praktijk B

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast5555

praktijk B

Bericht door gast5555 »

niet geslaagd voor mijn 1e praktijk examen, kan iemand me uitleggen wat ik waarschijnlijk allemaal fout heb gedaan en wat ik goed heb gedaan (ik kan er echt niet goed aan uit) ? alvast bedankt!

Resultaat: OW
5 Richtingsverandering : Voorbehoud
5/1.00 zich vergewissen - bord F50 bis
5/3.00 uitwijken als vereist

8 Snelheid en verkeersinzicht : onvoldoende
8/8.00 hindernis
8/10.00 kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10)

11 MANOEUVRES : Slecht
11/1 voorafgaande controles : Slecht
11/1/12 Handrem/Versnelling : Slecht
11/1/1.90 Instellingen : Goed
11/1/1.90/1.18 Hoofdsteun
Opmerkingen OW:
Tussenkomst van de examinator
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: praktijk B

Bericht door bert.covens »

gast5555 schreef:niet geslaagd voor mijn 1e praktijk examen, kan iemand me uitleggen wat ik waarschijnlijk allemaal fout heb gedaan en wat ik goed heb gedaan (ik kan er echt niet goed aan uit) ? alvast bedankt!

Resultaat: OW
5 Richtingsverandering : Voorbehoud
5/1.00 zich vergewissen - bord F50 bis
5/3.00 uitwijken als vereist
F50bis

Afbeelding

Bij het veranderen van richting, rekening houden met bvb een fietser die rechtdoor wil. Kan ook op een plaats zijn geweest, waar dit verkeersbord niet staat.

gast5555 schreef: 8 Snelheid en verkeersinzicht : onvoldoende
8/8.00 hindernis
8/10.00 kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10)

Leren om je snelheid aan te passen, bij het naderen van een kruispunt.


verkeersbord B1 (voorrang verlenen, indien nodig stoppen)

Afbeelding


verkeersbord B17 (kruispunt waar voorrang van rechts geldt)

Afbeelding


onderbord M9

Afbeelding



onderbord M10

Afbeelding

gast5555 schreef: 11 MANOEUVRES : Slecht
11/1 voorafgaande controles : Slecht
11/1/12 Handrem/Versnelling : Slecht
11/1/1.90 Instellingen : Goed
11/1/1.90/1.18 Hoofdsteun
Opmerkingen OW:
Tussenkomst van de examinator
Beter kijken, voordat je aan een maneuver begint. Je moet immers voorrang verlenen. En bij het parkeren de handrem vergeten op te zetten?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: praktijk B

Bericht door Gast »

Beter kijken, voordat je aan een maneuver begint. Je moet immers voorrang verlenen. En bij het parkeren de handrem vergeten op te zetten?
ja inderdaad, dat kwam denk ik door de stress dat ik helemaal vergeten was want ik ben nooit de handrem vergeten toen ik reed met mijn vader (en hij zei er ook niks over alleen in het begin) maar ja... maandag is mijn 2e keer merci allemaal voor het ophelderen van mijn fouten :)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: praktijk B

Bericht door Inazuma »

gast5555 schreef: 5 Richtingsverandering : Voorbehoud
5/1.00 zich vergewissen - bord F50 bis
5/3.00 uitwijken als vereist
"Uitwijken als vereist" bij een richtingsverandering is iets dat je in België / Vlaanderen nauwelijks nog ziet gebeuren ...

Bij een richtingsverandering naar links :

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.


3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.



Op een rijbaan met 2richtingsverkeer volstaat het om je naar het midden / de middenstreep tussen de rijstroken te begeven.
Als er geen tegenliggers (en geen doorlopende streep) zijn, mag je vlak voor een richtingsverandering naar links, zelfs op de linkerkant van de weg gaan rijden zodat het verkeer achter je langs rechts kan passeren (dus zoals het op een éénrichtingsweg zou gebeuren).
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: praktijk B

Bericht door Inazuma »

Naar rechts, hoor je tegen de rechterrand van de rijbaan te gaan rijden - maar zonder daardoor over het trottoir te gaan rijden met je achterwiel bij het afslaan :wink:

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

3° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.
Gast

Re: praktijk B

Bericht door Gast »

Hartelijk dank :) ik zal proberen aan alles te denken van wat jullie allemaal hebben uitgelegd en heb ook al de filmpjes al is terug bekeken van de praktijk B. Hopelijk haal ik het nu wel want ik heb egt geen tijd om mijn laatste jaar van het middelbaar even te compenseren met 6u rijschool (als ik het niet haal) heb nog zoveel te doen voor mijn eindwerk. hopelijk zal ik deze keer niet meer zoveel stressen en meer concentratie hebben op de weg.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: praktijk B

Bericht door de rijprof »

Nog een tip: http://www.derijprof.be" target="_blank :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
wendytje

Re: praktijk B

Bericht door wendytje »

Kunnen jullie mij wat meer uinleg geven aub.
Ik begrijp niets van die codes.

5.Richtingsverandering: Voorbehouden (wat bedoelen ze hier mee?)
5/3.00 uitwijken als vereist

6: Voorrang: goed
6/2. 00 niet rechts houden

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: praktijk B

Bericht door de rijprof »

Bij uitwijken, tijdig in de spiegels kijken en tijdig pinkers aanzetten + rekening houden met achterliggers.

Zoveel mogelijk rechts rijden. Niet onnodig links blijven rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: praktijk B

Bericht door Gast »

Wat betekent OW bij het resultaat van een praktijkexamen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: praktijk B

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef: 10 mar 2022, 17:20 Wat betekent OW bij het resultaat van een praktijkexamen?
Openbare weg
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie