ongeval VR 18m positieve ademtest

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
guest

ongeval VR 18m positieve ademtest

Bericht door guest »

Beste,

eerst en vooral zou ik willen vragen om negatieve commentaar achterwege te laten, ik weet dat rijden en drinken niet samen gaat.

Een paar dagen geleden ben ik vanachter op een vrachtwachten ingereden, mijn auto (9000 euro had hem nog maar een jaar) perte total. Politie bijgekomen, ademtest moeten afleggen. 15 minuten gewacht, geblazen en het was positief. Ik dacht dat het ergens rond de 0,53 promille was.

Ik vraag mij af wat de straf zal zijn, want ik lees/hoor allemaal verschillende dingen. Ik denk dat de boete rond de 1200 euro zal liggen of mispak ik mij hierop? En hoe zit het met mijn rijbewijs? Ik denk niet dat het nog de moeite is om nog mijn praktisch rijexamen afteleggen, met de het verloopt in januari.

MVG
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ongeval VR 18m positieve ademtest

Bericht door Inazuma »

guest schreef:geblazen en het was positief. Ik dacht dat het ergens rond de 0,53 promille was.
0,53 promille is een 0,233 mg/L uitgeademde lucht

Artikel 34
§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.

Ik vraag mij af wat de straf zal zijn, want ik lees/hoor allemaal verschillende dingen.
Logisch, de rechter bepaalt de straf adv de ernst van de feiten, en binnen vrij brede grenzen die de wetgeving voorschrijft.

0,53 promille is er nipt over.
Maar anderzijds heb je wel een ongeval veroorzaakt in die toestand ...
Ik denk dat de boete rond de 1200 euro zal liggen of mispak ik mij hierop?
Enkel voor de alcoholintoxicatie kan dat best
Voor een eerste veroordeling blijft het vaak bij de minimumboete.
Dus 200 euro uitgesproken, maal 6 (de opdeciemen) geeft 1200 euro - een deel kan voorwaardelijk zijn.
Of een hogere boete, met enkel 200 (x6) euro effectief, en de rest voorwaardelijk is ook redelijk courant.

Daar komen nog bij :
- Gerechtskosten, eventuele kosten voor betekening van vonnis
- bijdrage aan het "slachtofferfonds" van 150 euro (per overtreding, als je apart voor ongeval en intoxicatie veroordeeld wordt, moet je dat 2 maal betalen)

- Vermelding op strafblad

En hoe zit het met mijn rijbewijs?
Veel kans dat je een verval van het recht op sturen opgelegd krijgt.

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.


Het is ook goed mogelijk dat je herstelonderzoeken opgelegd krijgt.
Artikel 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.

Ik denk niet dat het nog de moeite is om nog mijn praktisch rijexamen afteleggen, met de het verloopt in januari.
Als het vervalt, kan je de volgende 3 jaar geen nieuw voorlopig rijbewijs krijgen.
Ga het dus inruilen voor één van 36 maanden voor de vervaldatum - dan kan je met een begeleider oefenen, anders enkel nog met de erkende rijschool ...
Theorie moet dan nog geldig zijn (dwz minder dan 3jaar geleden afgelegd)

Het kan lang duren voor je gedagvaard wordt en voor de rechter moet verschijnen, dus doe gewoon verder met je opleiding.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 09 dec 2015, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ongeval VR 18m positieve ademtest

Bericht door Inazuma »

Voor het ongeval kan je gestraft worden wegens een 2de graad overtreding:

Artikel 10. Snelheid

10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.


De strafmaat:

Artikel 29
§1
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.


Ook weer x 6

De bijdrage voor het slachtofferfonds is hierbij verschuldigd vanaf een uitgesproken boete van 26 euro - mochten de feiten apart beschouwd worden, en de straffen voor elke inbreuk afzonderlijk uitgesproken worden.

Ook hiervoor kan je een verval van het recht op sturen oplopen, en herstelonderzoeken moeten ondergaan.
(zie boven)
Dat wordt dan gecombineerd met die voor intoxicatie.
Guest

Bericht door Guest »

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik denk dat het beste is dat ik gewoon afwacht.

Misschien nog 3 vraagje's (sorry voor het ongemak)

1. Ik heb pas in september weer mijn verzekering voor een jaar betaald. Krijg ik deels van dit geld terug?
2. Ik moet nog 400 euro belastingen betalen op de auto voor het aankomend jaar, moet ik dit ook betalen?
3. Ik moet voor de politierechtbank komen. Als ik zeg dat ik al 'genoeg' gestraft ben (ik weet het nul tolerantie qua alcohol) omdat mijn nieuwe auto van 9000 euro kapot is + al het geld dat ik uitgegeven heb aan mijn rijlessen. Zal dit in mijn voordeel spelen bij eventuele mindere boete?

Mijn vader zegt dat ik van de verzekering een deel terugkrijg, en dat ik beter die belasting betaal, en dat zij dat dan dan verder afregelen en terugbetalen. Maar ik zou het eigenlijk écht zeker moeten weten.. want ik eerlijk gezegd raak ik niet zoveel meer uit aan de oude/nieuwe wetgeving

Alvast bedankt
Mvg
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re:

Bericht door Inazuma »

Guest schreef:Ik denk dat het beste is dat ik gewoon afwacht.
Vooral NIET alles op "pauze" zetten in afwachting van vervolging :!:
Dan zet je jezelf waarschijnlijk voor een jaar vast ...

vervalt je voorlopige rijbewijs, dan zelfs voor 3 jaar, of je zet jezelf voor aanzienlijk hogere kosten (verdere opleiding via erkende rijschool)

1. Ik heb pas in september weer mijn verzekering voor een jaar betaald. Krijg ik deels van dit geld terug?
Je krijgt dat terug als je je verzekering laat stoppen.[normaal vraagt verzekeringsagent binnenbrengen van, of attest schrapping nummerplaat]
Dat is à rato van de effectief verzekerde periode.
2. Ik moet nog 400 euro belastingen betalen op de auto voor het aankomend jaar, moet ik dit ook betalen?
Als de belastbare periode al ingegaan is (zie aanslagformulier , en dat komt altijd met vertraging) moet je het volle bedrag betalen.
Als je de nummerplaat officieel laat schrappen, krijg je het niet gebruikte deel van de belastingen automatisch terug.

Een begonnen kalendermaand moet je bij de belastingen echter ook betalen
(vb: je laat je plaat schrappen op 2 januari ? Dan betaal je ook nog voor de ganse maand januari ...)

BIV wordt niet terugbetaald.
3. Ik moet voor de politierechtbank komen. Als ik zeg dat ik al 'genoeg' gestraft ben (ik weet het nul tolerantie qua alcohol) omdat mijn nieuwe auto van 9000 euro kapot is + al het geld dat ik uitgegeven heb aan mijn rijlessen. Zal dit in mijn voordeel spelen bij eventuele mindere boete?
Neen.
En ik zou het op deze manier zeker ook niet aanvoeren als "argument" op de politierechtbank.

Die debatten zijn publiek, je kan er eens gaan luisteren als je wil, naar wat voor argumentatie de politierechters net niet willen horen ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Re:

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:BIV wordt niet terugbetaald.
Wanneer je wagen toch nog te herstellen zou zijn hoef je die BIV geen tweede keer te betalen wanneer je het voertuig achteraf toch opnieuw wil inschrijven.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Re:

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:
Inazuma schreef:BIV wordt niet terugbetaald.
Wanneer je wagen toch nog te herstellen zou zijn hoef je die BIV geen tweede keer te betalen wanneer je het voertuig achteraf toch opnieuw wil inschrijven.
... onder dezelfde naam.
Plaats reactie