Omleiding

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Rutger18

Omleiding

Bericht door Rutger18 »

Hallo, ik heb nog een klein vraagje. Ik heb gehoord dat je op het examen zogezegd behoort tot het doorgaande verkeer? Wil dit dan zeggen dat als je een bordje omleiding ziet je verplicht deze te volgen bent? Dus ookal zegt de examinator niks en kan je zonder een overtreding te maken toch een andere weg volgen, ben je dan verplicht deze omleidingsborden te volgen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Omleiding

Bericht door Benny Stinkens »

Neen als er ook andere mogelijkheden zijn (wettelijk dus) zal je examinator je wel laten weten waar hij naar toe wil.
Doorgaand verkeer = ik mag niet in een doodlopende straat rijden
(wettelijk mag je dit wel maar niet op je examen, want je kunt onmogelijk doorgaand verkeer zijn in een doodlopende straat)
Doorgaand verkeer = ik mag niet in straten rijden die een verboden richting zijn met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
Plaatselijk verkeer = ik moet ergens in deze straat zijn terwijl doorgaand verkeer gewoon door deze straat zou rijden wat dus niet mag.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jdla

Re: Omleiding

Bericht door jdla »

Benny Stinkens schreef:Neen als er ook andere mogelijkheden zijn (wettelijk dus) zal je examinator je wel laten weten waar hij naar toe wil.
Doorgaand verkeer = ik mag niet in een doodlopende straat rijden
(wettelijk mag je dit wel maar niet op je examen, want je kunt onmogelijk doorgaand verkeer zijn in een doodlopende straat)
Doorgaand verkeer = ik mag niet in straten rijden die een verboden richting zijn met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
Plaatselijk verkeer = ik moet ergens in deze straat zijn terwijl doorgaand verkeer gewoon door deze straat zou rijden wat dus niet mag.
Interessante opmerking omtrent die doodlopende straat.
Ik was in de veronderstelling dat de examinator je mocht in een doodlopende straat sturen (bvb om het keren daar te oefenen).
Is er eigenlijk een basis om jouw definitie van "doorgaand" verkeer aan te nemen ?
Dat je niet als "plaatselijk" verkeer kunt doorgaan, dat lijkt me een heldere afspraak.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Omleiding

Bericht door Benny Stinkens »

jdla schreef:Ik was in de veronderstelling dat de examinator je mocht in een doodlopende straat sturen (bvb om het keren daar te oefenen).
Een examinator mag dat ook.
Maar de oorspronkelijke vraag was: als je zelf een bordje bv;"doodlopende weg" ziet :idea:

M.a.w. er zelf inrijden zonder dat een examinator je dit vraagt is geen goed idee, als de examinator je er in stuurt mag
(lees moet) je het gerust doen.
Dit zal dan wel niet zijn om het keren te oefenen, maar om te bewijzen dat je dit kan. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jdla

Re: Omleiding

Bericht door jdla »

Benny Stinkens schreef:
jdla schreef:Ik was in de veronderstelling dat de examinator je mocht in een doodlopende straat sturen (bvb om het keren daar te oefenen).
Een examinator mag dat ook.
Maar de oorspronkelijke vraag was: als je zelf een bordje bv;"doodlopende weg" ziet :idea:

M.a.w. er zelf inrijden zonder dat een examinator je dit vraagt is geen goed idee, als de examinator je er in stuurt mag
(lees moet) je het gerust doen.
Dit zal dan wel niet zijn om het keren te oefenen, maar om te bewijzen dat je dit kan. :wink:
Ja, ik merkte achteraf ook dat dat "oefenen" er nogal gek stond in een examencontext :)
Maar verder zijn we het dus eens.
Plaats reactie