echt juist remmen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
donald muylle
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2013, 09:54

echt juist remmen

Bericht door donald muylle »

Hallo iedereen

Ik heb al enkele posts gelezen op dit forum in verband met remmen en het foutief gebruiken van het ontkoppelingspedaal met als gevolg dat ik het juiste proces begin te snappen maar helaas nog niet helemaal daarom mijn volgende vraag:

Ik rij 50 km/h in 4de versnelling en het wordt rood:

1) ik laat het gaspedaal los ( remmen op de motor)
2) dan duw ik gecontroleerd de voetrem in
3) rond 1000 rpm ontkoppel ik
maar nu komt het :)
als je ontkoppelt hebt moet je die dan inhouden samen met de rem totdat je stilstaat of gewoon even kort induwen en loslaten zodat de motor niet uitvalt. En moet je bij het ontkoppelen ook nog eens terug schakelen of mag je in 4de uitbollen totdat je stilstaat en dan pas in 1ste zetten of bij het ontkoppelen in neutraal zetten en dan zo uitbollen ?

Bedankt voor jullie deskundig antwoord
PS: ik heb jullie cd ook al gedownload
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: echt juist remmen

Bericht door de rijprof »

Klik ook eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: echt juist remmen

Bericht door Gast »

Bedankt maar dat document had ik al geraadpleegd en ik vind er geen antwoord op mijn vraag ( misschien mijn eigen fout). Zou er iemand het kunnen uitleggen sorry voor het aandringen.

Bij voorbaat dank
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: echt juist remmen

Bericht door GRO »

maar nu komt het
als je ontkoppelt hebt moet je die dan inhouden samen met de rem totdat je stilstaat of gewoon even kort induwen en loslaten zodat de motor niet uitvalt. En moet je bij het ontkoppelen ook nog eens terug schakelen of mag je in 4de uitbollen totdat je stilstaat en dan pas in 1ste zetten of bij het ontkoppelen in neutraal zetten en dan zo uitbollen ?
??????
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: echt juist remmen

Bericht door Benny Stinkens »

Als je rond de 1000 toeren ontkoppelt is stilstand niet meer zo ver af.
Dus koppeling inhouden tot stilstand en dan naar 1ste schakelen is prima.

In neutraal laten uitbollen is "not done".
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: echt juist remmen

Bericht door de rijprof »

Bedankt maar dat document had ik al geraadpleegd en ik vind er geen antwoord op mijn vraag ( misschien mijn eigen fout). Zou er iemand het kunnen uitleggen sorry voor het aandringen.

Bij voorbaat dank
Het staat er nochtans allemaal in uitgelegd.
basisrijtechnieken schreef: Eenvoudig gesteld, moet je pas ontkoppelen als de motor in lage toerentallen komt of is.
Die lage toerentallen komen ongeveer rond de 1000 toeren per minuut.
Het beste is dat je niet teveel kijkt naar je toerenteller maar dat je dat leert op het geluid die de motor maakt.
Als je ontkoppelen zo lang mogelijk uitstelt en pas ontkoppelt aan lage toerentallen, maak je tijdens het remmen ook zo lang mogelijk gebruik van je motorrem.
Aan hogere snelheden wordt je remweg, met de juiste remtechniek, aanzienlijk korter.
Een bijkomend voordeel is dat de stabiliteit (wegligging) van je auto beter is door niet aan hoge snelheid te ontkoppelen.
Bij lage toeren het ontkoppelingspedaal indrukken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: echt juist remmen

Bericht door Gast »

In neutraal laten uitbollen is "not done".
En waarom is dat "not done" ? Mechanisch is er toch geen enkel verschil meer tussen de koppeling ingeduwd houden met de versnelling in 4de of de versnellingsbak in neutraal plaatsen ?
Gast

Re: echt juist remmen

Bericht door Gast »

Gast schreef:
In neutraal laten uitbollen is "not done".
En waarom is dat "not done" ? Mechanisch is er toch geen enkel verschil meer tussen de koppeling ingeduwd houden met de versnelling in 4de of de versnellingsbak in neutraal plaatsen ?

goedeavond ht gaat er gewoon om dat u bv 70 kmp aan ht rijden bend u merkt in de verte dat ht rood aansprinkt voor u zijn enkele auto's, u merkt dat u de tyd niet meer hbt om terug te schakelen ; dan mag u in 4de bliven e bij ht totaal gestopt te zijn u terug te zetten in eerste of in neutraal voor ht verkeerslicht. ht komd er gewoon op neer niet uit te bollen in neutraal. dus van 4de naar neutraal gaan bij ht vertragen ,dat mag niet hoor in een examen. je mag u wel neutraal opstellen voor ht rode licht , zodanig dat u jou koppeling niet moet ingedrukt houden met andere woorden ht mag allebij . als ik 50 rijd sta ik in 3de ..ik hb e diesel .met e diesel kan je in 4de uw 100 goed aanhouden.maar met benzinne best al 5de nemen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: echt juist remmen

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:

En waarom is dat "not done" ? Mechanisch is er toch geen enkel verschil meer tussen de koppeling ingeduwd houden met de versnelling in 4de of de versnellingsbak in neutraal plaatsen ?
Je moet het wel in die zin bekijken dat het de bedoeling is om bij lage toerentallen (rond de 1000 ongeveer) je pas je koppeling indrukt. :idea:
Dus zo lang mogelijk je voertuig in 4de (of 5de) houden en pas op het laatste moment je koppeling indrukken.

Het heeft dus geen enkele zin om naar neutraal te gaan, want ofwel kom je tot stilstand en dan heb je de 1ste nodig om te vertrekken.
Ofwel kom je net niet tot stilstand en kan je in 1ste verder rijden (in 2de is dan ook nog mogelijk)
Maar er is geen enkele reden om in neutraal te gaan. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
marijkec
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2016, 01:53

Re: echt juist remmen

Bericht door marijkec »

Benny Stinkens schreef:
Gast schreef:

En waarom is dat "not done" ? Mechanisch is er toch geen enkel verschil meer tussen de koppeling ingeduwd houden met de versnelling in 4de of de versnellingsbak in neutraal plaatsen ?
Je moet het wel in die zin bekijken dat het de bedoeling is om bij lage toerentallen (rond de 1000 ongeveer) je pas je koppeling indrukt. :idea:
Dus zo lang mogelijk je voertuig in 4de (of 5de) houden en pas op het laatste moment je koppeling indrukken.

Het heeft dus geen enkele zin om naar neutraal te gaan, want ofwel kom je tot stilstand en dan heb je de 1ste nodig om te vertrekken.
Ofwel kom je net niet tot stilstand en kan je in 1ste verder rijden (in 2de is dan ook nog mogelijk)
Maar er is geen enkele reden om in neutraal te gaan. :idea:
tenzij je aan een kruispunt/overweg komt waar je lang gaat moeten wachten? mag je in zo'n geval ipv naar eerste te schakelen ook uitbollen en tot stilstand komen in neutraal?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: echt juist remmen

Bericht door de rijprof »

marijkec schreef:tenzij je aan een kruispunt/overweg komt waar je lang gaat moeten wachten? mag je in zo'n geval ipv naar eerste te schakelen ook uitbollen en tot stilstand komen in neutraal?
Neen,
In neutraal laten uitbollen is "not done".
Zolang je rijdt, moet je in een versnelling staan.
Als je gestopt bent, mag je in neutraal zetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: echt juist remmen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:
In neutraal laten uitbollen is "not done".
En waarom is dat "not done" ? Mechanisch is er toch geen enkel verschil meer tussen de koppeling ingeduwd houden met de versnelling in 4de of de versnellingsbak in neutraal plaatsen ?
Mechanisch is er idd weinig verschil ...

Maar ook in versnelling en met de koppeling ingedrukt nog ver door laten bollen is not done - eigenlijk enkel op laatste momenten / meters terwijl je remt tot stilstand.


Enfin, tot de geesten bij GOCA verder verlicht worden, want "coasten" (uitbollen in neutraal) is een techniek om minder te verbruiken.
Een Toyota hybride doet dat al zelf.
Recente BMWs met automatische ZF 8-bak doen het ook in eco-modus.
Ja, de motor draait nog en verbruikt (weinig) benzine, maar je bolt zo veel verder dan bij remmen op de motor dat je verbruik dààlt ...
Plaats reactie