Rijschool 20 uur - vragen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
RijbewijsHalen

Rijschool 20 uur - vragen

Bericht door RijbewijsHalen »

Hey,

Ik ben van plan binnenkort naar de rijschool te gaan, maar heb nog een aantal vragen hierover.

- Als je een voorlopig rijbewijs zonder begeleider wilt behalen, moet je dan die 20 uur in 1x doen? Het zit zo dat ik al een aantal keer met m'n moeder gereden heb en dat niet echt vlot ging. Ik heb weinig zin om €1.200 uit te geven om dan uiteindelijk dat bekwaamheidsattest niet te krijgen en ik weet ook niet of rijschool wel iets voor mij is.

Wat ik dus zou willen doen is eerst 6 uur rijles volgen en als dat goed gegaan is, nog eens 6 uur volgen. Als ook dat goed gaat, die laatste 8 uur volgen. Is dit toegestaan of moet je die 20 uur echt in 1x volgen bij de rijschool?

- Hoelang duurt het vooraleer de rijlessen kunnen starten na het maken van een afspraak? Het zit zo dat mijn voorlopig rijbewijs in november vervalt en ik deze maand nog vakantiewerk doe (en ik heb het geld hiervan nodig voor de rijlessen), dus pas eind augustus zou ik een afspraak kunnen maken. Gaat 20 uur in 2 maanden lukken of zijn er lange wachttijden?

- Stel dat dit niet lukt tegen november, maar wel al een uur of 6 rijlessen volg en ik moet m'n theorie opnieuw doen, moet ik dan na het opnieuw behalen van m'n voorlopig rijbewijs terug 20 uur volgen of blijven de vorige 6 uur gelden en moet ik dus nog maar 14 uur volgen?

- Hoe frequent zijn de rijlessen in het algemeen? Is dat bijvoorbeeld 2x per week 2 uur of maximaal 1x per week ofzo?

Bedankt :)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijschool 20 uur - vragen

Bericht door Inazuma »

RijbewijsHalen schreef: - Als je een voorlopig rijbewijs zonder begeleider wilt behalen, moet je dan die 20 uur in 1x doen?
Neen.
Rijlessen bij de rijschool tellen trouwens 3 jaar.
Wat ik dus zou willen doen is eerst 6 uur rijles volgen en als dat goed gegaan is, nog eens 6 uur volgen. Als ook dat goed gaat, die laatste 8 uur volgen. Is dit toegestaan of moet je die 20 uur echt in 1x volgen bij de rijschool?
Dat is een mogelijkheid.
- Hoelang duurt het vooraleer de rijlessen kunnen starten na het maken van een afspraak? Het zit zo dat mijn voorlopig rijbewijs in november vervalt en ik deze maand nog vakantiewerk doe (en ik heb het geld hiervan nodig voor de rijlessen), dus pas eind augustus zou ik een afspraak kunnen maken. Gaat 20 uur in 2 maanden lukken of zijn er lange wachttijden?
Hangt natuurlijk af van de drukte bij de rijschool in kwestie.
Dat weet je als even rondvraagt bij rijscholen in je buurt.
- Stel dat dit niet lukt tegen november, maar wel al een uur of 6 rijlessen volg en ik moet m'n theorie opnieuw doen, moet ik dan na het opnieuw behalen van m'n voorlopig rijbewijs terug 20 uur volgen of blijven de vorige 6 uur gelden en moet ik dus nog maar 14 uur volgen?
De lessen blijven 3 jaar tellen.
Net als je theoretische examen trouwens.

Je moet enkel terug theorie doen als je een nieuw voorl. rijbewijs B wil en de theorie intussen meer dan 3 jaar geleden was.
In dat geval begint er met het uitreiken van dat voorl. rijbewijs B ook een nieuwe stageperiode van 3 maanden, waarin je geen examen kan afleggen.
- Hoe frequent zijn de rijlessen in het algemeen? Is dat bijvoorbeeld 2x per week 2 uur of maximaal 1x per week ofzo?
Meestal 1 of een paar keer / week.
Hangt er ook vanaf hoe snel je je voorlopige rijbewijs wil, en de planning van de rijschool uiteraard.

Meer dan 2 uur per dag zou ik niet doen, en elke (werk)dag met de rijschool gaan rijden ook niet.

Je kan met je huidige voorlopige rijbewijs tussendoor bvb ook oefenen wat je bij de rijschool geleerd hebt - met begeleider en zolang dat nog geldig is, uiteraard.
xxo
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2012, 19:55

Re: Rijschool 20 uur - vragen

Bericht door xxo »

- Hoelang duurt het vooraleer de rijlessen kunnen starten na het maken van een afspraak? Het zit zo dat mijn voorlopig rijbewijs in november vervalt en ik deze maand nog vakantiewerk doe (en ik heb het geld hiervan nodig voor de rijlessen), dus pas eind augustus zou ik een afspraak kunnen maken. Gaat 20 uur in 2 maanden lukken of zijn er lange wachttijden?
Bij mij 2 weken, na betalen voorschot.
- Hoe frequent zijn de rijlessen in het algemeen? Is dat bijvoorbeeld 2x per week 2 uur of maximaal 1x per week ofzo?
Ligt eraan hoe snel je voorlopig rijbewijs wil halen. Ik had meestal 2x2 uurtjes per week. Had zelfs 3x 4u :x (vermoeiend!)
Margauxxx

Re: Rijschool 20 uur - vragen

Bericht door Margauxxx »

Ik heb al 10uur gevolgd in een rijschool in Kortrijk. Voor mijn andere 10uur moet ik wachten tot in Juli. Mag je die 10uur dat ik nog moet doen in een andere rijschool doen of niet?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijschool 20 uur - vragen

Bericht door Benny Stinkens »

Margauxxx schreef: 29 mar 2021, 11:34 Ik heb al 10uur gevolgd in een rijschool in Kortrijk. Voor mijn andere 10uur moet ik wachten tot in Juli. Mag je die 10uur dat ik nog moet doen in een andere rijschool doen of niet?
Dat mag, maar vraag je wel een bewijs van de eerste 10u in de vorige rijschool :idea:
De eerste 10u moet dus ook minder dan 3 jaar geleden gevolgd zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie