Vervallen voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Eva91 schreef:Nu wou ik binnenkort een nieuwe afspraak maken voor de 3de poging maar ik realiseerde me dat op 13 april 2014 het 3 jaar geleden zal zijn dat ik mijn theorie aflegde. Nochtans staat nu op mijn vrb36 dat het geldig is tot 20/11/2016. Moet ik nu na 13 april opnieuw mijn theorie examen afleggen en weer een nieuw vrb36 maanden aanvragen? Ik raak er met al de nieuwe wetten echt niet meer aan uit...
Goed nieuws, Eva !

Je moet GEEN nieuw theoretisch examen afleggen.

Antwoord van GOCA :

De kandidaat voor het rijbewijs categorie B die in het bezit is van een geldig voorlopig rijbewijs afgeleverd voor 03/02/2014 valt onder de oude reglementering zolang het voorlopig rijbewijs geldig is. Dit houdt onder meer in dat deze kandidaten niet sinds minder dan 3 jaar geslaagd moeten zijn voor het theorie-examen categorie B om het praktijkexamen te mogen afleggen.
Eva91

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Eva91 »

Super goed nieuws! Echt een pak van mijn hart :D Slagen voor het praktisch rijexamen voor eind 2016 zal mij wel lukken zeker :wink:

In ieder geval bedankt voor alle hulp! Ik hou jullie op de hoogte.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

GOCA.be gaat nog (of eerder terug) informatie op hun website zetten met de regels voor kandidaat bestuurders B met een "oud model" voorlopig rijbewijs B.
daphné

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door daphné »

IK heb een voorlopig rijbewijs 36 maanden dat binnekort gaat vervallen, theorie is al meer dan 3 jaar geleden, kan ik dan nog overschakelen op een voorlopig rijbewijs 18 maanden? (na uiteraard 20u rijschool)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

daphné schreef:IK heb een voorlopig rijbewijs 36 maanden dat binnekort gaat vervallen, theorie is al meer dan 3 jaar geleden, kan ik dan nog overschakelen op een voorlopig rijbewijs 18 maanden? (na uiteraard 20u rijschool)
Je kan niet meer omschakelen ...
FOD Mobiliteit schreef:indien een kandidaat houder is van een voorlopig rijbewijs afgegeven voor 03.02.2014, zijn de regels van voor 03.02.2014 van toepassing, zolang het voorlopig rijbewijs nog geldig is.

Bij elke nieuwe aanvraag (wegens verlies of dergelijke) of indien het voorlopig rijbewijs niet meer geldig is, zijn de regels van na 03.02.2014 van toepassing.
De regels van na 3/2/2014 betekenen dat u pas 3 jaar na het vervallen van uw huidige voorlopige rijbewijs B opnieuw een voorlopig rijbewijs B kan krijgen.

Als u sneller een rijbewijs B wil behalen, zal u dat in de geldigheidsperiode van uw huidige voorlopige rijbewijs B moeten doen, of via de rijschool.


Hieruit blijkt nogmaals hoe selectief het zogezegd "blijven gelden" van de oude regeling is, want in de oude regeling kon men nog overstappen naar het andere model voorlopig rijbewijs. Dit kan nu niet meer voor deze kandidaten.
Enigma_
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2014, 13:42

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Enigma_ »

Ik zit in hetzelfde schuitje als degene die dit topic gemaakt heeft en vind het dus onnodig om een nieuw topic te maken.

Mijn rijbewijs is sinds 20 maart vervallen, heb 2 keer mijn praktijk afgelegd en was er niet door.
Mijn theorie is van 2010 en dus meer dan 3 jaar geleden.

Maar als ik door dit topic heen lees zie ik dat ik oftewel 3 jaar moet wachten, en dan kan ik met een vrije begeleider mijn voorlopig rijbewijs halen.
Indien ik geen 3 jaar wil wachten, dan zou ik via de rijschool moeten gaan?
Maar wat betekent dit juist?
Hoeveel uur zou ik bij de rijschool moeten volgen eer ik mijn examen mag afleggen?
Zou er iemand een stappenplan kunnen maken in mijn geval?



Mijn excuses als ik er hier heb overgelezen,
nog een prettige zondag!

mvg, Enigma_
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Enigma_ schreef:Indien ik geen 3 jaar wil wachten, dan zou ik via de rijschool moeten gaan?
Maar wat betekent dit juist?
Je moet nu inderdaad langs de rijschool voor alle verdere praktische rijopleiding - tenzij je dat ergens op een privé terrein (dus buiten de openbare weg) kan doen, maar een parking van een warenhuis, bedrijf, ... waar je zomaar op kan rijden zonder toegangscontrole, is volgens de rechtspraak ook openbare weg, daar mag je dus NIET oefenen ( :!:


Je moet ook de theorie opnieuw gaan afleggen.

(Denk er aan, daar mag je ook nog maar 1 keer op buizen, als je bij de 2de poging niet slaagt, moet je eveneens opleiding in de rijschool volgen)

Hoeveel uur zou ik bij de rijschool moeten volgen eer ik mijn examen mag afleggen?
6 uur, minimaal.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 06/782-hs2" target="_blank
Artikel 5/1

§ 1. Na het verstrijken van de geldigheid van het voorlopig rijbewijs B, moet de kandidaat de scholing in een rijschool voortzetten en moet hij, om zich aan te bieden voor het praktisch examen, zes uur praktische lessen in een rijschool volgen.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 30 mar 2014, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Enigma_
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2014, 13:42

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Enigma_ »

Dankuwel voor het snelle antwoord Inazuma!

Theorie dus opnieuw en minimaal 6 uur rijlessen volgen!

Mvg, Enigma_
lissave

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door lissave »

Mijn voorlopig rijbewijs is vervallen begin januari 2014.
Dus als ik het goed begrijp:
kan ik een nieuw voorlopig rijbewijs halen door mijn theorie opnieuw te doen
maar mag ik op de openbare weg alleen met de rijschool rijden tot ik in staat ben om het rij examen af te leggen?
Ik heb namelijk amper kunnen oefenen de afgelopen drie jaar vanwege persoonlijke redenen;
en een 20 uren pakket nemen is ook niet meer mogelijk?

Dat vind ik nu eens de meest belachelijke regeling dat ze hebben uitgevonden.
Hoe kon ik 5 maand geleden weten dat ze met zo'n regel op de proppen gingen komen.
Ik kan nog voor geen meter rijden en ga me dus moeten blauw betalen aan rijschool als ik mijn rijbewijs wil halen voor mijn 24ste?

Compleet belachelijk.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

lissave schreef:Dus als ik het goed begrijp:
kan ik een nieuw voorlopig rijbewijs halen door mijn theorie opnieuw te doen
Dat heb je dus NIET goed begrepen. :!:
Je kan namelijk GEEN voorlopig rijbewijs meer halen (de eerst volgende 3 jaar) :cry:
Dat vind ik nu eens de meest belachelijke regeling dat ze hebben uitgevonden.
Hoe kon ik 5 maand geleden weten dat ze met zo'n regel op de proppen gingen komen.
Het spijtigste van de hele zaak is dat men geen overgangsmaatregelen heeft toegestaan voor de mensen die reeds een voorlopig rijbewijs bezitten.
Er zullen nog heel wat mensen raar opkijken als ze te horen krijgen dat ze dus geen voorlopig rijbewijs meer kunnen behalen.
Jij bent niet de enige.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
lissave

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door lissave »

Maar ik kan mijn rijbewijs toch halen mits ik alles met de rijschool doe?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

lissave schreef:Maar ik kan mijn rijbewijs toch halen mits ik alles met de rijschool doe?
Ja.
Dat is de enige optie die je momenteel hebt.

Het alternatief is 3 jaar wachten (te rekenen vanaf de vervaldatum van je vorige voorlopige rijbewijs B) om een nieuw voorlopig rijbewijs B te kunnen aanvragen.

Of hopen op een wijziging van de wetgeving voordien ...
Keyser S

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Keyser S »

De doelstelling van deze regel is om misbruik te voorkomen van opeenvolgende voorlopige rijbewijzen, maar de huidige regeling schiet z'n doel ruimschoots voorbij. De wachttermijn van drie jaar is duidelijk disproportioneel. Het zou wellicht volstaan om verplichte rijschool op te leggen na het vervallen van het voorlopig rijbewijs (bv. minimum 20 uur), waarna het toch weer mogelijk wordt om verder te oefenen met een voorlopig rijbewijs (desnoods met een beperktere termijn). De prijs van de rijlessen zijn wellicht al voldoende afschrikking om dergelijke misbruiken te vermijden.

Daarnaast zou deze regel alleen maar moeten gelden voor voorlopige rijbewijzen van na 1 februari 2014. De voorlopige rijbewijzen toegekend voordien zijn toegekend onder andere voorwaarden. Lijkt me sowieso strijdig met het rechtszekerheidsbeginsel om retroactief deze voorwaarden te gaan wijzigen. Het gewekte vertrouwen bij de burger wordt hierdoor gewoon terzijde gesteld. Bij gebrek aan juiste overgangsmaatregelen lijkt me dit moeilijk te verantwoorden. Voor atypische gevallen moest het mogelijk zijn om de - penaliserende - driejarige wachttermijn terzijde te schuiven.

Ik zit zelf ook in een gelijkaardige situatie als velen hierboven. Na een 36 maanden termijn is mijn voorlopig rijbewijs vervallen. Wegens een combinatie van studies en werk heb ik nauwelijks tijd gehad om te oefenen en ik kan dan ook absoluut nog niet goed rijden. Sowieso was ik van plan om in de volgende maanden 20u rijlessen te volgen om daarna dan even zelf verder te oefenen en dan in de zomer het praktijkexamen af te leggen. Drie jaar wachten vind ik niet echt een optie, dus de nieuwe regel dwingt me om maar meteen na die 20u al eens het praktijkexamen te gaan afleggen. Lijkt me nu niet echt de veiligheid op de weg ten goede te komen, integendeel. 'Gratis' verder oefenen is helaas geen mogelijkheid.

Even een praktische vraag: is het mogelijk om na 20u rijlessen het praktijkexamen te slagen? Natuurlijk is het beter om meer te oefenen maar zijn er gevallen in het verleden waarin de mogelijk bleek?
anski

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door anski »

Beste allemaal ,
Mijn voorlopig rijbewijs was ook vervallen , na 2x praktijkexamen te doen en niet geslaagd . Door omstandigheden had ik niet veel kunnen oefenen in die 3 jaar Daarna heb ik opnieuw mijn theorie gedaan en kreeg ik GEEN nieuw voorlopig rijbewijs (enkel een attest van inlevering van voorlopig rijbewijs ) .
Maar mocht ik dus alleen nog rijden met de auto van de rijschool . 6uur rijschool + examens met rijschool afgelegd . Niet geslaagd wegens : ik moet meer ervaring opdoen in het verkeer ...Nogal moeilijk als je niet mag oefenen ... Is er nu een mogelijkheid om toch nog te oefenen , anders is het echt wel weggegooid geld . Ze kunnen toch niet verwachten dat je elke dag lessen met de rijschool neemt om te oefenen ?

Waarom zijn de personen die een vr hadden van voor de nieuwe wetgeving niet tijdig op de hoogte gebracht ? Ik heb echt geen zin om nog 3 jaar te wachten:(
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

anski schreef:Is er nu een mogelijkheid om toch nog te oefenen
Enkel via een erkende rijschool ...

Waarom zijn de personen die een vr hadden van voor de nieuwe wetgeving niet tijdig op de hoogte gebracht ? Ik heb echt geen zin om nog 3 jaar te wachten:
Het zijn vragen die u aan de politiek moet stellen.

kabinet.weyts@vlaanderen.be.


Dit is nog een beslissing van staatssecretaris Wathelet geweest - die heeft de politiek intussen verlaten, zijn opstapje was geregeld ...
Plaats reactie