rijles

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
schoonzoon

rijles

Bericht door schoonzoon »

mag mijn schoonmoeder haar opgeven als begeleider voor haar dochter en voor mij tegelijk?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijles

Bericht door bert.covens »

Neen. Je schoonma mag niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs.

Er zijn hierop weliswaar een aantal uitzonderingen, maar voor zover ik kan zien niet voor de partner van haar dochter.
"Art. 3. § 1. De kandidaat voor het rijbewijs van de categorie B die geslaagd is voor het theoretisch examen ontvangt een voorlopig rijbewijs B dat hem toelaat om te rijden met de bijstand van een begeleider die beantwoordt aan de voorwaarden voorzien in § 2. Dit voorlopig rijbewijs is geldig voor zesendertig maanden.

Het voorlopig rijbewijs B stemt overeen met het model in bijlage 1.
§ 2. De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :
a) hij moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;
b) hij moet sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om een voertuig van de categorie B te besturen. De bestuurder die, overeenkomstig artikel 44, § 5 of artikel 45 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag niet als begeleider bij de scholing optreden, behalve indien de kandidaat aan dezelfde handicap lijdt en eveneens een speciaal aan deze handicap aangepast voertuig bestuurt;
c) hij mag niet vervallen zijn of mag gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen en moet voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die eventueel krachtens artikel 38 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer werden opgelegd;
d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner;
e) hij moet op het voorlopig rijbewijs vermeld worden en vooraan in het voertuig plaatsnemen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijles

Bericht door Benny Stinkens »

Lees ik dan iets verkeerd :?:

ik lees als Voorbeeld: schoonma gaat schoonzoon begeleiden.
Daarna mag ze niet meer op een voorlopig rijbewijs verschijnen tenzij dit voorlopig rijbewijs is van:
Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner;

Of zie ik iets over het hoofd :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: rijles

Bericht door GRO »

Ik dacht ook dat het mocht, omdat eigen kinderen niet meetellen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijles

Bericht door de rijprof »

Tja,... voor interpretatie vatbaar.
1. Mag een 2de (niet familieverwant) persoon begeleiden omdat het verbod niet geldt voor eigen kinderen.
of
2. Mag een 2de (of meerdere) familielid (2de graad) begeleiden.

Ik denk dat punt 2 de bedoeling is voor ouders die b.v. een vierling hebben of samengestelde gezinnen vormen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijles

Bericht door bert.covens »

Benny Stinkens schreef:Lees ik dan iets verkeerd :?:

ik lees als Voorbeeld: schoonma gaat schoonzoon begeleiden.
Daarna mag ze niet meer op een voorlopig rijbewijs verschijnen tenzij dit voorlopig rijbewijs is van:
Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner;

Of zie ik iets over het hoofd :?
Ze gaat haar eigen dochter begeleiden, en gelijktijdig haar schoonzoon.

"de begeleider mag niet vermeld zijn geweest als begeleider (....)" ==> schoonma WORDT (gelijktijdig) vermeld als begeleider van haar eigen dochter
uitzondering voor eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner ==> schoonzoon valt hier niet onder.

Voor vrb van de schoonzoon blijft verbod om op een ander vrb vermeld te zijn geweest van toepassing. Niet ?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: rijles

Bericht door GRO »

Is weer typisch Belgische wetgeving. Je kunt er een eigen interpretatie aan geven.

Dus als mama de schoonzoon leert rijden, mag ze niet ergens anders op een VR staan.
Uitzondering: wel bij kinderen (...) want dan geldt de regel niet.
Zo interpreteer ik het.
Zal misschien weer in elke gemeente anders geinterpreteerd worden.

Stel, mama leert in het weekend haar buurman rijden. Ze gaan er een jaar over doen.
Na een half jaar is haar dochter oud genoeg om ook met de rijopleiding te starten.
Dan mag mama toch haar dochter ook leren rijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijles

Bericht door de rijprof »

Uitzondering geldt enkel voor eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner.
Welke uitzondering?
Dat je een niet-familie-leerling begeleidt + een familielid-leerling ook mag begeleiden?
of
Dat je een familielid-leerling begeleidt en er een 2de familielid-leerling mag begeleiden?

Ach, 't is weer een stap achteruit.
Systeem Landuyt (kies gelijk welke begeleider en zoveel begeleiders je wilt) was nog niet zo slecht...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijles

Bericht door Inazuma »

Volgens mij mag het hoor

Anders op veilig spelen :
eerst op VRB van schoonzoon vermelden,

dan op dat van dochter (is zeker een toegelaten uitzondering)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijles

Bericht door bert.covens »

GRO schreef:Stel, mama leert in het weekend haar buurman rijden. Ze gaan er een jaar over doen.
Na een half jaar is haar dochter oud genoeg om ook met de rijopleiding te starten.
Dan mag mama toch haar dochter ook leren rijden.
De vraag is eerder of mama ook de schoonzoon mag leren rijden, nadat ze eerder (of in dit geval: gelijktijdig) haar eigen dochter leerde autorijden. Het advies van Inazuma, is nog zo gek niet:
Inazuma schreef:Anders op veilig spelen :
eerst op VRB van schoonzoon vermelden,

dan op dat van dochter (is zeker een toegelaten uitzondering)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: rijles

Bericht door GRO »

Heb de vraag (zoals in mijn voorbeeld) voorgelegd aan GOCA.
Ze menen van niet, maar hadden zelf nog nooit dergelijke vraag gekregen.
Hebben mij aangeraden de FOD te contacteren omdat de tekst van het KB interpreteerbaar is.
Zal dit doen.
Plaats reactie