praktijk Kontich

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

praktijk Kontich

Bericht door Gast »

Ik heb gisteren mijn praktisch examen gedaan in Kontich en niet geslaagd :(

Ik kreeg een terechte opmerking over 40 in een zone 30 en een andere opmerking over het niet voorang verlenen aan een auto die rechtdoor reed op een kruispunt (volgens mij en mijn vader was deze ver genoeg weg maar volgens de examinator blijkbaar niet.... maar heb hier geen probleem mee)

Nu had hij nog 2 opmerkingen waar ik toch niet echt akkoord mee was en nu zou ik graag weten hoe het dan wel moet voor de volgende keer :wink:

opmerking: voet altijd boven koppelingspedaal en niet ernaast na schakelen
Ik hield inderdaad mijn voet voor mijn koppelingspedaal maar duwde er zeker niet op! Volgens hem moet ik iedere keer na het schakelen mijn voet NAAST mijn koppelingspedaal zetten... heb 6 uur les gehad bij een rijschool (ga de naam hier niet noemen) en heb toen nog gevraagd of ik mijn voet er gewoon voor mocht laten of deze ernaast moest. De instructeur had toen gezegd dat het niets uitmaakte zolang je het mar niet induwt. Nu zegt de examinator dus het 1ne en een instructeur dus het 2de.... hoe moet het nu?

opmerking: Bij het afslagen naar links uit een enkelrichtingsstraat met twee rijstroken moest ik op het rechter vak terechtkomen op de nieuwe baan
http://maps.google.be/maps?saddr=N171&d ... sz=18&z=18" target="_blank
Ik moest van A naar B rijden van de examinator en had mij op de linkerrijstrook gezet om dan links af te slagen (op geen van de twee rijstroken stonden pijlen op de baan naar links of rechts en ook geen voorsorteerbord) toen ik dus links moest afslaan ben ik terecht gekomen op de linkerrijstrook omdat de auto's op het rechtervak bij A terecht kwamen op het rechtervak bij B. Volgens de examinator had ik moeten wachten tot alle auto's rechts van mij weg waren en dan pas had ik mogen doorrijden om uit te komen op de rechterrijstrook. Ik vindt deze situatie heel onduidelijk.... bij A als je naar links moet mag je dan ook op de rechterrijstrook staan? en zo niet als er dan toch auto's stonden die naar links moeten en uitkomen op de rechterrijstrook wat moet ik dan doen? echt wachten op de linkerrijstrook en een file vormen of toch doorrijden en op de linkerrijstrook terecht komen?

De examinator tilde heel zwaar aan de laatste twee opmerkingen en de eerste twee kon hij nog door de vingers zien maar de laatste twee waren volgens hem extreem gevaarlijk... volgens mij zou het wachten en file vormen gevaarlijker zijn en zou de voet naast de koppelpedaal gevaarlijker zijn maar goed.... wat is nu het juiste bij de laatste twee opmerkingen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: praktijk Kontich

Bericht door de rijprof »

Waarom rij je met je voet continu boven het ontkoppelingspedaal?
Dat is toch vermoeiend en doe je best niet juist omwille dat je hem niet te vroeg zou indrukken in b.v. een paniekreactie.
Je hebt ook minder steun in bochten. Zet je voet op het steuntje naast je pedaal. Het is veel veiliger.

Dat is een vreemd kruispunt.
Als je daar volgens de regels juist wil voorsorteren moet je de auto zo links mogelijk opstellen.
Voorrang verlenen.
Dan rij je naar de doorsteek, voorrang verlenen en moet je rechts de rijbaan oprijden.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
...
a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
...
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
Wanneer het heel druk is en het verkeer in meerdere files geschiedt, zou je ook de linkerrijstrook mogen kiezen. De vraag is wat wordt er verstaan onder 'wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt'? Ik denk dat dit voor interpretatie vatbaar is... Wat is druk file-verkeer?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: praktijk Kontich

Bericht door Gast »

Ik had gisteren ook examen in Kontich en mocht na 1 kruispunt al stoppen. Ik had groen en moet links afslaan, ik rijd dus op het kruispunt en wacht daar. De auto's in de tegenovergestelde richting hebben voorrang dus ik wacht tot deze gepasseerd zijn. Wanneer ik een plaats zie, rijd ik door. Onmiddellijk kreeg ik de opmerking dat ik moest wachten tot alle auto's gepasseerd waren ongeacht de file die ik veroorzaakte. Ik mocht direct terugkeren. Ik ben op niets anders beoordeeld. Ik denk dat veel afhangt van welke examinator je had, over de mijne had ik al veel slechts gehoord.
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: praktijk Kontich

Bericht door GRO »

ik rijd dus op het kruispunt en wacht daar. De auto's in de tegenovergestelde richting hebben voorrang dus ik wacht tot deze gepasseerd zijn.
Maar tijdens het studeren van de theorie heb je toch geleerd dat, ook als het licht groen is, je pas een kruispunt mag oprijden als het vrij is?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: praktijk Kontich

Bericht door de rijprof »

Onmiddellijk kreeg ik de opmerking dat ik moest wachten tot alle auto's gepasseerd waren ongeacht de file die ik veroorzaakte. Ik mocht direct terugkeren.
Waarschijnlijk was het te nipt en te gevaarlijk om links af te slaan met aankomend verkeer dat te dicht was genaderd.
Misschien heb je dat totaal verkeerd ingeschat.
Waarschijnlijk staat er op jouw beoordelingsblad: verkeersgevaarlijk rijden.

Als je gevaarlijke toeren uithaalt, mag je direct terugkeren naar het examencentrum en is het examen afgelopen. Een examinator wil ook graag levend thuiskomen.
Wees blij dat je hierop wordt aangesproken door je examinator.
Je zal dit voorval niet gauw vergeten in je verdere leven.
Zelfs al staat er een hele rij te wachten achter jou: veiligheid boven alles.
Nipt links afslaan zou wel eens 'heel dodelijk' kunnen aflopen...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: praktijk Kontich

Bericht door Gast »

Moet ik dan doorrijden en wachten op het kruispunt, of aan het groene licht blijven staan?
Gast

Re: praktijk Kontich

Bericht door Gast »

ik ben de persoon van de eerste reactie :wink:

Er stond op die baan links en rechts een file van zo een 6-tal auto's en allen reden ze naar links. Volgens mijn examinator moest ik wachten tot rechts naast mij alle auto's weg waren om dan links af te slagen.

hele rare situatie daar want dan had natuurlijk iedereen de rechterstrook gekozen en dan moet je daar weer op wachten...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: praktijk Kontich

Bericht door de rijprof »

Je had vanop de doorsteek moeten wachten tot alle auto's op de rechterrijstrook voorbij waren en dan rechts de rijbaan oprijden, behalve wanneer het heel druk file verkeer is.
Ik weet dat weinige bestuurders dat daar zo doen...
Wanneer het een kwestie is van een aantal seconden te wachten, is het nog geen heel druk fileverkeer en dan moet je voorrang verlenen en rechts de rijbaan oprijden.

Links de rijbaan oprijden kan gevaarlijk zijn en verplicht ander bestuurders, die op de rechterrijstrook rijden, om je rechts in te halen, hetgeen een zware overtreding is.

Enkel wanneer de verkeersdrukte het rechtvaardigt en het verkeer in meerdere files verloopt mag je uitzonderlijk, na voorrang te hebben verleend, links de rijbaan oprijden en wordt sneller rijden in de rechterrijstrook niet als inhalen beschouwd. Maar dan spreken we over echt heel druk fileverkeer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: praktijk Kontich

Bericht door Gast »

okey dank u voor dit even op te klaren.

Dit forum en het praktijkboek helpen me echt! Volgende keer beter en zal dan nog wel iets laten horen :wink:
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: praktijk Kontich

Bericht door ebo »

opmerking: Bij het afslagen naar links uit een enkelrichtingsstraat met twee rijstroken moest ik op het rechter vak terechtkomen op de nieuwe baan
http://maps.google.be/maps?saddr=N171&d" target="_blank ... sz=18&z=18
Ik moest van A naar B rijden van de examinator en had mij op de linkerrijstrook gezet om dan links af te slagen (op geen van de twee rijstroken stonden pijlen op de baan naar links of rechts en ook geen voorsorteerbord) toen ik dus links moest afslaan ben ik terecht gekomen op de linkerrijstrook omdat de auto's op het rechtervak bij A terecht kwamen op het rechtervak bij B. Volgens de examinator had ik moeten wachten tot alle auto's rechts van mij weg waren en dan pas had ik mogen doorrijden om uit te komen op de rechterrijstrook. Ik vindt deze situatie heel onduidelijk.... bij A als je naar links moet mag je dan ook op de rechterrijstrook staan? en zo niet als er dan toch auto's stonden die naar links moeten en uitkomen op de rechterrijstrook wat moet ik dan doen? echt wachten op de linkerrijstrook en een file vormen of toch doorrijden en op de linkerrijstrook terecht komen?
Even goed gekeken op google en waarschijnlijk heb je de weg waar je uitkwam gezien als een "eenrichtingstraat/weg".
Dat is echter niet het geval. Bij het begin van die straat staat geen bord "eenrichtingsverkeer".

Het is eigenlijk een weg met 4 rijstroken, 2 in iedere richting gescheiden door een middenberm.
Er is dus de verplichting om zoveel mogelijk rechts te rijden. Ook op het einde om af te slaan.
Vervolgens het afslaan naar links wijd uitvoeren om op de meest rechterrijstrook de straat in te rijden.
In tegenstelling tot een werkelijke eenrichtingstraat waarbij je op het einde wel links moet opstellen om links af te slaan.

De enigste situatie waarbij je wel links kan rijden en vervolgens ook op de linkerrijstrook kan afslaan is bij duidelijke filevorming waarbij het verkeer zowel op de weg waar je uitkomt als op de weg waar je inslaat het verkeer in 2 files geschied.
Volgens de examinator had ik moeten wachten tot alle auto's rechts van mij weg waren en dan pas had ik mogen doorrijden om uit te komen op de rechterrijstrook.
Gezien er op de weg waar je links inrijdt geen filevorming is dien je daar op de meest rechtse rijstrook in te rijden.
Als je links opgesteld staat moet je dus inderdaad de auto's van de rechterrijstrook laten afslaan en daar vervolgens achteraan aansluiten, op de rechter rijstrook.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: praktijk Kontich

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Maar tijdens het studeren van de theorie heb je toch geleerd dat, ook als het licht groen is, je pas een kruispunt mag oprijden als het vrij is?
Dat staat nergens in de wegcode, en hoort dan ook niet in de theorie.

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Men mag een kruispunt dus niet oprijden indien (hoofdvoorwaarde) daardoor dwarsverkeer gehinderd of belet wordt.
Het kruispunt hoeft daarvoor nog niet vrij te zijn.



Dat "vreemd kruispunt" is een klassieker in Kontich.
Gast

Re: praktijk Kontich

Bericht door Gast »

Ik begrijp het toch ook niet zo goed. mag je dan wel naar rechts vanop het linkerrijvak? En wat als iemand naar rechts wil vanop het linkerrijvak en iemand vanop het rechterrijvak naar links (die dus wordt ingehaald), wie heeft dan voorrang??? Ik zou het ook logischer vinden om links te gaan staan als uw voorgangers naar rechts moeten, maar dan wel inderdaad op linkerrijvak uitkomen. Zo heb ik het toch ook geleerd in de rijschool... Het was natuurlijk eenvoudiger geweest als ze een voorsorteringspijl op het wegdek hadden geplaatst..
Gast

Re: praktijk Kontich

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Waarom rij je met je voet continu boven het ontkoppelingspedaal?
Dat is toch vermoeiend en doe je best niet juist omwille dat je hem niet te vroeg zou indrukken in b.v. een paniekreactie.
Je hebt ook minder steun in bochten. Zet je voet op het steuntje naast je pedaal. Het is veel veiliger.

Dat is een vreemd kruispunt.
Als je daar volgens de regels juist wil voorsorteren moet je de auto zo links mogelijk opstellen.
Voorrang verlenen.
Dan rij je naar de doorsteek, voorrang verlenen en moet je rechts de rijbaan oprijden.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
...
a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
...
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
Wanneer het heel druk is en het verkeer in meerdere files geschiedt, zou je ook de linkerrijstrook mogen kiezen. De vraag is wat wordt er verstaan onder 'wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt'? Ik denk dat dit voor interpretatie vatbaar is... Wat is druk file-verkeer?

Heb ook e vraag betrefd die koppeling' mag je uw voet voor de koppeling plaatsen e er dus niet boven houden . is ht e verplichting bij een examen om uw voet naast de koppeling te laten rusten ja of nee. mag u uw voet voor de koppeling ook laten rusten .dus nogmaals er niet constand boven houden wand dat lijkt mij idd ook vermoeiend.groeten
Gast

Re: praktijk Kontich

Bericht door Gast »

ik heb in augustus examen gedaan in kontich en mijn voet stond ook altijd op de koppeling met als gevolg dat je ze wel altijd een stukje induwd ook al merk je dat zelf niet maar de examinator is daarop getraind en merkt dat wel degelijk. ook duw je die vele sneller in dan wanneer je voet er af staat. mijn commentaar was dat ik levensgevaarlijk rijd enkel en alleen door de ambriage in te duwen en zo de auto steeds te ontkoppelen. zelfs al had ik geen enkele andere fout gemaakt (had ik blijkbaar wel al kreeg ik niet veel uitleg) dan was ik nog gebuisd... morgen moet ik terug en heb veel schrik ook al zet ik mijn voet nu gewoon af de ambriage... dat parkeren e... en keren in een straat ja... auto valt heel gemakkelijk stil dusja...

en dat kruispunt waar jullie het over hebben zie ik het moeilijke niet echt van in al werken andere automobilisten je wel dikwijls tegen door naast je te komen staan maar het is logisch dat je naar het rechter rijvak gaat (tijdens je examen dan toch want in het echte leven trekt niemand zich er wat van aan zeker als er geen verkeer aankomt) anders verplicht je inderdaad anderen om je rechts in te halen...

succes iedereen!!!
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: praktijk Kontich

Bericht door GRO »

Heb ook e vraag betrefd die koppeling' mag je uw voet voor de koppeling plaatsen e er dus niet boven houden . is ht e verplichting bij een examen om uw voet naast de koppeling te laten rusten ja of nee. mag u uw voet voor de koppeling ook laten rusten .dus nogmaals er niet constand boven houden wand dat lijkt mij idd ook vermoeiend.groeten
Als je jouw voet niet voortdurend op de koppeling plaatst, of er net hoven houdt (wat zeer vermoeiend is) ben je al goed bezig.
Je mag je voet voor de koppeling op de bodem van de auto plaatsen. Maar het is nog beter als je je voet links naast het pedaal zet. In de meeste auto's heeft de fabrikant daarvoor een speciale plaats voorzien (soms ietsje verhoogd).

Het is gewoon tijdens het rijden daarop wat trainen. Als je voor je vertrekt de zetel (zitplaats) hebt afgesteld zoals het hoort, dan moet dat perfect lukken.
Plaats reactie