Rare vraag

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Mrgast

Rare vraag

Bericht door Mrgast »

Hallo, een jaar geleden heb ik via deze site mijn rijbewijs gehaald. Ik heb het helaas moeten afleveren aan de politierechtbank..zij hebben mij veroordeeld en ik moet mijn theoritisch en praktisch opnieuw afleggen. Nu ben ik vandaag mijn theoretisch gaan afleggen en ben geslaagd. Volgende week heb ik mijn praktijk en de mevrouw achter de balie heeft mij verteld dat ik alleen mag komen naar het examencentrum. Klopt dit? Mag ik dan ook op de openbare weg nog wat oefenen vooraleer ik de test afleg?

Groeten
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Rare vraag

Bericht door ebo »

Zou ik toch nog een keer goed navragen.

Bij je veroordeling is dan waarschijnlijk "verval tot recht van sturen" uitgesproken met de voorwaarden voor herstel zijnde examens opnieuw afleggen.
Wel belangrijk je veroordeling nog eens goed na te lezen, het is immers daarin dat je beperking is gedefinieerd.
Soms is er een beperkt rijverbod zoals niet 's avonds of weekend maar wel doordeweeks.
Dat moet je dan wel in je veroordeling terugvinden.
Aangezien je zelf zegt dat je je rijbewijs hebt moeten afgeven vermoed ik dat je een volledig rijverbod hebt, totaal niet rijden dus.
Gezien ik de details van de veroordeling niet ken kan ik alleen verder antwoorden met 'waarschijnlijk'.

En dat wil zeggen dat je nu waarschijnlijk dezelfde procedure moet doorlopen als iemand die nog geen rijbewijs heeft.
Waarschijnlijk kan je nu ook weer een voorlopig rijbewijs met begeleider krijgen op het gemeentehuis gezien je voor de theorie geslaagd bent indien je nog wil oefenen voor je examen.

Ik weet wel zeker dat je met een rijschool les mag volgen.
Waarschijnlijk kan je na 20 uur les bij een rijschool weer een voorlopig rijbewijs krijgen waarmee je alleen mag rijden om te oefenen.
Ik zeg hier ook waarschijnlijk omdat ik niet weet of het alleen rijden dan nog in conflict is met het 'verval tot recht van sturen' van je veroordeling.

Maar voor zover ik weet moet er bij een examen altijd een begeleider bij zijn.
Alleen als je veroordeling je toelaat op bepaalde momenten toch nog te rijden zou dat een uitzondering kunnen zijn.


Ik zou in ieder geval niet alleen afgaan op wat een baliemedewerkster (met alle respect) heeft gezegd.
Rijden wanneer dat op basis van een veroordeling verboden is staan erg zware straffen op.
Navragen dus zodat je het zeker weet.
MrGast

Re: Rare vraag

Bericht door MrGast »

ebo schreef:Zou ik toch nog een keer goed navragen.

Bij je veroordeling is dan waarschijnlijk "verval tot recht van sturen" uitgesproken met de voorwaarden voor herstel zijnde examens opnieuw afleggen.
Wel belangrijk je veroordeling nog eens goed na te lezen, het is immers daarin dat je beperking is gedefinieerd.
Soms is er een beperkt rijverbod zoals niet 's avonds of weekend maar wel doordeweeks.
Dat moet je dan wel in je veroordeling terugvinden.
Aangezien je zelf zegt dat je je rijbewijs hebt moeten afgeven vermoed ik dat je een volledig rijverbod hebt, totaal niet rijden dus.
Gezien ik de details van de veroordeling niet ken kan ik alleen verder antwoorden met 'waarschijnlijk'.

En dat wil zeggen dat je nu waarschijnlijk dezelfde procedure moet doorlopen als iemand die nog geen rijbewijs heeft.
Waarschijnlijk kan je nu ook weer een voorlopig rijbewijs met begeleider krijgen op het gemeentehuis gezien je voor de theorie geslaagd bent indien je nog wil oefenen voor je examen.

Ik weet wel zeker dat je met een rijschool les mag volgen.
Waarschijnlijk kan je na 20 uur les bij een rijschool weer een voorlopig rijbewijs krijgen waarmee je alleen mag rijden om te oefenen.
Ik zeg hier ook waarschijnlijk omdat ik niet weet of het alleen rijden dan nog in conflict is met het 'verval tot recht van sturen' van je veroordeling.

Maar voor zover ik weet moet er bij een examen altijd een begeleider bij zijn.
Alleen als je veroordeling je toelaat op bepaalde momenten toch nog te rijden zou dat een uitzondering kunnen zijn.


Ik zou in ieder geval niet alleen afgaan op wat een baliemedewerkster (met alle respect) heeft gezegd.
Rijden wanneer dat op basis van een veroordeling verboden is staan erg zware straffen op.
Navragen dus zodat je het zeker weet.

Beste,

Bedankt voor de info. Ik ga nu naar het politiekantoor en zij zullen mij waarschijnlijk wel met zekerheid kunnen zeggen wat ik mag of niet mag. Inderdaad ik heb rijbewijs moeten afleveren bij de rechtbank en mag het pas terug ophalen als ik mijn theorietisch en praktisch heb afgelegd. Ik weet zeker dat ze zei: je mag gerust alleen komen' dat verwonderde mij en heb het haar nogmaals gevraagd en ze zei dat het mocht. Nu ga ik voor alle zekerheid eens naar het politiekantoor. Zou graag toch nog eens oefenen vooraleer ik mijn praktisch opnieuw ga afleggen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rare vraag

Bericht door Benny Stinkens »

Voor de vraag over je verval van recht tot sturen, kan je inderdaad beter contact opnemen met de politie.
Maar de vraag over je examen zou ik rechtstreeks aan het examencentrum richten.
Een telefoontje naar ginder kan veel ophelderen.

Wil je ons aub ook op de hoogte houden hoe het verlopen is :?: we kunnen er alleen maar van leren. :idea:
ebo schreef: Maar voor zover ik weet moet er bij een examen altijd een begeleider bij zijn.
Alleen als je veroordeling je toelaat op bepaalde momenten toch nog te rijden zou dat een uitzondering kunnen zijn.
Niet noodzakelijk een begeleider, er bestaat ook nog zo iets als een begeleidend persoon. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Rare vraag

Bericht door ebo »

Niet noodzakelijk een begeleider, er bestaat ook nog zo iets als een begeleidend persoon.
Dat bedoelde ik eigenlijk, altijd een ander persoon erbij.
Ben ook benieuwd wat de lange arm van de wet gaat zeggen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rare vraag

Bericht door Inazuma »

Mrgast schreef: Volgende week heb ik mijn praktijk en de mevrouw achter de balie heeft mij verteld dat ik alleen mag komen naar het examencentrum. Klopt dit?
Volgens mij niet.

Heb je geen papieren gekregen van de politierechtbank / strafuitvoering waarin beschreven wordt wat je dient te doen ?

In plaats van naar de politie te gaan als het onduidelijk is - waar de kans groot is dat ze het ook niet voor zeker weten ;) - neem je best contact op met de strafuitvoeringsrechtbank die je herstelonderzoeken uitvoert - contactgegevens op staat ongetwijfeld op de briefwisseling die je van hen kreeg.


Indien men praktijkexamen moet opnieuw doen, dient men daarbij voor zover ik weet ook de gewone procedure te volgen - dus ook met 3 maanden stage bij categorie B.

Volgens de verkeerswet kan je enkel met de rijschool gaan rijden ...
Niemand anders kan je ongestraft begeleiden.
En alleen mag je ook niet de baan op ...


Artikel 48

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot een jaar en met geldboete van 500 euro tot 2 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft, hij die:

1° een voertuig of een luchtschip bestuurt, een rijdier geleidt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, spijts het tegen hem uitgesproken verval;

2° een motorvoertuig bestuurt van de categorie bedoeld in de beslissing van vervallenverklaring of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, zonder het voorgeschreven onderzoek met goed gevolg te hebben ondergaan.


Artikel 49

Hij die wetens een motorvoertuig voor het besturen of voor de begeleiding met het oog op de scholing, toevertrouwt aan een persoon die van het recht tot sturen vervallen is verklaard, wordt gestraft met een geldboete van 100 euro tot 1 000 euro.

Deze bepaling is niet van toepassing op het personeelslid van een erkende rijschool die een regelmatig ingeschreven leerling begeleidt die zich voorbereidt op het praktisch examen opgelegd krachtens de artikelen 23, 2°, of 38.



Mag ik dan ook op de openbare weg nog wat oefenen vooraleer ik de test afleg?
Voor zover ik kan terugvinden, enkel met de rijschool ...

Je bent immers nog vervallen van het recht tot sturen ... en je bent er nog niet in hersteld, dat kan pas na je herstelonderzoeken, dus theorie + praktische examen.
Gast

Re: Rare vraag

Bericht door Gast »

Opnieuw 3maanden oefenen moet niet. Aangezien het niet vernietigd is-hebben ze mij zelf verteld- ga nog eens proberen naar het parket te bellen en ik laat het jullie zeker weten. Maar één ding staat vast en dat is dat ik zonder probleem dinsdag mijn praktijk opnieuw mag doen.
nazir78karim

Re: Rare vraag

Bericht door nazir78karim »

Iets rara vraag. Ik had een voorlopig rijbewijs. Is ingetrokken.ik moest alles opnieuw doen examen afleggen. Da vraag is dat ik moet terug examen opieuw alles doen voor mijn rijbwijs?
Plaats reactie