Vervallen voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Rainbow Niagara

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Rainbow Niagara »

Nu begrijp ik het niet.
In 2001 heb ik een voorlopig rijbewijs gehaald en 20 uur rijschool gevolgd, maar ik heb dit laten verlopen, ik heb geen examen gedaan. Sinds juli 2016 heb ik opnieuw mijn theoretisch examen gedaan en heb een voorlopig rijbewijs van 36m dus met eigen begeleider en ik heb 6 uur rijschool gevolgd. Ik heb een afspraak in mei voor mijn praktijk examen, maar wel met mijn eigen begeleider en niet de rijschool. Mag dit dan niet en heb ik ook een attest nodig dat ik al een voorlopig rijbewijs heb gehad in het verleden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Mag dit dan niet en heb ik ook een attest nodig dat ik al een voorlopig rijbewijs heb gehad in het verleden?
Waarom denk je dat het niet zou mogen? Je hebt een nieuw voorlopig rijbewijs gekregen (na meer dan 3 jaar opnieuw begonnen), 3 maanden stage zijn ook ruim volbracht, dus is er geen probleem.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

En ik mag mijn examen afleggen met eigen begeleider dan?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Ja dat mag. Je hebt geen vervallen voorlopig rijbewijs meer omdat je na meer dan 3 jaar helemaal opnieuw begonnen bent.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jan95
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2017, 23:09

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Jan95 »

Beste,

Mijn situatie is erg complex dus ik zet alles even op een rijtje.

In oktober 2012 heb ik voor het eerst mijn theorie gedaan. Ik was geslaagd maar heb verder niets ondernomen voor mijn rijopleiding en mijn aanvraagingsformulier etc. kwam in de kast terecht.

In mei en juni van 2015 heb ik dan 20u rijlessen gevolgd en ging ik naar het stadhuis om mijn voorlopig rijbewijs 18M af te halen (begon op 20/06/15)

Om dan examen te doen moest ik wel opnieuw voor het theoretisch examen slagen. Dit deed ik dan in februari 2016. Ik heb echter niet op tijd een examen afgelegd omdat ik in het buitenland ben gaan studeren.Daardoor kon ik niet op tijd examen doen vóór mijn voorlopig rijbewijs 18M verviel. Mijn voorlopig rijbewijs verviel dan in december 2016.

Nu ga ik binnen 3 weken 6u rijles volgen met een rijschool. om enkele dagen later met die rijschool praktisch examen te doen. Om examen te moeten doen moest ik eerst naar het stadhuis om een stageattest te halen. bij het afhalen hiervan was er echter een onduidelijkheid. de mevrouw van de balie vulde dat attest in en daarbij moest ze ook de datum van het slagen voor de theorie (in mijn geval die van februari 2016) noteren op het attest. dat examen stond echter blijkbaar niet in haar systeem waardoor ze die datum niet heeft ingevuld. Ik kreeg echter wel mijn attest mee aangezien ik perfect kan bewijzen dat ik in februari 2016 nog geslaagd was.

Mijn vraag is nu eigenlijk de volgende: Bij het praktisch examen zal ik dus 2 attesten moeten tonen: het stageattest, en het attest van de rijschool (na 6u les). Op het stageattest staat nu dus geen datum van de theorie en aangezien het niet in het systeem van de stad stond ben ik nu bang dat het nu precies is alsof ik geen geldige theorie heb. ik ben nu als de dood dat ik 6u les ga volgen en dat attest van 6u rijles krijg,, maar dat ik dan op het examen toekom en dat ze zeggen 'er staat geen datum van theorie op uw stageattest'. Gaat het dan voldoende zijn dat ik documenten heb die bewijzen dat ik in februari 2016 nog geslaagd was voor een theoretisch examen?

Weet iemand hier raad? Ik hoop dat mijn situatie duidelijk is...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Weet iemand hier raad? Ik hoop dat mijn situatie duidelijk is...
Het staat dan wel niet in het systeem van de gemeente, maar het zou wel in het systeem van het examencentrum zelf moeten staan :idea:
Ga eens op voorhand (voor je examen dus) even naar het examencentrum.
Zij helpen je wel verder.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
kripsters1

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door kripsters1 »

Een aantal jaren geleden heb ik mijn theoretisch rijexamen behaald, toen dat ging vervallen heb ik een 20 uren rijbewijs behaalt. Nu is dit in Januari vervallen. Ik heb het allemaal wat verwaarloosd wegens studies. Ik studeer dit jaar af, maar zou graag in juni/juli mijn rijbewijs behalen. Wat moet ik hiervoor doen? Opnieuw theorie? Opnieuw 6 uur volgen? Toestemming vragen om te verlengen?
Plaats reactie