Over schoulder kijken
Over schoulder kijken
Hallo
Als ik over mijn schouder kijk bij rechts afslaan moet ik in mijn rechtse passagiers raam kijken of in de achter raam van de auto?
Bedankt
Als ik over mijn schouder kijk bij rechts afslaan moet ik in mijn rechtse passagiers raam kijken of in de achter raam van de auto?
Bedankt
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: Over schoulder kijken
Door de rechtse achterraam.
Om door de achterruit te kijken hebben ze een binnenspiegel uitgevonden.
Om door de achterruit te kijken hebben ze een binnenspiegel uitgevonden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: Over schoulder kijken
CHAZZ schreef:Hallo
Als ik over mijn schouder kijk bij rechts afslaan moet ik in mijn rechtse passagiers raam kijken of in de achter raam van de auto?
Bedankt
Moet dit de rechtse ruit naast mij zijn of van de ruit op de achterbank?
Ik heb dit namelijk fout gedaan, bij het voorbijrijden van een F50 bis bord!
Groetjes
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: Over schoulder kijken
Over je schouder kijken is kijken door de achterste zijruit. Anders kijk je niet voer je schouder, dan kijk je gewoon naar rechts...
De bedoeling van over je schouder kijken is dat je probeert te zien of er zich iets of iemand in je dode hoek bevindt. Dat is het gedeelte dat je niet in de spiegel kan zien.
De bedoeling van over je schouder kijken is dat je probeert te zien of er zich iets of iemand in je dode hoek bevindt. Dat is het gedeelte dat je niet in de spiegel kan zien.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Over schoulder kijken
Het is ook de bedoeling dat je dat bij "elk afslaan" doet en niet alleen als een een bord F50 bis staat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: Over schoulder kijken
Dan kijk je ook over je schouder.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: Over schoulder kijken
Bij het links afslaan kijk ik niet door de linker achterruit, ik kijk meer in de hoek van de linker ruit naast mij, dus niet helemaaal achter mn schouder.Stefan Peeters schreef:Dan kijk je ook over je schouder.
Ik heb namelijk een test gedaan hoor groot mijn dode hoek is, iemand dient van achteren te komen en stop zeggen wanneer je hem
niet in de linker buitenspiegel ziet, dan kijk je naar links, in het hoekje dus en dan zie je diegene.
Maar bij rechts afslaan is het niet voldoende om enkel naar de rechterruit te kijken naast jou, omdat
de dode hoek dan groter is, dit heb ik dan ook getest. ik moest dan wel door de achterruit kijken om diegene te zien.
Het lijkt me best gevaarlijk om helemaal je hoofd te gaan draaien, vooral als je heel hard rijd boven de 90.maar ja als het moet dan moet het.
Ik heb trouwens een paar filmpjes van instructeurs gezien in nederland (rijschool butterhuizen)en die zeggen dat je je hoofd niet helemaal moet omdraaien!! en enkel
dus over de schouder, dus meer je hoofd naar rechts draaien en je ogen die kant gericht, miss klopt dit wel en stel ik mn linker spiegel niet volledig
goed in! mijn autospiegel zijn trouwens vrij klein .
mag je trouwens een extra dodehoekspiegel plaatsen tijdens praktijkexamen?
of heb ik het toch verkeerd met mijn testjes?
heb geen commentaar gekregen tijdens mn tweede praktijkexamen, bij het links afslaan dan, dat ik mn hoofd helemaal moet omdraaien naar de linker achterruit bij afslaan onder andere. Lkkr steeds meer verwarring
Re: Over schoulder kijken
heb het filmpje even opgezocht, klopt dit? https://www.youtube.com/watch?v=WeRsMSvWn9MGast schreef:Bij het links afslaan kijk ik niet door de linker achterruit, ik kijk meer in de hoek van de linker ruit naast mij, dus niet helemaaal achter mn schouder.Stefan Peeters schreef:Dan kijk je ook over je schouder.
Ik heb namelijk een test gedaan hoor groot mijn dode hoek is, iemand dient van achteren te komen en stop zeggen wanneer je hem
niet in de linker buitenspiegel ziet, dan kijk je naar links, in het hoekje dus en dan zie je diegene.
Maar bij rechts afslaan is het niet voldoende om enkel naar de rechterruit te kijken naast jou, omdat
de dode hoek dan groter is, dit heb ik dan ook getest. ik moest dan wel door de achterruit kijken om diegene te zien.
Het lijkt me best gevaarlijk om helemaal je hoofd te gaan draaien, vooral als je heel hard rijd boven de 90.maar ja als het moet dan moet het.
Ik heb trouwens een paar filmpjes van instructeurs gezien in nederland (rijschool butterhuizen)en die zeggen dat je je hoofd niet helemaal moet omdraaien!! en enkel
dus over de schouder, dus meer je hoofd naar rechts draaien en je ogen die kant gericht, miss klopt dit wel en stel ik mn linker spiegel niet volledig
goed in! mijn autospiegel zijn trouwens vrij klein .
mag je trouwens een extra dodehoekspiegel plaatsen tijdens praktijkexamen?
of heb ik het toch verkeerd met mijn testjes?
heb geen commentaar gekregen tijdens mn tweede praktijkexamen, bij het links afslaan dan, dat ik mn hoofd helemaal moet omdraaien naar de linker achterruit bij afslaan onder andere. Lkkr steeds meer verwarring
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Over schoulder kijken
Lijkt mij in grote lijnen OK,heb het filmpje even opgezocht, klopt dit? https://www.youtube.com/watch?v=WeRsMSvWn9M
maar volgens mij vergeten te vertellen hoe de afstelling van de buitenspiegels moet zijn in de 'hoogte' (1/3 lucht 2/3 grond)
zie: http://www.derijprof.be/spiegels.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
- Locatie: Oostende
Re: Over schoulder kijken
idd, naar links afslaan = voldoende om te kijken :
- binnenspiegel
- Linker buitenspiegel
- "over schouder" kijken door je eigen linker zijraam
Hetgeen gebeurt naast je linker achterste zijraam zie je voldoende door de linker buitenspiegel.
Naar rechts afslaan = voldoende om te kijken :
- binnenspiegel
- Rechter buitenspiegel
- "over schouder" kijken door zijraam van passagier EN met ogen door zijruit ACHTER passagier.
Door de rechter buitenspiegel zie je niet van wat er naast je rechter achterste zijruit gebeurt.
De dode hoek is inderdaad groter aan de rechterkant.
Vrachtwagenchauffeurs zitten NOG verder van hun rechter zijspiegel.
Hoe groter de afstand tussen chauffeur en spiegel, hoe groter de dode hoek.
- binnenspiegel
- Linker buitenspiegel
- "over schouder" kijken door je eigen linker zijraam
Hetgeen gebeurt naast je linker achterste zijraam zie je voldoende door de linker buitenspiegel.
Naar rechts afslaan = voldoende om te kijken :
- binnenspiegel
- Rechter buitenspiegel
- "over schouder" kijken door zijraam van passagier EN met ogen door zijruit ACHTER passagier.
Door de rechter buitenspiegel zie je niet van wat er naast je rechter achterste zijruit gebeurt.
De dode hoek is inderdaad groter aan de rechterkant.
Vrachtwagenchauffeurs zitten NOG verder van hun rechter zijspiegel.
Hoe groter de afstand tussen chauffeur en spiegel, hoe groter de dode hoek.