Vervallen voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Caitlyn

Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Caitlyn »

Mijn voorlopig rijbewijs, categorie B, 36maanden met begeleider, vervalt deze maand.
Na 2 mislukte pogingen was er geen tijd meer om de verplichte 6u praktrijklessen te volgen.
Ik ben dus verplicht opnieuw te beginnen.
Nu vraag ik me af of ik meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kan krijgen
of dat ik 3 jaar moeten wachten? Ik ben nogal verward met dank aan de nieuwe wetgeving...
Kan iemand me vertellen wat mijn opties nu zijn?
Ik wil zo snel mogelijk mijn rijbewijs halen, dus 3 jaar
wachten zou niet optimaal zijn.

Alvast bedankt,

Caitlyn Serlet
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Caitlyn schreef:Mijn voorlopig rijbewijs, categorie B, 36maanden met begeleider, vervalt deze maand.
Na 2 mislukte pogingen was er geen tijd meer om de verplichte 6u praktrijklessen te volgen.
Ik ben dus verplicht opnieuw te beginnen.
Nu vraag ik me af of ik meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kan krijgen
of dat ik 3 jaar moeten wachten?
Ik ben net nog hierover aan het mailen geweest met de dienst rijbewijzen van de FOB Mob ...

Je valt meteen onder de nieuwe regeling zodra je voorlopige rijbewijs vervalt, dus daarna is het of 3 jaar wachten of via de rijschool.


Als je nog een beetje respijt hebt, probeer het nog in de geldigheid van dit voorlopige rijbewijs te regelen.

Ik zou eens beginnen rondbellen naar verschillende rijscholen in de regio, en horen wie je nog voor het verlopen van je voorlopige rijbewijs die 6 uur kan geven, en misschien zelfs ineens informeren wie nog een examenslot vrij heeft als je zelf geen datum meer kan vastkrijgen voor je praktijk....
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Ik wil de lezers het antwoord van de FOD Mobiliteit niet onthouden ...

FOD Mob schreef:Ik begrijp de ongenoegen van deze kandidaat-bestuurders, maar het is de keuze geweest van onze Staatssecretaris om een einde te maken aan de misbruiken van de vrije begeleiding.
Wie geen examen gedaan heeft, of niet tijdig geslaagd is, is nu dus een misbruiker van de vrije begeleiding :!:
Fraaie instelling hebben ze daar in Brussel.

Dat de overheid (minister Renaat Landuyt) dat uitstellen zélf doelbewust toeliet, wordt nu de kandidaat bestuurders aangewreven.
Dat er misschien ook wel eens andere redenen konden zijn ... tant pis.
Dat iemand die na een tijd uitstellen, en dan uiteindelijk goed bezig was met zijn opleiding zo ook gestraft wordt wanneer zijn voorlopig rijbewijs vervalt ... brute pech :!:

FOD Mob schreef:Indien een kandidaat wenst gebruik te maken van een voorlopig rijbewijs, dan is het de bedoeling om te oefenen om vervolgens een poging te wagen tot slagen voor een praktisch examen. Als men echter de kandidaten geen beperking op gebruik van het voorlopig rijbewijs oplegt, blijven er steeds jongeren rondrijden met een voorlopig rijbewijs zonder ooit een poging te doen voor het behalen van hun rijbewijs.
Natuurlijk is het de bedoeling om examen te gaan doen, maar de wetgeving van Landuyt liet dat eindeloos uitstelgedrag wel doelbewust toe - wat al in 2006 een terechte opmerking was.

Dat wordt dan nu opgelost op de kap van de kandidaat bestuurders die hun voorlopig rijbewijs B zien vervallen relatief kort na de invoering van de nieuwe regels door Wathelet.
Zij konden ervoor vaak niet of niet meer omschakelen, of enkel omschakelen mits minstens 20 uur rijles te volgen.


Men had hen als overgangsmaatregel probleemloos een nieuw voorlopig rijbewijs B kunnen geven, na de theorie te hernieuwen, maar met een kortere geldigheidsduur (pakweg een jaar of zo).

Maar neen, men kiest er voor om hen het ineens 3 jaar onmogelijk te maken om nog een voorlopig rijbewijs B te krijgen ...
Kitty

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Kitty »

Mijn voorlopig rijbewijs 36 maanden is in november 2013 verlopen. Nu was ik van plan om mijn rijbewijs te proberen behalen door te leren rijden met de rijschool (heb in die 3 jaar amper geoefend door omstandigheden).
Als ik 20 uur rijles volg, kan ik dan een voorlopig rijbewijs 18 maanden bekomen of kan dat ook niet meer met de nieuwe regeling? Ik vraag me namelijk af of 20 uur les genoeg zijn (vermits ik zonder voorlopig rijbewijs niet op mezelf kan oefen, of wel?)

Ik begrijp wel waarom ze die regel invoeren, maar vind het toch wel erg verwarrend!

alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,

Kitty
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Kitty schreef:Mijn voorlopig rijbewijs 36 maanden is in november 2013 verlopen. Nu was ik van plan om mijn rijbewijs te proberen behalen door te leren rijden met de rijschool (heb in die 3 jaar amper geoefend door omstandigheden).
Als ik 20 uur rijles volg, kan ik dan een voorlopig rijbewijs 18 maanden bekomen of kan dat ook niet meer met de nieuwe regeling? Ik vraag me namelijk af of 20 uur les genoeg zijn (vermits ik zonder voorlopig rijbewijs niet op mezelf kan oefen, of wel?)
Kitty,

Jij valt dus helaas ook onder deze onbegrijpbare nieuwe regel ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06/782-hs2" target="_blank


Artikel 5/1

§ 1. Na het verstrijken van de geldigheid van het voorlopig rijbewijs B, moet de kandidaat de scholing in een rijschool voortzetten en moet hij, om zich aan te bieden voor het praktisch examen, zes uur praktische lessen in een rijschool volgen.

De kandidaat kan echter, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, een nieuw voorlopig rijbewijs B bekomen indien de geldigheid van het voorlopig rijbewijs B waarvan hij houder is geweest sinds meer dan drie jaar verstreken is.


Je moet dus via de rijschool ... je kan tot ergens in november 2016 geen nieuw voorlopig rijbewijs B krijgen :evil:

Ik begrijp wel waarom ze die regel invoeren, maar vind het toch wel erg verwarrend!
Ik begrijp dat ze de kandidaten niet eindeloos met een voorlopig rijbewijs willen laten rondrijden, en er dus een "stok achter de deur" nodig is, maar anderzijds wil men ook dat ze meer rij-ervaring opdoen voor het examen.

Het is voor veel mensen een stevige streep door de rekening om dat dan allemaal met de rijschool te moeten gaan doen.


Zonder voorlopig rijbewijs mag je niet oefenen op de openbare weg.
Wat de openbare weg is, is echter niet bepaald.
Een parking van een warenhuis , een parkeergebouw, een terrein waar iedereen zonder toegangscontrole zomaar kan oprijden, is volgens de rechtspraak openbare weg, daar kan je dus niet gaan oefenen.

De vraag is wat er dan nog overblijft ...
Je hebt dus een voor het publiek afgesloten terrein nodig waar jij wél op mag rijden.
Sommige rijscholen hebben dergelijke terreinen waarop hun leerlingen mogen komen oefenen met de eigen auto.
Kitty

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Kitty »

Bedankt voor de uitleg. Dat worden dus 20 uur rijschool en dan nog extra lessen bijkopen. Dan maar hopen dat ik het goed genoeg onder de knie heb om het examen te kunnen.

In ieder geval bedankt voor tip van dat terrein, ga ik dan zeker eens achter vragen!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Kitty schreef:Bedankt voor de uitleg. Dat worden dus 20 uur rijschool en dan nog extra lessen bijkopen. Dan maar hopen dat ik het goed genoeg onder de knie heb om het examen te kunnen.

In ieder geval bedankt voor tip van dat terrein, ga ik dan zeker eens achter vragen!
Het minimum is 6 uur, maar dat gaat waarschijnlijk niet voldoende zijn ...

Die 20 uur is om een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider te kunnen krijgen - maar dat kan je evenmin krijgen de eerste jaren ...
BQT

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door BQT »

Ik heb eigenlijk iets gelijkaardigs voor. Ik heb mijn theorie in 2008 gehaald en 2x gefaald voor mijn praktijkexamen. Mijn voorlopig rijbewijs is uiteraard al vervallen sinds 2011. Maar heb eind februari mijn theoretisch opnieuw gedaan en ben nu in bezit dus van een voorlopig rijbewijs. Mijn vraag is nu of dat ik die 6u rijschool moet doen? Want ik kan er momenteel even niet meer aan uit :)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

BQT schreef:Ik heb eigenlijk iets gelijkaardigs voor. Ik heb mijn theorie in 2008 gehaald en 2x gefaald voor mijn praktijkexamen. Mijn voorlopig rijbewijs is uiteraard al vervallen sinds 2011. Maar heb eind februari mijn theoretisch opnieuw gedaan en ben nu in bezit dus van een voorlopig rijbewijs. Mijn vraag is nu of dat ik die 6u rijschool moet doen? Want ik kan er momenteel even niet meer aan uit :)
Ik denk dat je volledig opnieuw begint, als je na die "straftijd" van 3 jaar een nieuw voorlopig rijbewijs krijgt - maar ik durf er ook geen vergif op innemen .... :|
BQT

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door BQT »

Bedankt voor je antwoord inazuma! Ik had ook een mailtje gestuurd naar GOCA om dit te bevestigen en het klopt idd dat ik geen rijlessen moet volgen omdat er 3 jaar voorbij gegaan is ;).
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Dankjewel voor deze feedback ! :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Eva91

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Eva91 »

Op 13 april 2011 was ik geslaagd voor mijn theoretisch examen. Daarna heb ik 20 uren gevolgd bij de rijschool en kreeg ik een voorlopig rijbewijs van 18 maanden. Het praktisch examen afleggen heb ik vééél te lang uitgesteld. Bij de eerste poging was ik er niet door. De tweede poging ook niet. Die tweede poging was op de laatste dag dat mijn vrb18 geldig was. Ik ben dezelfde dag nog naar het stadhuis gegaan om de vrb18 om te zetten naar een vrb36.

Die omschakeling is te laat verwerkt op het stadhuis en werd daardoor opgemaakt op 21 november ipv 20 november 2013 (laatste dag dat vrb18 geldig was). Ik was mij daar niet van bewust en had ondertussen de verplichte 6 uren bij de rijschool gevolgd en stond klaar om mijn 3de poging te wagen. Aan het loket zeiden ze me dat ik geen examen kon afleggen. Omdat ik 'zogezegd' te laat omgeschakeld heb moest ik drie maanden wachten vooraleer ik terug examen mocht afleggen. Tot eind februari 2014 dus.

Nu wou ik binnenkort een nieuwe afspraak maken voor de 3de poging maar ik realiseerde me dat op 13 april 2014 het 3 jaar geleden zal zijn dat ik mijn theorie aflegde. Nochtans staat nu op mijn vrb36 dat het geldig is tot 20/11/2016. Moet ik nu na 13 april opnieuw mijn theorie examen afleggen en weer een nieuw vrb36 maanden aanvragen? Ik raak er met al de nieuwe wetten echt niet meer aan uit...

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

Het VR dat je nu hebt blijft geldig
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Eva91 schreef:Die omschakeling is te laat verwerkt op het stadhuis en werd daardoor opgemaakt op 21 november ipv 20 november 2013 (laatste dag dat vrb18 geldig was). Ik was mij daar niet van bewust en had ondertussen de verplichte 6 uren bij de rijschool gevolgd en stond klaar om mijn 3de poging te wagen. Aan het loket zeiden ze me dat ik geen examen kon afleggen. Omdat ik 'zogezegd' te laat omgeschakeld heb moest ik drie maanden wachten vooraleer ik terug examen mocht afleggen. Tot eind februari 2014 dus.
Dat klopt dus niet.
Je had reeds (meer dan) 3 maanden stageperiode doorlopen met je VRB B zonder begeleider.
Die periode had zonder meer moeten gelden bij het afhalen van het nieuwe model.
Het KB terzake stelde duidelijk dat men 3 maanden houder moest zijn van "een" voorlopig rijbewijs B, niet van "het" model voorlopig rijbewijs B dat men op dat moment had.

De overheid past haar eigen onduidelijke wetgeving helaas nogal creatief toe.
Dat wordt dan uitgelegd in ministeriële rondschrijvens die uitleggen hoe de wetgeving moet toegepast worden, zonder veel respect voor de regels die ze zelf maakte, en geregeld met extra bepalingen en beperkingen die niet in de wetgeving zelf staan.

Nu wou ik binnenkort een nieuwe afspraak maken voor de 3de poging maar ik realiseerde me dat op 13 april 2014 het 3 jaar geleden zal zijn dat ik mijn theorie aflegde. Nochtans staat nu op mijn vrb36 dat het geldig is tot 20/11/2016. Moet ik nu na 13 april opnieuw mijn theorie examen afleggen en weer een nieuw vrb36 maanden aanvragen? Ik raak er met al de nieuwe wetten echt niet meer aan uit...
Wel, wij geraken er ook niet meer voor 100% zeker aan uit ... :?
Ik heb het nagevraagd, maar wacht nog op antwoord.


GOCA.be , BIVV / wegcode.be geven momenteel aan dat de theorie maximaal 3 jaar geleden mag zijn om aan het praktijk examen deel te nemen ...

Dat is immers de huidige regelgeving, in elk geval voor voorlopige rijbewijzen B uitgereikt op basis van de nieuwe versie van het KB.
Alleen, er zijn momenteel nog veel meer voorlopige rijbewijzen B en praktische examens B op basis van het "oude" systeem - daarover staat evenwel niets in de huidige GOCA brochure over rijbewijs B ...
Meer zelfs, tot 3 mei 2014 kàn er niet eens een praktisch examen zijn op basis van de nieuwe versie van het KB :!:


Het aangepaste KB over rijbewijs B stelt weliswaar dat de "oude" bepalingen van dat KB blijven gelden voor de "oude" voorlopige rijbewijzen B ... tot het gaat om kandidaten met een vervallen "oud" voorlopig rijbewijs, want dan valt men ineens wél onder de nieuwe bepalingen :!:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Het VR dat je nu hebt blijft geldig
Dat wel, maar de hamvraag is : wat met de theorie ... :?:
Plaats reactie