Rijexamen - Brakel - Verslag

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jdla

Rijexamen - Brakel - Verslag

Bericht door jdla »

Examinator neemt plaats rechts achteraan. Empatische dame in de zin dat ze met een babbeltje de stress voor een deel wist weg te nemen.

Standaard vraagje over bandenspanning en bediening van de instrumenten.

Via Industrielaan, N8, N493 naar Geraardsbergen.
Daar links de Astridlaan op.
Een beetje verder gevraagd om rechts af te slaan maar leerling heeft afslag gemist omdat ze dacht dat het plaatselijk verkeer was (wat het enkel voor 3.5t is).
Een toertje door de stad en rond het station.
Terug naar de Oudenaardestraat.
Wegens prioritair voertuig (waar mijn leerling op reageerde) een toertje onder de brug gemaakt en er weer op.
Dan rechts de Astridlaan op.
Een beetje verder links af om de manoeuvers te doen.
En dan de terugweg naar Brakel.

Mijn persoonlijke beoordeling :

Leerling rijdt - onder stress - zonder verkeersovertredingen.
Goede techniek in de bochten, vertraagd en gekoppeld er in , iets sneller er uit.
Kijkt constant naar mogelijke gevaren.
Rijdt constant aan of net onder de toegelaten maximum snelheid.
Vermijdt nadrukkelijk een kruispunt op te rijden dat dreigt vol te lopen.
Mist de afslag naar rechts maar verklaart meteen luidop dat ze verkeerd was omdat ze het in de gauwte dacht dat het een gewoon plaatselijk verkeer bord was.
In de stad vertraagt ze (zonder overdrijven) voor trekkende en duwende jongelui op de rand van het voetpad.
Ze reageert op het prioritair voertuig om veilig de baan te ruimen maar wordt daarbij door de examinator meteen gevraagd maar een andere route te nemen.
Voldoende bezig met de bedieningen (ruitenwissers, lichten die aan moesten half de rit, ontwaseming ..)
Goed omgekeerd.
Bij het parkeren enerzijds net binnen de witte (linker)lijn maar rechtsachter een paar millimeter op een (schuine) borduur. Denkt aan handrem, blauwe schijf etc.
Bij het nemen van kruispunten in de stad vond ikzelf dat ze soms wat lang wacht tot de weg echt wel helemaal vrij is.

Mijn persoonlijke verwachting op basis van de examenrit:
Kantje boordje wegens : afwijking route, paar millimeter op de schuine borduur, soms wat lang wachten bij het oversteken op kruispunten.

Examinator beoordeling :
Geslaagd met enkel een onvoldoende voor defensief rijden omdat ze bij het opdraaien van de brug in Geraardsbergen de voorrang van rechts nogal enthousiast nam. (iets wat mij dan weer niet opgevallen was of stoorde).

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, zoals ik iets had aan jullie forum.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijexamen - Brakel - Verslag

Bericht door Inazuma »

Goed hé, proficiat :!:
Plaats reactie