Examens - Examinatoren - Examencentra

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jdla

Examens - Examinatoren - Examencentra

Bericht door jdla »

Ik wou hier nog eens kwijt dat ik een slecht gevoel heb bij de praktische examencentra.

Vooraleer ik de bagger "gefrustreerd" over mij krijg eerst een verduidelijking. Ik ben begeleider en mijn leerling is geslaagd.
De eerste keer geheel terecht gebuisd. De tweede keer geslaagd zonder belangrijke opmerkingen (er staat een onvoldoende defensief rijden, maar gekaderd in het specifieke "incident" niet eens zo belangrijk).

Mijn slecht gevoel betreft de volgende zaken.

1. Ik wil best geloven dat er geen voordeel wordt toegekend aan autorijscholen. "Objectieve" statistieken lijken dat ook aan te tonen. Desalniettemin creëert men de schijn tegen. Terwijl we zitten wachten op de examinatoren valt het me op dat de zaal vol hangt met reclames voor rijscholen, tot en met projectoren boven de kassa. We zien verschillende keren rijschoolinstructeuren om de sleutel van het oefenpark komen vragen. Gezellige babbel, sleutel meegeven, enfin overduidelijk een ons-kent-ons sfeertje. Wanneer een examinandus vertrekt met een rijschoolinstructeur gaat dat in een opperbeste gemoedelijke sfeer die opnieuw aanduidt dat de mensen elkaar goed kennen. Geheel in contrast met de vrije begeleiders. Begrijpelijk ? Ja. Menselijk ? Ja. Maar zelf als dat geen enkele invloed heeft op de uiteindelijke resultaten moet men toch beseffen dat dat op zijn minst een schijn van partijdigheid, van belangenvermenging verwekt ? Ben ik nu de enige die dat vindt ?

2. De sociale vaardigheden van de examinatoren. Als men een rijexamen gaat afleggen is men gestresseerd, de ene meer dan de andere, toch ? Wat is het nut van een totaal apathische robot in je wagen neer te poten die je als examinandus en begeleider alleen maar méér stress bezorgt ? Wat is er mis met even te zeggen "ik ben gebruik-gerust-een-schuilnaam, we gaan samen blabla, zie je het wat zitten ?". Enfin wat is er mis met een beetje warmmenselijkheid om de kandidaat - en zijn begeleider - niet meer stress te bezorgen dan hij sowieso al heeft ? Ik dacht toch dat het de bedoeling is dat men rijvaardigheid test en niet of je wel stressbestendig bent voor een examen ? Tussen de 2 examinatoren van mijn leerling was er in dat opzicht een hemelsbreed verschil. Bij de tweede examinator - toevallig (?) een vrouw - zag je de stress en gespannenheid zo van mijn leerling afvallen. Ben ik nu de enige die vindt dat dat iets is wat men kan verwachten van een examinator ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examens - Examinatoren - Examencentra

Bericht door de rijprof »

Wat is het nut van een totaal apathische robot in je wagen neer te poten die je als examinandus en begeleider alleen maar méér stress bezorgt ?
Ik ben het volledig met je eens.
Tussen de 2 examinatoren van mijn leerling was er in dat opzicht een hemelsbreed verschil.
Zo zie je maar dat je niet mag veralgemenen.

Anderzijds moet ik je er op wijzen dat wij geen discussieforum zijn, maar ik begrijp dat je even iets kwijt wilt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Examens - Examinatoren - Examencentra

Bericht door Stefan Peeters »

jdla schreef:Wanneer een examinandus vertrekt met een rijschoolinstructeur gaat dat in een opperbeste gemoedelijke sfeer die opnieuw aanduidt dat de mensen elkaar goed kennen. Geheel in contrast met de vrije begeleiders. Begrijpelijk ? Ja. Menselijk ? Ja. Maar zelf als dat geen enkele invloed heeft op de uiteindelijke resultaten moet men toch beseffen dat dat op zijn minst een schijn van partijdigheid, van belangenvermenging verwekt ? Ben ik nu de enige die dat vindt ?
Nee, je bent niet de enige die dat vindt. Ik heb dat ook al gemerkt.

Maar ik vind dat eigenlijk niet abnormaal; die rijschoollesgevers komen nu eenmaal geregeld op het examencentrum en de examinatoren hebben dan ook een andere band met hen dan met een begeleider die daar (hopelijk) maar eens één keer passeert.

Ik ben er wel zeker van dat dit geen invloed heeft op het examineren zelf.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten