Vervallen voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

mijn voorlopig rijbewijs is nu 3 jaar vervallen maar ik heb opnieuw een jaar oude theorie

Ben de theorie opnieuw gaan afleggen juist nadat de wet aangepast is en ik dus geen nieuw voorlopig rijbewijs meer kon krijgen
Ik was helaas niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving

Nu is mijn vraag of ik na 3 jaar verval voorlopig rijbewijs met een jaar oude theorie nu dan wel een nieuw voorlopig rijbewijs met begeleider kan krijgen ?

Ik heb een paar rijlessen gevolgd maar ben hiermee moeten stoppen wegens het financiële aspect van deze lessen. De kosten zijn voor mij niet haalbaar.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Nu is mijn vraag of ik na 3 jaar verval voorlopig rijbewijs met een jaar oude theorie nu dan wel een nieuw voorlopig rijbewijs met begeleider kan krijgen ?
Dat kan :!:

Vorige voorlopige rijbewijs moet de volle 3 jaar vervallen zijn om een nieuw te kunnen krijgen.

Theorie moet minder dan 3 jaar geleden afgelegd zijn om een voorlopig rijbewijs B te kunnenkrijgen (EN om praktijk examen te mogen doen) :!:

Succes, en niet uitstellen ....
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

Deze nieuwe wetgeving is gewoonweg straf voor al die nog hun rijbewijs moet halen of nog bezig is.

Belangrijk is dat je op uw eigen tempo kunt leren rijden zonder nog de stress en adem in je nek dat je als je voorlopig rijbewijs vervalt en je kan niet meer omschakelen er ZEKER door moet zijn en dan als beide vervallen zijn ofwel 6u VERPLICHT lessen moet volgen (wat voor heel wat mensen een hap in de budget is) en ofwel 3 jaar WACHTEN (????) - ik begrijp in godsnaam niet welke pipo zo iets kan goedkeuren !

Iedereen kan in bepaalde omstandigheden zitten, waardoor het wat langer duurt dan 'normale stageperiode'...
Centaine
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 aug 2015, 14:47

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Centaine »

Voor mij ligt het ietsje anders:

Mijn theoretisch examen is vervallen, heb die behaald in september 2011.
Ik heb dit jaar 20 lessen gevolgd bij de rijschool en mijn voorlopig rijbewijs M18 is nog twee maanden geldig.
Vorige week heeft de rij-examinator het practisch examen onderbroken en stilgelegd omdat mijn theorie vervallen was.

Ik moet nu snel mijn theorie examen opnieuw doen en maar hopen dat ik alsnog mijn praktijkexamen kan doen.
September is al volledig volzet.
Mocht ook alles volzet zijn in oktober, kan ik een andere examencentra kiezen?

En wat als ik mijn voorlopig rijbewijs vervalt, moet ik dan drie jaar wachten en terug met de fiets naar het werk?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Centaine schreef: Mocht ook alles volzet zijn in oktober, kan ik een andere examencentra kiezen?
Ja
En wat als ik mijn voorlopig rijbewijs vervalt, moet ik dan drie jaar wachten en terug met de fiets naar het werk?
Dan mag je gedurende 3 jaar enkel nog met de rijschool oefenen én examen afleggen ... of 3 jaar wachten.
Zeeuwse belg

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Zeeuwse belg »

Hallo allemaal,

Misschien een beetje een andere situatie dan waarin de meeste mensen verzeild zitten, maar ik denk dat mijn onderwerp in dezelfde categorie valt als deze.

In 2009 heb ik mijn theoretisch examen behaald. Echter ben ik het jaar erop verhuisd naar Nederland. Het was wel in de provincie Zeeuws-Vlaanderen (voor de huizenprijzen en de mooie omgeving!), dus nog dichtbij de Belgische grens. Aangezien ik geen inwoner meer was van België, kon ik daar mijn rijbewijs niet halen. Ik ben alles dan opnieuw begonnen in Nederland en ben hier dan ook geslaagd in 2011. Dus ook bezitter van een Nederlands rijbewijs (en auto met Nederlands kenteken). Zoals net gezegd, woon ik vlak bij de grens en kom ik ook nog heel vaak in België omdat mijn familie en vrienden er nog wonen. Dat deed ik tot twee weken geleden, ervan uitgaande dat dit een volkomen legale manier van rijden was. µ

Tot twee weken terug: ter hoogte van Gent-Zeehaven werd ik door een politiepatrouille gemaand tot stoppen. Dat bleek een routinecontrole te zijn (want te snel reden deed ik niet), alle documenten werden gevraagd (van zowel de auto als die van mij). Aangezien ik zowel mijn rijbewijs als identiteitskaart (Een Belgische pas; want ik ben nog steeds Belg!) moest afgeven klopte het zaakje al niet volgens de dienstdoende agent. Een beetje sceptisch zei hij: "Een Belgische identiteitskaart en een Nederlands rijbewijs?! Wat is uw verklaring?" Ik heb de gehele situatie uitgelegd, de agent heeft toen zo'n 10 minuten lopen bellen naar het hoofdkantoor of zoiets. Na dat gesprek werd duidelijk dat ik in België helemaal niet mag rijden aangezien ik hier nooit ben geslaagd voor een rijbewijs, en dat ik hier alleen maar geregistreerd sta als iemand met een inmiddels vervallen voorlopig rijbewijs. Een boete heb ik gelukkig niet gekregen, maar de auto moest ik wel aan de kant laten. Vervolgens heb ik iemand van mijn familie gebeld, en we hebben het zo kunnen regelen dat de auto toen tot de Nederlandse grens kon gereden worden door iemand met een Belgisch rijbewijs. Want dat mocht wel: iemand met een Belgisch rijbewijs mocht de auto met Nederlands kenteken wel besturen?

Het is voor mij wel heel onpraktisch dat ik blijkbaar niet meer in België mag rijden, maar na het nodige opzoekwerk blijk ik toch niet zo heel veel verkeerd te hebben gedaan? Ik lees op een aantal officiële sites dat elk rijbewijs binnen de EU geldig is in ieder land dat daarbij aangesloten is. Of ligt het probleem bij die nieuwe wet, en heb ik gewoon pech dat ik destijds in België ben begonnen met mijn rijbewijs te halen en dat ik het in Nederland heb behaald?

Aangezien ik hier veel antwoorden lees van mensen die wat verstand hebben van heel die wetgeving, vraag ik me af hoe ik weer 'legaal' in België kan rijden. Een examen in België gaan doen, heb ik geen zin in; en dat zou ook niet mogelijk zijn gezien ik dus niet in België woon. Aan faalangst ligt het niet, want ik rij al die tijd schadevrij en het aantal boetes kun je op één hand tellen (waren maar lichte boetes hoor; wel allemaal in België opgelopen en niet in NL...). Maar ik vind heel die situatie van de zotte, en veel mensen zijn dat met mij eens. In de omgeving waar ik woon, wonen aardig wat Belgen en van de mensen die ik ken, hebben ze niet eens hun rijbewijs omgeruild omdat dit gewoon nog geldig zou zijn.

Alvast bedankt voor meningen & antwoorden.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Moest je dan in Nederland dan geen Nederlandse identiteitskaart gaan aanvragen ?

De uitleg van de agenten klopt niet.

Je hebt een Nederlands rijbewijs, Europees model, behaald in een (nog voortdurende) periode dat je officieel in Nederland verbleef - dat is perfect in orde.

De verplichting een Belgisch OF Europees rijbewijs te hebben, is enkel voor inwoners van België :
Die OF is er bijgekomen onder druk van de EU ...
(Als je ooit terugkomt, NL rijbewijs laten omruilen naar een Belgisch voor einde van de geldigheidsperiode :!: )

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /624-t3hs1

Artikel 3 §2. De personen bedoeld in §1, 1° mogen slechts een motorvoertuig besturen op basis van een Belgisch rijbewijs of op basis van een Europees rijbewijs, geldig voor de categorie of de subcategorie waartoe het voertuig behoort.

Dat is een verwijzing naar :

§1. Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen :

1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :



De overige bestuurders van motorvoertuigen moeten houder zijn van een Belgisch, een Europees of een buitenlands rijbewijs, nationaal of internationaal, dat afgegeven is onder de voorwaarden die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn en geldig is voor de categorie of subcategorie waartoe het voertuig behoort. Die bestuurders dienen een zodanig rijbewijs bij zich te hebben.

Je voldoet daar dus aan ...



De verplichte inschrijving van het voertuig in België geldt enkel voor de personen die ook officieel verblijven in België.
Als je gedomicilieerd bent in NL, vervalt die verplichting ...
Daar zullen ze op hun bureau wel achter gekomen zijn. :lol:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Moest je dan in Nederland dan geen Nederlandse identiteitskaart gaan aanvragen ?

Ben je in NL ingeschreven in het vreemdelingenregister?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Zeeuwse belg

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Zeeuwse belg »

Inazuma schreef:Moest je dan in Nederland dan geen Nederlandse identiteitskaart gaan aanvragen ?

De uitleg van de agenten klopt niet.

Je hebt een Nederlands rijbewijs, Europees model, behaald in een (nog voortdurende) periode dat je officieel in Nederland verbleef - dat is perfect in orde.

De verplichting een Belgisch OF Europees rijbewijs te hebben, is enkel voor inwoners van België :
Die OF is er bijgekomen onder druk van de EU ...
(Als je ooit terugkomt, NL rijbewijs laten omruilen naar een Belgisch voor einde van de geldigheidsperiode :!: )

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /624-t3hs1

Artikel 3 §2. De personen bedoeld in §1, 1° mogen slechts een motorvoertuig besturen op basis van een Belgisch rijbewijs of op basis van een Europees rijbewijs, geldig voor de categorie of de subcategorie waartoe het voertuig behoort.

Dat is een verwijzing naar :

§1. Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen :

1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :



De overige bestuurders van motorvoertuigen moeten houder zijn van een Belgisch, een Europees of een buitenlands rijbewijs, nationaal of internationaal, dat afgegeven is onder de voorwaarden die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn en geldig is voor de categorie of subcategorie waartoe het voertuig behoort. Die bestuurders dienen een zodanig rijbewijs bij zich te hebben.

Je voldoet daar dus aan ...



De verplichte inschrijving van het voertuig in België geldt enkel voor de personen die ook officieel verblijven in België.
Als je gedomicilieerd bent in NL, vervalt die verplichting ...
Daar zullen ze op hun bureau wel achter gekomen zijn. :lol:
Dank u voor uw antwoord. Nee, ik moest geen Nederlandse identiteitskaart aanvragen aangezien ik gewoon Belg ben én blijf. Ik woon en werk aan de grens, en het is zo geregeld dat woon- en werkverkeer tussen België en Nederland eigenlijk vrij is. Het enige wat ik moet doen, is op het moment dat mijn identiteitskaart vervalt, ik dit moet aanvragen en ophalen aan de Belgische Ambassade in Den Haag (wordt dus een flinke rit, maar t'is niet anders).

Ik sta ook niet in het vreemdelingenregister, aangezien ik gewoon in Nederland woon als Belg zijnde. Zeker hier in Zeeuws-Vlaanderen is dit niet bepaald een uitzondering.

Maar als ik het goed begrijp heeft die agent me gewoon wat wijsgemaakt, en was ik wel degelijk gemachtigd om te rijden? Iets wat ik wel vermoedde, want iedereen waaraan ik het vertel vind dit ook onbegrijpelijk en zegt het nooit meegemaakt te hebben. Wat ik inmiddels wel begrepen heb, is dat je je rijbewijs sowieso moet laten omruilen als je een auto op je naam wil laten zetten. Dan moet je een Nederlands rijbewijs hebben, of anders kan de wagen niet op je naam worden gezet. Dus iedere Belg die hier woont en een wagen op zijn naam heeft, heeft ook een Nederlands rijbewijs. Wat ik wel gehoord heb, is dat het kan meespelen dat in het systeem staat dat ik een vervallen voorlopig rijbewijs heb hier en dat hier geen gevolg aan is gegeven aangezien ik hem in Nederland heb gehaald. Maarja, een rijbewijs is toch een rijbewijs?

Komt ook nog eens bij dat diegene die mijn wagen heeft bestuurd tot aan de grens het voor elkaar heeft gekregen om een flinke snelheidsovertreding (net geen 140 na correctie - waar je maar 90 mag, geen invordering, maar krijgt wel gevolg....) te maken. De bekeuring lag op oudejaardag op de mat. Dus ik kan mijn geluk niet op....

Had misschien toch beter een boete gekregen, dan had ik wellicht nog een dienstnummer van de agent. De politie, uw vriend zeggen ze dan....

Maar in ieder geval bedankt voor alle info.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Zeeuwse belg schreef:Wat ik wel gehoord heb, is dat het kan meespelen dat in het systeem staat dat ik een vervallen voorlopig rijbewijs heb hier
Is geen enkel probleem, noch verboden ;)
Maarja, een rijbewijs is toch een rijbewijs?
Tuurlijk
Je kan enkel een NL rijbewijs krijgen aangezien je in NL woont.
En aangezien je in NL woont, kan je geen Belgisch rijbewijs meer krijgen ...
Komt ook nog eens bij dat diegene die mijn wagen heeft bestuurd tot aan de grens het voor elkaar heeft gekregen om een flinke snelheidsovertreding (net geen 140 na correctie - waar je maar 90 mag, geen invordering, maar krijgt wel gevolg....) te maken. De bekeuring lag op oudejaardag op de mat. Dus ik kan mijn geluk niet op....
Diens naam op inlichtingenformulier zetten en bezorg 'm een kopie van het PV ...

Net geen 140, gecorrigeerd dan nog, ipv 90 is normaal dagvaarding voor politierechtbank ... dat wil je dus doorschuiven naar de feitelijke bestuurder.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Het omgekeerde. Kan een Nederlander die in België woont een Belgisch rijbewijs behalen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Het omgekeerde. Kan een Nederlander die in België woont een Belgisch rijbewijs behalen?
Tuurlijk.
Als je hier officieel verblijft kan je hier een rijbewijs halen.

Art 3

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /624-t3hs1
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

de rijprof schreef:Het omgekeerde. Kan een Nederlander die in België woont een Belgisch rijbewijs behalen?
Ja.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Nou, lekker goedkoop met een begeleider leren rijden. :D
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Zeeuwse belg schreef:Wat ik wel gehoord heb, is dat het kan meespelen dat in het systeem staat dat ik een vervallen voorlopig rijbewijs heb hier
Is geen enkel probleem, noch verboden ;)
Maarja, een rijbewijs is toch een rijbewijs?
Tuurlijk
Je kan enkel een NL rijbewijs krijgen aangezien je in NL woont.
En aangezien je in NL woont, kan je geen Belgisch rijbewijs meer krijgen ...
Komt ook nog eens bij dat diegene die mijn wagen heeft bestuurd tot aan de grens het voor elkaar heeft gekregen om een flinke snelheidsovertreding (net geen 140 na correctie - waar je maar 90 mag, geen invordering, maar krijgt wel gevolg....) te maken. De bekeuring lag op oudejaardag op de mat. Dus ik kan mijn geluk niet op....
Diens naam op inlichtingenformulier zetten en bezorg 'm een kopie van het PV ...

Net geen 140, gecorrigeerd dan nog, ipv 90 is normaal dagvaarding voor politierechtbank ... dat wil je dus doorschuiven naar de feitelijke bestuurder.
Het komt inderdaad neer op een dagvaarding ja. Nog niets concreets, heeft ook te maken met het feit dat ik in Nederland woon. Maar gevolg krijgt het zeker, en aan de toon van de brief belooft het niet veel goeds. Maargoed, het valt nog mee dat ie geflitst is op het punt dat ie wat rustiger reed. Hij heeft snelheden gehaald die vaak in de buurt van de 200 kwamen en een enkele keer er vrij ruim over, van mij moest ie op een gegeven moment rustiger aan doen. Maar goed, "ik moet jou uit de shit halen, het moet een beetje opschieten" was wat ik te horen kreeg. Eerlijk is eerlijk, hij moet er voor opdraaien. En daar doet ie tot nu toe niet moeilijk over. Maar de persoon in kwestie denkt dat het om een boete gaat getuige zijn SMS van "ik betaal je dat boetebedrag wel terug, valt altijd mee in Belgenland."

Ter bevestiging van de reeds beantwoorde vraag: Ja, iedereen die gedomicilieërd is in België kan een rijbewijs aanvragen. Nationaliteit maakt niets uit. Het wordt zelfs geadviseerd om je rijbewijs om te ruilen eens je naar een ander land bent verhuist, al is dit (nog) geen verplichting. Wat dat betreft is het in België inderdaad goedkoper om je rijbewijs te halen, al was alles tot een paar jaar terug eenvoudiger. Zoals het er nu naar uit ziet, wil minister Weyts zelfs de geslaagde kandidaten na een nog te bepalen termijn na het slagen voor het praktijkexamen nog eens terug laten komen. Letterlijk: een 'terugkomdag'. In Nederland bestaat het leren rijden met een begeleider helemaal niet. Eens je 18 bent, kan je leren autorijden (volgens mij is dit nu zelfs al vanaf 17). Dit kan alleen met een erkende rijschool. Voordeel is wel dat je nog niet geslaagd hoeft te zijn voor je theorie. Je kan dus rustig je tijd nemen om het autorijden onder de knie te krijgen en tegelijkertijd theorie gaan oefenen. Van zodra je er klaar voor bent en denkt binnen een redelijke termijn je rijbewijs te kunnen halen, kan je dus je theorie-examen afleggen. In Nederland heb je sowieso maar 18 maanden tijd om je rijbewijs te halen nadat je geslaagd bent voor je theorie, dus het loont zeker om je theorie-examen pas te doen als je één en ander al onder de knie hebt. Ik heb deze stap zeker niet beklaagd, want de rij-opleidingen zijn hier van hoog niveau. Ik merkte het verschil heel erg goed tussen de Nederlandse rijlessen en de Belgische (want ik heb er wel een aantal gehad). Voorbeeld: waar het voor de Belgische rij-instructrice voldoende was om 90 km/h te rijden op de snelweg waar je 120 mocht en constant op die rem ging staan als je over die 90 ging, was het in Nederland zo dat je de maximumsnelheid moet aanhouden. Niet erover gaan, maar ook geen 100 gaan tuffen waar je 130 mag. Niet in het kader van offensieve rijstijl, maar voor verkeersdoorstroming. De rijopleiding was dan ook behoorlijk duur, maar ik heb er de vruchten van geplukt dat ik vanaf de eerste keer erdoor was, nog geen enkel schadegeval heb gehad en ook nog eens korting krijg op mijn autoverzekering. En per jaar zonder schade krijg ik er iedere keer meer korting, met een maximum van 75 % (maar dan zijn we al een flink aantal jaar verder :lol: )

Maargoed, de gebeurtenissen blijven zuur. Allemaal het gevolg van een foutieve inschatting van oom agent! Had ik nou maar gewoon gezegd nadat ik aan de kant werd gezet: "Bekijk het, ik rij toch verder." had ik dit allemaal niet gehad. Maarja, dat is achteraf...
Plaats reactie