerd in staatsblad ... don't hold your breath

Kan dus nog wel even duren.
skelle
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2015, 12:28

Re: Opnieuw beginnen rijden na vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door skelle »

We zijn intussen 3 maand verder en ik heb even gegoogled, maar zie nog steeds niet dat deze regel aangepast is? Of zou ik er over kijken?... Voorlopig hier nog niets veranderd ivm de rijlessen...

Het plan is nu eigenlijk om mijn vriendin opnieuw 20 uren te laten doen en haar dan een tijdje alleen te laten rijden. Mag dit binnen de 3 jaar of niet?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Opnieuw beginnen rijden na vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

skelle schreef:We zijn intussen 3 maand verder en ik heb even gegoogled, maar zie nog steeds niet dat deze regel aangepast is?

:lol:

De Belgische politiek gaat ietskes trager beste ...
Misschien is er tegen begin 2017 een nieuwe regeling.

Het duurt hier jàren om hun eigen flaters recht te zetten.
Het plan is nu eigenlijk om mijn vriendin opnieuw 20 uren te laten doen en haar dan een tijdje alleen te laten rijden. Mag dit binnen de 3 jaar of niet?
Daarvoor moet ze ook 3 jaar wachten, dus tot 27 of 28 augustus 2016.

Wat vooraf al wél mag, is al rijlessen volgen bij een erkende rijschool.

Eventueel kan ze al eens examen gaan doen - met de rijschool- als dat goed gaat.
Let wel : 2 maal niet slagen voor praktijk = opnieuw 6 lesuren volgen ...
Gast

Re: Opnieuw beginnen rijden na vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

Dit zal waarschijnlijk niet helpen maar ik zit in ongeveer dezelfde situatie en had Weyts daarvoor gemaild (niet persoonlijk uiteraard :lol: )

Mijn antwoord was kort maar vriendelijk: er wordt inderdaad gewerkt om de regel van 3j wachten te veranderen, maar dit zal zeker nog niet voor de zomer van 2016 zijn. Dus ik verwacht het persoonlijk zeker niet voor 2017. Maar ik heb dus wel bevestiging dat er verandering op komst is, en dat is voor mij ook al goed nieuws.
Plaats reactie