Overstappen van automaat naar manueel

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door Gast »

Dag vrienden,

Door een zware knie reconstructie heb ik 5 jaar terug mijn praktisch rijexamen met een automaat gedaan. Voor mij was het belangrijker om een rijbewijs te halen en in praktijk veel te kunnen oefenen dan afzien en sukkelen.

Nu zou ik ook graag mijn rijbewijs behalen om te mogen rijden met een manuele versnellingsbak.

Buiten de L en en een verplichte begeleider, zijn er nog aspecten die ik dien te respecteren? Wat gebeurt er als ik op het examen niet zou slagen, hoewel ik reeds een rijbewijs heb?

Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door Inazuma »

Erwtensoep gewist :oops:
Gast schreef:Nu zou ik ook graag mijn rijbewijs behalen om te mogen rijden met een manuele versnellingsbak.
Buiten de L en en een verplichte begeleider, zijn er nog aspecten die ik dien te respecteren?
Blijkbaar is er tegenwoordig voor elke situatie een aparte en apart vermelde regeling ... :oops:

op het examen heb je nodig :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs4afd5" target="_blank
scroll naar Artikel 37 :!:

Of voorlopig rijbewijs
Of attest opleiding bij rijschool als je via rijschool gaat
Wat gebeurt er als ik op het examen niet zou slagen, hoewel ik reeds een rijbewijs heb?
Er gebeurt niets met je bestaande rijbewijs als je niet slaagt voor het examen met handgeschakelde versnellingsbak.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 09 apr 2014, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door Stefan Peeters »

Ik zou niet weten waarom er eerst een theorie-examen B afgelegd moet worden. De kandidaat heeft immers al een rijbewijs B.

Net zoals iemand die een rijbewijs B+E wil behalen, die moet toch ook geen theorie-examen B afleggen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door Inazuma »

Heb zelf wat erwtensoep bijgemaakt vrees ik ... :oops:

23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs.

Titel III. Het rijbewijs
Hoofdstuk II. De scholing
Afdeling 1. Algemeenheden
Artikel 5

§1. Elke kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie AM, A1, A2, A, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D of D+E, elke houder van een rijbewijs met de code 78 die een rijbewijs zonder deze code wil behalen of elke houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B die wil dat de code 96 erop wordt geplaatst, moet een scholing doorlopen :

1° hetzij door, in een rijschool het praktisch onderricht bedoeld in artikel 15 te volgen;

2° hetzij op basis van een voorlopige rijbewijs model 3, overeenkomstig de regels voorgeschreven in afdeling II.

Elke kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B moet een scholing doorlopen overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van de categorie B.




Ik hoor het graag als ik er naast zit :lol:
Dat was dus het geval ....
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:Ik zou niet weten waarom er eerst een theorie-examen B afgelegd moet worden. De kandidaat heeft immers al een rijbewijs B.
Inderdaad Stefan,

Ondanks wat Art 5 hierboven stelt, gaat overschakelen van rijbewijs B + code 78 (automaat) naar manuele versnellingsbak dus inderdaad via een "model 3" voorlopig rijbewijs en niet via het latere KB 10/7/2006 over rijbewijs B :!:


Volgens GOCA :

Het vernieuwde KB van 10 juli 2006 handelt enkel en alleen over het bekomen van een rijbewijs categorie B wanneer men nog niet in het bezit is van een rijbewijs categorie B+code 78.
Voor het opheffen van de code 78 wanneer men in het bezit is van een rijbewijs met code 78 dient de kandidaat ofwel een scholing te volgen via een erkende rijschool ofwel een scholing te volgen onder dekking van een voorlopig rijbewijs model 3.


Via voorlopig rijbewijs met begeleider
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs2afd2" target="_blank
dus, of via erkende rijschool.


Dit was dus fout :
Als dat via voorlopig rijbewijs gaat, is dat toch voorlopig rijbewijs B / KB 10/7/2006 , en geen "model 3" :?:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door Inazuma »

antwoorden bijgewerkt ... :oops:
Kyli h

Re: Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door Kyli h »

Beste, ik heb vorige week mijn rijbewijs B met code 78 gehaald. Ik mag dus enkel met een automaat rijden. Als ik nu wil gaan voor een normaal rijbewijs, kan ik dan zonder begeleider oefenen? Of kan ik enkel rijden met begeleider?
Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door Inazuma »

Kyli h schreef: 11 mar 2021, 16:40 Beste, ik heb vorige week mijn rijbewijs B met code 78 gehaald. Ik mag dus enkel met een automaat rijden.
Proficiat
Als ik nu wil gaan voor een normaal rijbewijs, kan ik dan zonder begeleider oefenen?
Neen

Het is ofwel via een voorlopig rijbewijs "model 3", mét begeleider
1 jaar geldig


Ofwel met de rijschool (oefenen + examen)
Minimum 2 uur
KillerRu
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:49

Re: Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door KillerRu »

Inazuma schreef: 12 mar 2021, 07:43
Kyli h schreef: 11 mar 2021, 16:40 Beste, ik heb vorige week mijn rijbewijs B met code 78 gehaald. Ik mag dus enkel met een automaat rijden.
Proficiat
Als ik nu wil gaan voor een normaal rijbewijs, kan ik dan zonder begeleider oefenen?
Neen

Het is ofwel via een voorlopig rijbewijs "model 3", mét begeleider
1 jaar geldig


Ofwel met de rijschool (oefenen + examen)
Minimum 2 uur
Ben ik dan ook verplicht terug een slagen van theorie te halen? Want je hebt toch slagen van theorie nodig om 'n voorlopig rijbewijs aan te vragen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Overstappen van automaat naar manueel

Bericht door Inazuma »

KillerRu schreef: 17 jan 2023, 17:45 Ben ik dan ook verplicht terug een slagen van theorie te halen?
Neen

Kijk in de folder naar "model 3"

https://www.sbat.be/files/files/file/78 ... -MAN_V.pdf


Het praktijk-examen is hetzelfde als B

Want je hebt toch slagen van theorie nodig om 'n voorlopig rijbewijs aan te vragen?
Dit is een apart geval - voorlopig rijbewijs "model 3" om code 78 te wissen

Je hebt rijbewijs B al , je moet dus de theorie al kennen en in praktijk brengen.

Als het al een tijdje geleden is dat je theorie-examen deed: best wel opfrissen

Er verandert veel (té veel) aan de wegcode
Plaats reactie