Stuurtechniek.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jdla

Stuurtechniek.

Bericht door jdla »

Ik heb nog een vraagje i.v.m. stuurtechniek.

Mijn leerling heb ik netjes doorgeven & overnemen aangeleerd.

Om zelf heel korte bochten of manoeuvers te doen gebruik ik echter het volgende (ik probeer zo goed mogelijk te beschrijven) :

Enkel linkerhand is echt actief. Rechterhand is vrij om eventueel licht te ondersteunen of om ondertussen te schakelen.

Naar rechts draaien gaat dan als volgt. Linkerhand vertrekt uit tien uur stand en wanneer het ongeveer op drie is gekomen en de pols dreigt om te wringen duw ik op het stuurwiel met de muis van de hand tot net voorbij de drie en ondertussen grijp ik het wiel opnieuw in een nieuwe stand van de pols die ik dan kan gebruiken tot aan negen uur. Daar dan weer hetzelfde om bij de oorspronkelijke stand uit te komen en opnieuw te beginnen.

Het voordeel is dat het supersnel gaat en eventueel ondertussen de rechterhand vrij heb om te schakelen.

Hoe (on)aanvaardbaar is dat om te gebruiken en aan te leren ?
(ja ik heb nog een paar leerlingen te gaan :))
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Stuurtechniek.

Bericht door Wouter »

Absoluut not done.
1. Zo veel als het kan met 2 handen.

2. Het stuur moet je altijd met minstens één hand effectief vasthouen. Er gewoon tegen duwen (het veel te populaire 'muis-sturen') geeft niet genoeg zekerheid.
Schuif er maar eens een keertje per ongeluk af. Of krijg op dat moment een klapband, een diepe put die je niet gezien had, een ongeval,... Je houdt je stuur nooit meer in de positie waar je het wil, het schiet weg en de auto rijdt met jou in plaats van jij met de auto.

Als ik het goed begrijp heb je op een bepaald moment ook het stuur langs de binnenkant vast ipv langs de buitenkant? Ook geen ideale manier van sturen...

Wel positief: je eerste beweging is duwen met de linkerhand. Dat is in principe beter dan beginnen trekken met de rechterhand. Maar je zou wel zo veel mogelijk beide handen op het stuur moeten houden.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
jdla

Re: Stuurtechniek.

Bericht door jdla »

Wouter schreef:Absoluut not done.
1. Zo veel als het kan met 2 handen.

2. Het stuur moet je altijd met minstens één hand effectief vasthouen. Er gewoon tegen duwen (het veel te populaire 'muis-sturen') geeft niet genoeg zekerheid.
Schuif er maar eens een keertje per ongeluk af. Of krijg op dat moment een klapband, een diepe put die je niet gezien had, een ongeval,... Je houdt je stuur nooit meer in de positie waar je het wil, het schiet weg en de auto rijdt met jou in plaats van jij met de auto.

Als ik het goed begrijp heb je op een bepaald moment ook het stuur langs de binnenkant vast ipv langs de buitenkant? Ook geen ideale manier van sturen...

Wel positief: je eerste beweging is duwen met de linkerhand. Dat is in principe beter dan beginnen trekken met de rechterhand. Maar je zou wel zo veel mogelijk beide handen op het stuur moeten houden.
Dat is een duidelijke mening.
Misschien moet ik op mijn oude dagen ook nog eens leren sturen, ik let er eens goed op. Nooit te oud om te leren. Zelfs al rijd ik al 30j en 1M km ongevalvrij.
Natuurlijk is het wel zo dat ik bovenstaande enkel doe bij lage snelheid. Zeg maar manoeuvers, parkeren, hele korte afslag etc. De kans dat de wagen dan met je op stap gaat is al iets kleiner.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Stuurtechniek.

Bericht door Benny Stinkens »

jdla schreef: (ja ik heb nog een paar leerlingen te gaan :))
Als begeleider of als "bijberoep" :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jdla

Re: Stuurtechniek.

Bericht door jdla »

Benny Stinkens schreef:
jdla schreef: (ja ik heb nog een paar leerlingen te gaan :))
Als begeleider of als "bijberoep" :?:
Geen paniek, ik heb 4 kinderen. Al kan dat ook wel een reden tot paniek zijn ;)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stuurtechniek.

Bericht door Inazuma »

Dat is een variant van het ramen wassen ...


Gebruikelijke techniek is "overpakken"
In GB leert men in de rijscholen de pull-push techniek aan
https://www.youtube.com/watch?v=oWV6DIokD1Y
jdla

Re: Stuurtechniek.

Bericht door jdla »

Inazuma schreef:Dat is een variant van het ramen wassen ...


Gebruikelijke techniek is "overpakken"
In GB leert men in de rijscholen de pull-push techniek aan
https://www.youtube.com/watch?v=oWV6DIokD1Y
Ja. Eigenlijk wel. Zij het enkel om 3 en 9 uur.
Maar ik weet wel hoe het moet hoor, ik leerde het ook juist aan.
Het is maar dat ik het zelf anders doe en me afvroeg hoe zondig ik nu was.
Maar voor alle duidelijkheid, ik lette er eens op, enkel bij een manoeuver of een quasi haakse richtingswijziging.
Mijn snelheid is daar dan doorgaans ook niet van die aard om de auto gekke toeren te laten doen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Stuurtechniek.

Bericht door Benny Stinkens »

jdla schreef:
Geen paniek, ik heb 4 kinderen. Al kan dat ook wel een reden tot paniek zijn ;)
Welkom in de club, ik heb er ook 4 :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie