Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Gast »

https://goo.gl/maps/jCu6F

Ben een beetje in de war door dit "rond punt", er staat geen verkeersbord dat het een rotonde is dus het is geen rotonde. Geldt hier dan de voorrang van rechts? En het gebodsbord betekent dat ik enkel rechts af mag slaan en niet het rond punt op mag gaan voor de volgende afslag? Hulp gevraagd :lol:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Stefan Peeters »

Dit is geen rotonde, dus inderdaad voorrang van rechts.

De blauwe pijl duidt aan langs welke kant je de inrichting moet passeren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef:Dit is geen rotonde, dus inderdaad voorrang van rechts.
Nope. Verkeersborden gaan boven de verkeersregels :!:

>>> hier staat een Afbeelding


>>> hier staat een Afbeelding


>>> hier zie ik echter niet meteen een voorrangsbord staan. Mijns inziens zou hier ook een Afbeelding moeten staan.

edit: dit alles onder het voorbehoud dat hetgeen googlemaps vertoont, ook overeenstemt met de huidige situatie.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Stefan Peeters »

bert.covens schreef:
Stefan Peeters schreef:Dit is geen rotonde, dus inderdaad voorrang van rechts.
Nope. Verkeersborden gaan boven de verkeersregels :!:
Dat is correct. Ik had enkel de foto bekeken in de eerste link en was niet verder gaan zoeken.

Shame on me... :oops: :oops: :oops:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Stefan Peeters schreef:

>>> hier zie ik echter niet meteen een voorrangsbord staan. Mijns inziens zou hier ook een Afbeelding moeten staan.

edit: dit alles onder het voorbehoud dat hetgeen googlemaps vertoont, ook overeenstemt met de huidige situatie.
Erg bedankt voor de grondige analyse! Het laatste is inderdaad vreemd, er staat inderdaad geen verkeersbord vandaar een beetje mijn verwarring. Merk ook dat veel mensen doen alsof het een rond punt is en telkens voorrang geven. Zal mijn voorrang "opeisen" met de nodige voorzichtigheid vanuit die weg, lijkt me het verstandigste daar.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door de rijprof »

Haaientanden aan de omgekeerde driehoek zou duidelijker zijn.
Bord voorrang blijkt in die ene straat er niet te staan... , maar ja, je komt dan van rechts uit die straat.
Een bord voorrang viel net buiten het het budget, misschien?

Eigenlijk is dit een T kruispunt waar een middeneiland (verkeersgeleider) ligt.
De minder aandachtige bestuurder zou kunnen denken dat het een rotonde is omdat het daar op het eerste zicht sterk op lijkt.
Erg verwarrend omdat kruispuntjes met een middeneiland meestal voorrang aan rechts zijn.
Uniformiteit?
Aan de weg die voorrang heeft, had men ook beter een wegmarkering (onderbroken streep) geschilderd tot aan de verkeersgeleider die rijstroken aanduiden of een 2de omgekeerde driehoek zodat het duidelijker wordt wat de hoofdweg is en wie voorrang moet verlenen.
Waarom maakt met het zo onduidelijk terwijl het eenvoudig zou moeten zijn voor de mensen.

Wat een knoeiboel! :?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Gast »

Het is geen geheim dat Geel een puinhoop is, veel borden worden niet geplaatst, wegmarkeringen zijn onduidelijk etc. Geen idee waarom, misschien willen ze hun reputatie behouden als moeilijkste stad om een rijexamen af te leggen :lol:
Gast

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Stefan Peeters schreef:Dit is geen rotonde, dus inderdaad voorrang van rechts.
Nope. Verkeersborden gaan boven de verkeersregels :!:

>>> hier staat een Afbeelding


>>> hier staat een Afbeelding


>>> hier zie ik echter niet meteen een voorrangsbord staan. Mijns inziens zou hier ook een Afbeelding moeten staan.

edit: dit alles onder het voorbehoud dat hetgeen googlemaps vertoont, ook overeenstemt met de huidige situatie.
Bij de tweede situatie hebben ze nu het verkeersbord vervangen door deze: Afbeelding

Heb hier een beetje mijn vragen bij?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door de rijprof »

>>> hier zie ik echter niet meteen een voorrangsbord staan. Mijns inziens zou hier ook een Afbeelding moeten staan.
Aan het huis nr 30 staat een Afbeelding
Wat dat daar staat te doen is mij een raadsel.
zie hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Inazuma »

Totale puinhoop ...
Grote delen van Geel overigens.

Snelheidszones kloppen vaak evenmin.
Gast

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Totale puinhoop ...
Grote delen van Geel overigens.

Snelheidszones kloppen vaak evenmin.
Om die snelheidszones maak ik me best zorgen, als ik vanuit een zijstraatje kom en de straat links of rechts inrijdt waar je mag 30 mag rijden, staat hier nergens herhaling van dit bord of een school. Eenmaal dat je die straat uitrijdt staat dan een bord 'einde zone 30' en besef je dus pas dat je te hard hebt gereden. Er zijn daar zelfs straten waar nergens een school te zien is waar je maar 30 mag rijden, echt niet logisch.

Maar wat wil het aangepast bord nu eigenlijk concreet zeggen? En ik geef dus best voorrang aan de mensen die van rechts komen als ik dat rond punt oprijdt, toch?
Gast

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:
>>> hier zie ik echter niet meteen een voorrangsbord staan. Mijns inziens zou hier ook een Afbeelding moeten staan.
Aan het huis nr 30 staat een Afbeelding
Wat dat daar staat te doen is mij een raadsel.
zie hier
Ha, goed gezien, zal er morgen eens op letten of het in de werkelijkheid ook nog zo is! Wel écht vreemd dat ze daar zo'n bord hebben geplaatst.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebodsbord met pijl op "rotonde"

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Om die snelheidszones maak ik me best zorgen, als ik vanuit een zijstraatje kom en de straat links of rechts inrijdt waar je mag 30 mag rijden, staat hier nergens herhaling van dit bord of een school.
Omgeving Geel Westerlo, etc wordt vaak gebruik gemaakt van Zone 50/70 Herhaling, om een snelheidszone opnieuw te beginnen.

Klein probleempje: die "herhaling" borden, zijn voor snelheidszones nadrukkelijk uitgesloten in de wegcode ... 65.5.10

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /248-art65

Voor zone 30, wat een aanwijzingsbord is ipv een zonaal verbodsbord, is er geen bord zone 30 "herhaling" voorzien, noch de mogelijkheid om dat bord met welke tekst dan ook aan te vullen ...

Er mògen dus geen snelheidszone-borden met "herhaling" gebruikt worden ...

Maar wat wil het aangepast bord nu eigenlijk concreet zeggen? En ik geef dus best voorrang aan de mensen die van rechts komen als ik dat rond punt oprijdt, toch?
Ga er eens kijken ...

Zoals het getekend is, zou de voorrang tov de zijstraat links gelden .
Kijk waar de borden staan die voorrangsplicht opleggen Afbeelding

Door dergelijk knoeiwerk en de lay-out van de weg, is totaal onduidelijk wie aan wie voorrang dient te verlenen.

Hier moet een onderbord gebruikt worden dat het onduidelijke voorrangstraject aangeeft ...
Plaats reactie