Vervallen voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Sanne87 »

de rijprof schreef:Nou, lekker goedkoop met een begeleider leren rijden. :D
Je moet wel eerst verhuizen. En dus een reden hebben om je in België in te schrijven...
Ik ben trouwens een Nederlander met een Belgisch rijbewijs en een Nederlandse identiteitskaart (+ Belgische verblijfskaart). :wink:
Dracarys
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2016, 14:23

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Dracarys »

Beste

Ik zit verveeld met een probleem. Mijn voorlopig rijbewijs is vervallen in maart 2014. Ik heb opnieuw mijn theorie gedaan in november 2014 (geslaagd) en heb geopteerd (zeg maar: ben verplicht) om 6 uur rijles te volgen bij een erkende rijschool.

Die 6 uren zitten er volgende week op. (Het is een basisopleiding, daar ik amper ervaring heb). Ik weet dat 6 uur absoluut niet genoeg is om nadien met succes een examen af te leggen.

Ik heb aan de rijschool gevraagd of ik een attest krijg dat bewijst dat ik de verplichte 6 uren heb gevolgd. Hun antwoord was dat ze dat niet gaven, maar het wel in hun 'systeem' behouden zodoende ik een praktisch examen kan aanvragen, indien gewenst...

Wat als ik nu mijn examen niet met die rijschool wil afleggen? (De rij-instructeur was zeer arrogant en heel onbeleefd naar mij toe).

concreet: mag ik van de rijschool eisen om mij een attest te geven?
ben ik verplicht om mijn praktisch af te leggen bij dezelfde rijschool waar ik mijn 6 uur heb afgelegd?


Ik dank jullie bij voorbaat !!

Mvg
Milo Miyaz

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs + 3 jaar bijna voorbij

Bericht door Milo Miyaz »

Hey !!

Ik heb ook iets gelijkaardigs mee..
ik heb op 17/07/2010 m'n theorie behaald; rijbewijs B 36 maanden met begeleider

Door omstandigheden (studies in het buitenland) heb ik niet binnen dat beperkte termijn mn praktijkexamen kunnen afleggen.
Ik kreeg, toen ik terug in België was, te horen van verschillende personen afwisselend dat ik

A) 3jaar moet wachten en niets mag ondernemen en dan alles via rijschool mag doen
B) 6, 20 of méér uren rijschool moest doen alvorens mijn theorie of praktijk opnieuw te mogen afleggen
C)Na 3 jaar, 6 uren rijschool en dan zelfstandig theorie+praktijkexamen

waardoor ik niet meer weet wat nu juist de regel is?!
Dus vergeef het me a.u.b. als ik wat uit de lucht lijk te vallen... want met al die veranderingen in wetgeving doorheen de jaren en de meerduidige adviezen ben ik in de war! ik zal trachten zo duidelijk mogelijk te zijn om nog verdere verwarring te voorkomen...

Mijn voorlopig rijbewijs verliep op 16/07/2013 dat geeft dus dat de drie jaar pas om zijn op 16/07/2016? als ik dat goed berekend heb...

mag ik dan NA 16/07/2016:
-zelfstandig theorie afleggen zonder tussenkomst van een rijschool
-terug met begeleider oefenen, maw krijg ik het zelfde voorlopig rijbewijs van 36 maanden?
-(na voldoende geoefend te hebben) zonder 6 uren rijschool mijn praktijkexamen afleggen?

ik wil dus zo mogelijk zonder tussenkomst van een rijschool mn rijbewijs behalen... Mijn begeleider is zelf chauffeur van beroep en dat is meer dan genoeg! :lol:
ik kauw al maanden op deze vraag: is dit mogelijk? of moet ik alsnog minimaal 6 uren volgen bij een rijschool, ondanks er 3 jaar voorbij zijn (op het verlopen van mijn voorlopig rijbewijs)

Alvast bedankt!

Milo
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Sanne87 »

Als je die 3 jaar wacht, kan je helemaal opnieuw beginnen, dus zonder rijschool.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs + 3 jaar bijna voorbij

Bericht door Inazuma »

Milo Miyaz schreef: ik heb op 17/07/2010 m'n theorie behaald; rijbewijs B 36 maanden met begeleider

Mijn voorlopig rijbewijs verliep op 16/07/2013
Als je de theorie met succes aflegt, krijg je gewoon een nieuw voorlopig rijbewijs B.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06/785-hs6
Artikel 45
De bepalingen van dit besluit die van kracht waren vóór 3 februari 2014 blijven van toepassing op de voorlopige rijbewijzen B afgegeven vóór deze datum.

Voor die datum kon je gewoon opnieuw een voorlopig rijbewijs B aanvragen nadat het eerdere vervallen was ...

Je voorlopige rijbewijs was al verlopen op het moment dat de huidige regeling in ging, en die regeling geldt enkel voor rijbewijzen die vervielen op of na die datum (de inwerkingtreding van de nieuwe versie van dat KB)

Ik kreeg, toen ik terug in België was, te horen van verschillende personen afwisselend dat ik

A) 3jaar moet wachten en niets mag ondernemen en dan alles via rijschool mag doen
B) 6, 20 of méér uren rijschool moest doen alvorens mijn theorie of praktijk opnieuw te mogen afleggen
C)Na 3 jaar, 6 uren rijschool en dan zelfstandig theorie+praktijkexamen
Geen enkele van die mogelijkheden klopt met de wetgeving ...

Het is nu
- ofwel 3 jaar wachten na verlopen van voorlopig rijbewijs B en opnieuw beginnen
- ofwel minimaal 6 uur rijles volgen met rijschool, eventueel nog verdere opleiding ook met rijschool, en examen afleggen met rijschool

En dat is dus niet op jou van toepassing :!:
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

Mijn voorlopig rijbewijs is al een tijdje verlopen, ik wil nu mijn rijbewijs behalen via een erkende rijschool. Maar ik vroeg mij af wat er moet gebeuren met mijn voorlopig rijbewijs? Ik moet dit afgeven aan mijn gemeentehuis? En daarna mijn theorie opnieuw doen? klopt dit?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Mijn voorlopig rijbewijs is al een tijdje verlopen, ik wil nu mijn rijbewijs behalen via een erkende rijschool. Maar ik vroeg mij af wat er moet gebeuren met mijn voorlopig rijbewijs? Ik moet dit afgeven aan mijn gemeentehuis? En daarna mijn theorie opnieuw doen? klopt dit?
Voorlopig rijbewijs B weer inleveren bij de gemeente, en in ruil het formulier vragen dat aantoont dat je een voorlopig rijbewijs B in bezit had.
Dat formulier heb je - naast het bewijs van scholing bij de erkende rijschool - nodig om examen te mogen doen (binnen de 3 jaar na vervallen van je voorlopige rijbewijs).

Theorie kan je doen wanneer je wil - in elk geval vòòr het praktische examen - maar best voor je met de rijschool gaat rijden
Kwestie van opfrissing, want dat gaat ook alweer even geleden zijn ...
elien

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door elien »

vraagje: mijn voorlopig rijbezijs is geldig tot maart 2017.
ik heb mijn theorie echter al in November 2013 gedaan (daarna lang gewacht om mijn VR af te halen).
dus blijft mijn VR geldig tot maart, maar moet ik in November opnieuw mijn theorie doen? of vervalt mijn voorlopig rijbewijs ook in November?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

elien schreef:vraagje: mijn voorlopig rijbezijs is geldig tot maart 2017.
Dat blijft dus geldig tot de einddatum die er op staat.
Datum slagen theorie heeft daar geen effect op.

ik heb mijn theorie echter al in November 2013 gedaan (daarna lang gewacht om mijn VR af te halen).
dus blijft mijn VR geldig tot maart, maar moet ik in November opnieuw mijn theorie doen?
Theorie moet minder dan 3 jaar geleden afgelegd zijn, op het moment dat je praktijk examen doet.

Vanaf ergens in november 2016, zal je dus eerst opnieuw theorie moeten afleggen om nog praktijkexamen te mogen doen.
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

Mijn voorlopig rijbewijs is eveneens vervallen. Nu vraag ik mij af of je de theorie zomaar op een zelfgekozen dag kan afleggen en behalen? Of moet je rechtstreeks min. 6u rijles inboeken bij het maken van je theoretisch examen? Of is de regel gewoon dat je na het behalen van je theoretisch rijbewijs binnen een bepaalde tijd die 6u boekt?

Als laatste vraag ik mij ook af; Als ik bij het behalen van mijn nieuw theoretisch rijbewijs 20u rijles boek, deze doorloop en goed volbreng, dan ook het recht nog heb om daarna alleen te rijden met een bekwaamheidsattest of mag dit niet meer?

Alvast bedankt! :D
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Mijn voorlopig rijbewijs is eveneens vervallen. Nu vraag ik mij af of je de theorie zomaar op een zelfgekozen dag kan afleggen en behalen? Of moet je rechtstreeks min. 6u rijles inboeken bij het maken van je theoretisch examen? Of is de regel gewoon dat je na het behalen van je theoretisch rijbewijs binnen een bepaalde tijd die 6u boekt?
Je kan je theorie examen afleggen wanneer je maar wilt.
Je kan je 6u volgen wanneer je maar wilt

Maar beide moeten wel gebeurd zijn voor je nog op praktijkexamen kan gaan. :idea:
Je praktijkexamen moet je afleggen met een erkende rijschool.
Als laatste vraag ik mij ook af; Als ik bij het behalen van mijn nieuw theoretisch rijbewijs 20u rijles boek, deze doorloop en goed volbreng, dan ook het recht nog heb om daarna alleen te rijden met een bekwaamheidsattest of mag dit niet meer?

Onder voorbehoud van wetswijziging kan dit de eerst volgende 3 jaar na het vervallen van je voorlopig rijbewijs niet meer.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Als laatste vraag ik mij ook af; Als ik bij het behalen van mijn nieuw theoretisch rijbewijs 20u rijles boek, deze doorloop en goed volbreng, dan ook het recht nog heb om daarna alleen te rijden met een bekwaamheidsattest of mag dit niet meer?
Neen, dat mag nu niet meer. Je moet minstens 3 jaar wachten om helemaal opnieuw te mogen beginnen, (tenzij de wet verandert...)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sumy

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Sumy »

Geachte,

In oktober 2016 is mijn voorlopig rijbewijs vervallen

Mijn vraag: Moet ik 3 maanden wachten om mijn praktijkexamen te kunnen afleggen na dat ik 6 uur rijles heb gevolgd en mijn theorie-examen heb afgelegd?

Alvast bedankt...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Neen dat hoef je niet.
Je moet wel examen afleggen met een erkende rijschool.

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Je moet ook bij het gemeentehuis een bewijs vragen dat je ooit een voorlopig rijbewijs gehad hebt (bijlage 4 document) waaruit blijkt dat je eerder reeds minstens 3 maand stage hebt volbracht.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie