Begeleider praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Begeleider praktijkexamen

Bericht door Gast »

Ik moet binnenkort praktijkexamen doen en ben houder van een voorlopig rijbewijs 18 maand afgeleverd in 2013. Mag ik voor het examen mijn vriend meenemen als begeleider? Hij is 25 en heeft 10 maanden zijn rijbewijs. Ik wilde eerst met mijn vader gaan maar die bezorgt me te veel stress. Met mijn vriend ben ik veel meer ontspannen, wat denk ik wel kan helpen tijdens het examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door GRO »

Als je een VR 18 maanden hebt, dan gaat er GEEN begeleider mee, maar wel een rijschoolinstructeur (auto rijschool) ofwel een begeleidend persoon (eigen vervoer).
Die moet aan andere voorwaarden voldoen als een begeleider. 10 maanden een rijbewijs kan niet.

Uitgebreide uitleg in ons praktijkboek.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Gast

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Gast »

Danku.

Waarom kan dat niet? Op het blad dat ik heb afgeprint na het vastzetten van mijn afspraak staat als enige voorwaarde dat de begeleidende persoon van een kandidaat met voorlopig rb 18 mnd, minstens 24 jaar is en houder van een rijbewijs B. Mijn vriend heeft zijn volledig rijbewijs 10 maanden geleden, dus in juni 2013 behaald. Dan vind ik wel dat ze duidelijker mogen zijn op het papiertje.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Ook een begeleidend persoon moet minstens 8 jaar het rijbewijs bezitten.
Meer uitleg vind je op: http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... N_B_NL.pdf
Goca schreef:* De begeleidende persoon moet ingeschreven zijn in België en houder en drager zijn van een identiteitsdocument, afgegeven in België.
Hij moet, sedert ten minste 8 jaar, houder en drager zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor het besturen van het voertuig
waarmee het praktijkexamen wordt afgelegd (de bestuurder die enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag
niet als begeleidende persoon bij het praktijkexamen optreden, behalve indien de kandidaat aan dezelfde handicap lijdt en eveneens een
speciaal aan deze handicap aangepast voertuig bestuurt).
De begeleidende persoon mag niet vervallen zijn, of mag gedurende de laatste 3 jaar niet vervallen geweest zijn, van het recht om een motorvoertuig
te besturen en moet voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die hem eventueel door de rechter zijn opgelegd.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Gast »

Ja, dat is de nieuwe regeling, maar ik val tijdens het rijden toch onder de oude regeling? Dus wat op mijn voorlopig rijbewijs staat, geldt nog voor mij. Maw mijn begeleidend persoon moet 24 zijn en een rijbewijs hebben, voor de rest staat er niets op. Ik mag dus wel met mijn vriend rijden maar niet naar het examen? Waarom val ik op het examen dan toch onder de nieuwe regeling? Of toch niet? Ik vind het maar verwarrend. Ik heb een pdfje gekregen bij mijn afspraak per mail en daar staat dit:

Begeleider verplicht, zowel voor vrb 36 mnd als vrb 18 mnd. Zie opm 5 en 6. En dan:

5. Vrb 36 mnd begeleider verplicht en minstens 8 jr houder van een belgisch of europees rijbewijs
6. Vrb 18 mnd vergezeld van persoon van minstens 24 jaar en houder van rijbewijs b is verplicht op examen.

Ik heb de afspraak gemaakt op 9-02-2014 via internet en heb dit document per mail ontvangen.

Toch bedankt voor jullie antwoord.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Stefan Peeters »

Boekske uit 2011, da's ondertussen de prehistorie... kijk eens even op de link die Benny plaatste, dat is de brochure van 2014.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Gast »

Dit is geen extract uit de brochure, dit is de mail die het examencentrum v kontich mij op 9 feb 2014 hft gestuurd ivm mijn examenafspraak. :? Ik ga maandag eens bellen.
Gast

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Gast »

Blijkbaar kan niemand antwoorden op mijn vraag. Waarom val ik op het examen opeens wel onder de nieuwe regeling, althans volgens jullie? De wijziging naar begeleidend persoon die minstens 8 jr een rijbewijs moet hebben voor het vrb 18 mnd is enkel voor vrb 18 mnd afgeleverd na 2 (of was het 3) februari 2014. Daarvoor waren de voorwaarden enkel 24 jr en rijbewijs, klopt toch? Dus niet op mij van toepassing normaliter, want mijn vrb 18 mnd is uitgegeven in februari 2013.
Gast

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Gast »

Begrijp ook niet waarom hier niemand is die hier een zinnig antwoord op kan geven...
je valt uiteraard nog onder het oude stelsel van voor 03.02.14
voor jou geldt:
tijdens het praktijkexamen dient u vergezeld te zijn van een begeleidend persoon die moet:
-minimum 24 j oud zijn
-houder zijn van een rijbewijs B
mvgr
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je volledig overtuigd bent van je gelijk raad ik je aan om je eigen initiatief uit te voeren en met die begeleider naar het examen te gaan.
Het kan best zijn dat je je examen mag afleggen, het kan net zo goed zijn dat het niet mag. Neem in ieder geval een uitprint mee van de email die je gekregen hebt zodat je die in geval van discussie onder hun neus kan schuiven.

En laat ons achteraf graag ook een keer weten hoe het afgelopen is.

De nieuwe wetgeving is immers zo onduidelijk dat het soms ook voor ons koffiedik kijken is...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:Begrijp ook niet waarom hier niemand is die hier een zinnig antwoord op kan geven...
je valt uiteraard nog onder het oude stelsel van voor 03.02.14
voor jou geldt:
tijdens het praktijkexamen dient u vergezeld te zijn van een begeleidend persoon die moet:
-minimum 24 j oud zijn
-houder zijn van een rijbewijs B
mvgr
@ Gast,
Spijtig dat Jullie jezelf geen naam toekennen (hoeft niet u echte naam te zijn)
Maar nu praat ik tegen een gast, een bericht daarvoor was dat ook tegen een gast.
De ene gast geeft een antwoordt op de andere gast, maar wij moeten dan duidelijk blijven of het is niet meer zinnig :?

Nu de reden dat er geen zinnig antwoordt komt:
Er zijn inderdaad rijbewijzen van voor 30.02.14 en van er na.
Ook wij zijn van mening dat er in dit geval op zijn minst overgangsmaatregelen zouden moeten zijn.
Maar die zijn er niet.

Een voorbeeld. Als je nu (na 03.02.14) een voorlopig rijbewijs laat verlopen, moet je 3 jaar wachten eer dat je nog met een voorlopig rijbewijs kan rijden.
Ook wij waren van mening dat mensen die dit voorlopig rijbewijs voor 03.02.14 behaald hadden niet onder deze regeling vielen.
je valt uiteraard nog onder het oude stelsel van voor 03.02.14
Dat dachten wij dus ook :shock:
Maar dit weten we ondertussen met zekerheid dat dit spijtig genoeg voor veel mensen gaat uitdraaien op een koude douche :cry:

Dus zomaar verkondigen dat onze andere gast onder het oude stelsel valt is niet echt een goed idee :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

@ gast die dezelfde naam draagt als gast, maar toch een andere gast is. :?

Je kan ook al voor je examen naar het examencentrum telefoneren of er naar toe gaan. :idea:
Dan voorkom je dat je letterlijk op examen gaat maar er niet aan mag deelnemen omdat je begeleider niet voldoet. :idea:

Als zij zeggen dat je wel mag deelnemen, omdat ze in dit geval van mening zijn dat je toch onder de oude regeling valt, zou ik dit dan ook op papier laten zetten.
Zodat als je erna echt op examen gaat iemand anders tegenkomt die er anders over denkt je iets in je handen hebt.

Als je dan nog een beetje tijd en moeite hebt om hier het resultaat te posten dan zullen heel wat jongeren die met hetzelfde probleem te maken gaan krijgen je eeuwig en 3 dagen dankbaar zijn. :wink:

Zoals Stefan reeds schreef is het voor ons ook koffiedik kijken, met dank aan de mensen die deze regels geschreven hebben zonder te denken aan de mogelijke gevolgen voor de mensen die het zelfs zonder overgangsmaatregelen moeten doen. :cry:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:Boekske uit 2011, da's ondertussen de prehistorie... kijk eens even op de link die Benny plaatste, dat is de brochure van 2014.
Ja, maar die is voor de NIEUWE regeling ...

Daar staat ook de voorwaarde in dat de theorie maar 3 jaar oud mag zijn ... wat NIET geldt voor de "oude" voorlopige rijbewijzen B.


Voor de oude voorlopige rijbewijzen B geldt toch de oude regeling ...
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Begeleider praktijkexamen

Bericht door Sanne87 »

Ik zou ook wel graag willen weten hoe dit juist zit.
Ik heb mijn voorlopig rijbewijs 18M van voor 03/02/2014, dus ik rij rond met een passagier die minstens 24 jaar oud is en een rijbewijs heeft. Ik ging er van uit dat deze persoon mij dus ook mag begeleiden op mijn examen (volgens de oude regeling in ieder geval wel). Zo staat het ook op het informatieblad dat ik bij het behalen van mijn theorie gekregen heb.

Ik weet dat er ondertussen een nieuwe regeling is voor mensen die nu hun voorlopig rijbewijs aanvragen, maar het had even goed kunnen zijn dat ik daar zelfs niet van op de hoogte was...
Dus Gast (topicstarter), als jij hier duidelijkheid over hebt, of iemand van dit forum, zou je het dan kunnen laten weten?
Plaats reactie