Examen gefaald - Mogen examinators dit doen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Shadows
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2010, 15:24

Examen gefaald - Mogen examinators dit doen?

Bericht door Shadows »

Ik heb mijn rijexamen gefaald in Brussel, deels mijn fout, maar ook deels de fout dat de onvriendelijkheid van de examinator -- die naast mij is gaan zitten -- op mijn zenuwen werkte.

Mijn vraag is dus de volgende, mogen examinators tijdens een rijexamen naast mij zitten? Ik heb gelezen dat deze vanachter moeten zitten. Is dit dan een fout op het protocol?

Mogen ze ook zo maar kiezen dat ik niet mag parkeren? De examinator heeft me niet laten parkeren.

De fouten waren:
- een geverfde verkeersgeleider op straat gemist (deze was bijna niet meer te zijn door slijtage op de straat!)
- Op rotonde gaan zonder auto voor mij te zien (ik had deze wel gezien en er was nog genoeg plaats -- anders kon ik er nog 2 uren blijven wachten totdat het volledig leeg was)
- Te snel achteruit rijden tijdens het omkeren (vooral door stress, maar ik heb dit met volle aandacht gedaan (dus goed gedaan, maar een beetje snel))
==> verdere commentaar heb ik helemaal niet gekregen.

Examinator zei op het einde "Ja, dit zal zeker niet genoeg zijn, meneer!".

Op het blad dat ik gekregen heb staan er een paar nummers, kan ik terugvinden wat deze exact betekenen?
Tussenkomst van de examinator: eco + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Ben zeker open voor kritiek als deze terecht is, maar voel me wat belazerd.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

P.S. Mijn auto is van voor gedeukt -- door mijn broer, misschien heeft dit ervoor gezorgd dat de examinator zo onterecht was?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examen gefaald - Mogen examinators dit doen?

Bericht door de rijprof »

De examinator mag naast jou zitten. Dat doen ze vaak bij een 2deursauto.
Dat je niet hebt mogen parkeren, heeft waarschijnlijk te maken met dat de rit vroegtijdig werd afgerond wegens te veel fouten en een examinator die zich niet erg op z'n gemak voelt bij jou.
De fouten waren:
- een geverfde verkeersgeleider op straat gemist (deze was bijna niet meer te zijn door slijtage op de straat!)
- Op rotonde gaan zonder auto voor mij te zien (ik had deze wel gezien en er was nog genoeg plaats -- anders kon ik er nog 2 uren blijven wachten totdat het volledig leeg was)
- Te snel achteruit rijden tijdens het omkeren (vooral door stress, maar ik heb dit met volle aandacht gedaan (dus goed gedaan, maar een beetje snel))
Verkeersgeleider: was misschien niet een grote fout, tenzij je in een gevaarlijk situatie dreigt te komen.
Rotonde: Waarschijnlijk te nipt (gevaarlijk). Blijven wachten (al is het 2 uur) tot er een zuivere kans komt.
Keren: Te snel kan gevaarlijk zijn zodat je bv. iemand niet tijdig genoeg ziet aankomen of wwarbij je gevaarlijk dicht naar een andere auto toe rijdt. Hieruit blijkt misschien ook dat je niet genoeg controle hebt over jouw voertuig.
Tussenkomst van de examinator
De examinator heeft jou doen stoppen? Waarschijnlijk was er een gevaarlijke situatie op komst? Was dat aan de rotonde?
: eco + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1
Dat is positief. Goed ecologisch gereden.

Een deuk in de auto geeft niet meteen vertrouwen op het éérste gezicht, maar als je echt kunt laten zien dat je veilig en correct kunt rijden, zal dat geen invloed hebben op jouw uitslag. De examinator kan niet weten wie die deuk gemaakt heeft.

Persoonlijk denk ik dat je je niet belazerd moet voelen. Er zijn een aantal zaken gebeurd waaruit blijkt dat het nog niet voldoende is om te slagen.
Om het met de woorden van de examinator te zeggen: "Ja, dit zal zeker niet genoeg zijn, meneer!".
Dus er is nog werk aan de winkel.

Tracht het de volgende keer wat rustiger aan te pakken. Niet te veel stressen. Het is geen snelheidswedstrijd. Geduldig voorrang verlenen. Misschien kwamen de fouten door net iets te snel te rijden waardoor je dan enkele inschattingsfouten gaat maken.

Ga ook eens naar: http://www.derijprof.be" target="_blank

Volgende keer beter :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Shadows
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2010, 15:24

Re: Examen gefaald - Mogen examinators dit doen?

Bericht door Shadows »

Super advies! Hartelijk bedankt!

Examinator heeft me niet laten stoppen. Ik denk vooral dat ik minder zenuwachtig moet zijn (ik ben vaak zenuwachtig) en minder assertief dan (vrienden hadden allemaal gezegd dat het makkelijk is te slagen als men assertief is, ik was dus té assertief (bvb. rotonde)).

Nog wel een vraag (deels waarom ik nog meer stress had): de ochtend voor het examen had ik gelezen dat men bij het achterom keren het stuur niet mag bewegen wanneer men niet rijdt. Is het waar? Ik heb het altijd geleerd van mijn begeleider dat ik het stuur tijdens stilstand zou bewegen. Ik heb het bij het examen zo gedaan (stuur alleen bewogen tijdens het rijden) maar het is toch vermoeiender om dan nog alles in zicht te hebben.

Mijn auto heeft geen cervostuur, waardoor het zeer moeilijk is om het stuur tijdens het omkeren te bewegen (zo zwaar dat stuur! haha). Bij het oefenen moet ik zweten na 3x parkeren door dat stuur haha.

Mijn volgend examen is al geboekt! :)

Ah nog iets: tijdens het examen zei ze dat ik de bus moest inhalen, maar het was echt suuper nipt, ik heb het toch gedaan aangezien ze het zei, maar ik had er een slecht gevoel van over :P, te nipt naar mijn goesting.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examen gefaald - Mogen examinators dit doen?

Bericht door de rijprof »

Best al rijdend sturen. Uit stilstand sturen geeft veel slijtage aan de banden en de stuurinrichting. Zonder servo is het sturen ook iets lichter als de auto een beetje in beweging is.
tijdens het examen zei ze dat ik de bus moest inhalen, maar het was echt super nipt
:roll: :!:
Het is vrij ongewoon dat een examinator jou een 'commando' geeft om een beweging uit te voeren waar risico's aan verbonden zijn. Bizar... :|

Een beetje assertief zijn is OK, maar blijf steeds binnen de risicomarges. Niet extreem gaan overdrijven.

Pak het gewoon iets rustiger aan en het komt wel goed.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
intruder 1500

Re: Examen gefaald - Mogen examinators dit doen?

Bericht door intruder 1500 »

mijn vrouw is vandaag voor de 2de maal gezakt,dus hebben ze al 2 keer geld ontvangen.en zo blijft die hun winkelke draaien.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examen gefaald - Mogen examinators dit doen?

Bericht door de rijprof »

Wat waren de redenen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Examen gefaald - Mogen examinators dit doen?

Bericht door Gast »

En waar heeft ze haar examen gedaan?
Plaats reactie