Links of rechts kruisen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
JR1981
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:51

Links of rechts kruisen

Bericht door JR1981 »

Als ik het goed begrijp is de algemene regel om mekaar langs rechts te kruisen bij het links afslaan op een kruispunt.
Langs links kruisen gebeurt enkel als er voorsorteringspijlen naar links op het wegdek geschilderd zijn.
Mijn vraag is nu of het verschil maakt of deze voorsorteringspijlen er enkel staan voor het verkeerslicht en daarna niet meer herhaald worden op het kruispunt zelf of in het andere geval ook nog eens herhaald worden op het kruispunt zelf.
Een voorbeeld hiervan is het kruispunt Groenendaallaan, Gildestraat en Ingenieur Menneslaan te Merksem.
Met google-streetview kun je zien dat op de Groenendaallaan er een voorsorteringspijl voor het verkeerlicht geschilderd is en deze na het verkeerslicht niet meer herhaald wordt. Bij de twee andere banen wordt de voorsorteringspijl nog eens herhaald op het kruispunt zelf.
Ter info iedereen kruis hier langs links. Is dit correct?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Wouter »

Dus de richting Gildestraat-Ingenieur Menneslaan; daar moet je voorlangs kruisen. Daar staan voorsorteringspijlen op het kruispunt. Rechts kruisen is ook niet mogelijk, want de rijstroken staan recht tegenover mekaar.

Op de Groenendaallaan moet je achter mekaar kruisen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
JR1981
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:51

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door JR1981 »

Dus als ik het goed begrijp:
Geen voorsorteerpijlen --> rechts kruisen
Voorsorteerpijlen voor het kruispunt (bv. voor het rode licht) --> rechts kruisen
Voorsorteerpijlen herhaald op het kruispunt zelf --> links kruisen
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Inazuma »

Even opmerken dat dit nergens in de wegcode effektief zo vermeld staat.

In de praktijk wordt het wel ongeveer overal zo toegepast.
JR1981
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:51

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door JR1981 »

Dan zal ik het ook zo proberen toepassen. Alleen spijtig dat blijkbaar 99% van de bestuurders blijkbaar nog nooit gehoord heeft van rechts kruisen en dus links kruisen waar het in principe rechts moet.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door bert.covens »

JR1981 schreef:Dan zal ik het ook zo proberen toepassen. Alleen spijtig dat blijkbaar 99% van de bestuurders blijkbaar nog nooit gehoord heeft van rechts kruisen en dus links kruisen waar het in principe rechts moet.
Om het je mss wat makkelijker te maken. Hou in 't achterhoofd dat langs de verkeerde kant kruisen, een derdegraads-overtreding betreft. Dat kost een beginnend bestuurder bij een betrapping meteen weer z'n rijbewijs ..... (= opnieuw beginnen, dus). Je kan er dus maar beter wat mee uitkijken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
dannyvho
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 dec 2007, 11:35
Locatie: Gentbrugge

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door dannyvho »

JR1981 schreef:Dan zal ik het ook zo proberen toepassen. Alleen spijtig dat blijkbaar 99% van de bestuurders blijkbaar nog nooit gehoord heeft van rechts kruisen en dus links kruisen waar het in principe rechts moet.
Hoe pak je die situaties eigenlijk aan?
Bijvoorbeeld als je linksaf moet en een tegemoetkomende bestuurder ook linksaf wil maar jou de weg versperd omdat hij verkeerd wil kruisen (samen met alle bestuurders achter hem).
Zelf ook links kruisen is geen optie omdat je dan zelf een overtreding begaat.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door bert.covens »

Als duidelijk is dat de tegenligger zinnens is om langs de verkeerde kant te kruisen, eventjes wachten. En rij vervolgens het kruispunt op, op een correcte manier.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Scooterboy

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Scooterboy »

Ik had net begrepen van mijn rij-instructeur dat als je tegenligger als eerste in de fout gaat (door links voor je door te willen), je rustig gedwongen (weliswaar) ook fout mag afslaan . Je kan niet anders...
Examinator zal je hiervoor NIET buizen
Klopt dit? wat is jullie ervaring in deze.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Benny Stinkens »

Als echt maar dan ook echt duidelijk is, dat je niet anders kan zal je examinator er inderdaad rekening mee houden.

Wel opletten dat er geen 2 voertuigen achter elkaar staan, want als de eerste verkeerd kruist en de 2de doet het op de juiste manier, kan dat serieus tegenvallen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door de rijprof »

Indien jouw tegenligger verkeerd wil kruisen, zou ik even afwachten en hem het kruispunt laten ontruimen zodat je nog de mogelijkheid hebt om juist te kruisen.
Tip: Als je als eerste op het kruispunt komt, probeer dan zo ver mogelijk het kruispunt op te rijden zodat jouw tegenligger bijna niet anders kan dan juist te kruisen.

Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bayern9
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2012, 22:30

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door bayern9 »

Men kan ook links kruisen als je links moet afslaan vanuit een eenrichtingsstraat net zoals de tegenligger die naar links wil rijden. Dat allemaal bij een situatie van voorrang van rechts!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door bert.covens »

Ik wil je er wel attent op maken, dat langs links kruisen een derdegraadsovertreding is.

Op je praktijkexamen, is dat zo goed als zeker gebuisd. En een betrapping van een beginnend chauffeur, betekent meteen dat men helemaal opnieuw mag beginnen .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Scooterboy

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Scooterboy »

bayern9 schreef:Men kan ook links kruisen als je links moet afslaan vanuit een eenrichtingsstraat net zoals de tegenligger die naar links wil rijden. Dat allemaal bij een situatie van voorrang van rechts!
Dit antwoord op mijn vraag is niet duidelijk...???
Scooterboy

Re: Links of rechts kruisen

Bericht door Scooterboy »

Beste rijprof, bedankt voor je antwoord , jouw animatiefimpje is me duidelijk als het gaat om 2 voertuigen die afslaan...maar wat als uit beide richtingen meerdere voetuigen elkaar opvolgen? zulks rechts, achter mekaar doordraaien loopt compleet vast!
of zie ik het verkeerd?
Plaats reactie