Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ell

Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Ell »

Weet er iemand een mailadres waarop je klachten kan zenden tegen de hoofdexaminator ?

Mij is namelijk het volgende gebeurd:
Ik wou beginnen met het examen had een lieve examinator en al wat je wil maar mijn bovenste stoplicht werkte niet (het is al belachelijk dat je hiervoor op klaarlichte dag geen examen mag doen, maar kom). Maar nu is het zo dat vlak achter die hoek een garage ligt waar we goede connecties hebben en het licht binnen de 5 min gerepareerd kon zijn. Deze man had hier geen zin in dus ok...

Ik was beetje pissed want vond het stom dat je niet mag rijden voor iets wat sommige auto's niet eens hebben.. Bel naar mijn vader.
(normaal mag je dezelfde dag terugkomen als je het gereppareerd krijgt)
Mijn vader heeft nogal een grote mond dus wat doet die die belt naar de hoofdexaminator. Na wat +- geroep zegt de hoofdexaminator al half spottend (van 'het lukt je toch niet' ) als je hier binnen de 15 min met een licht staat kan je examen doen. Uiteraard lukte dit wel en die man was nu echt SUPERpissed want die moest tot na zijn uren blijven (niet mijn probleem, als je iets beloofd doe het dan) . Ok , ik en mijn opa (begeleider) moesten nog niet de sleutel in de auto steken om te zien dat hij mij zoieso ging buizen.
Ik rij een PERFECT parcours, geen enkel bordje gemist, niets. Enkel 1 kleine fout maar daar buis je niemand voor , toch?
Nee uiteraard, al toen hij wou instappen tegen mijn sjakos zeggen 'ja dat gaat hier toch nog weg veronderstel ik ? ' dan een beetje ambetant beginnen doen en alle mogelijke plaatsen waar ze aan het werken zijn eruit zoeken en dan het toppunt : me met een big smile zeggen dat ik gebuisd ben omdat ik mijn koppeling teveel gebruik ?????!!!!! Sorry maar bij mijn weten moet je bij een buld terugschakelen naar 2de vitesse... hij zei dus dat ik eerst moest remmen en dan pas kopelling en dan pas schakelen, en daarvoor ben ik dus gebuisd.

Ik eis mijn geld terug en wil een klacht neerleggen, gewoon omdat die man pissed op mijn vader was heeft hij mij gebuisd. Waar kan ik terecht?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door bert.covens »

Je vertrekt dus naar het praktijkexamen met een auto waarvan het derde stoplicht stuk is. :roll:

Geef toe: niet erg slim hé. Je voertuig hoort zowel technisch als administratief in orde te zijn. Vervolgens krijg je toch nog de kans om dat hersteld te krijgen. En mag je toch nog je praktijkexamen afleggen. Dat lijkt mij toch al behoorlijk toegeeflijk, niet?

Vervolgens stuurt de examinator je langs nogal wat plaatsen waar wegenwerken ed bezig zijn. Eenmaal je je rijbewijs hebt, zal je dat ongetwijfeld nog erg vaak tegenkomen. Een rijbewijs moet je dus verdienen. Dat houdt dus in dat je ook complexere verkeersituaties goed moet kunnen inschatten, en correct oplossen. Denk aan wegenwerken, drukker verkeer, ingewikkeldere kruispunten etc. Mij lijkt er dus niks mis mee, dat hij je vaardigheden daarin test tijdens een praktijkexamen.

Uiteindelijk misluk je omdat je je koppeling verkeerd gebruikt (teveel intrapt). Geloof me, da's echt geen "klein foutje". Tenzij je graag je koppelingsplaat voortijdig om zeep wil helpen (erg duur om te vervangen). En bovendien kan verkeerd gebruik van je koppelingspedaal zelfs ronduit gevaarlijk worden. Je kan daardoor namelijk compleet de controle over je auto verliezen. Met erg nare gevolgen.

Je bent heus niet de eerste (en wellicht nog niet de laatste) die om die reden terecht mislukt op het praktijkexamen.


Maar soit. Ook voor jou de te volgen procedure:
Goca schreef:Indien er zich problemen zouden voordoen

Indien u klachten hebt, wendt u zich onmiddellijk tot de hoofdexaminator. Dit is de eenvoudigste en snelste methode omdat u zich ter plaatse bevindt en het geschil onmiddellijk kan worden behandeld.

Zo u niet tevreden bent met het gegeven gevolg wendt u zich zonder verwijl tot de directie van de instelling waarvan het examencentrum afhangt (het liefst per telefoon).

Een geschil kan tenslotte ook steeds aanhangig worden gemaakt bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer - "City Atrium" - Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel.

Bovendien zijn er in elk centrum speciale brievenbussen voorzien waarin u zowel klachten als suggesties kan deponeren. De inhoud van deze brievenbussen wordt regelmatig nagezien om passende regelingen te kunnen treffen.

VERHAALPROCEDURE

Op te merken valt dat u na tweemaal niet slagen voor het praktijkexamen tegen de genomen beslissing in beroep mag gaan door binnen de 15 dagen na het examen een aangetekend verzoekschrift te richten aan de Voorzitter van de "Beroepscommissie", Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer - "City Atrium" - Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel.

Voor hogervermeld verzoekschrift dient een bedrag van € 12,50 betaald te worden via overschrijving op het rekeningnummer 679-2006010-50 met de vermelding "Beroepscommissie", naam, voornaam en geboortedatum.

Het verzoekschrift moet de naam, voornaam en geboortedatum van de kandidaat vermelden, alsmede het examencentrum waar het examen werd afgenomen en de datum ervan. Het moet door de kandidaat ondertekend worden.

Het verzoekschrift moet met redenen omkleed zijn door feiten die alleen betrekking hebben op de personen en de omstandigheden van plaats, tijd en procedure waaronder het examen werd afgelegd.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 06 apr 2011, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Ell

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Ell »

Het stoplicht werkte nog toen ik thuis vertrok, ik ben niet zo achterlijk om dit niet te controleren.

en dat van die koppeling is dikke zever , zo kan je altijd wel iets vinden om iemand op te buizen .
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Wouter »

Dikke zever?

Als je HET PRAKTIJKBOEK VAN DEZE SITE even doorgenomen had, dan had je geweten dat dat een heel belangrijk punt is op het examen, waar heel veel kandidaten fouten tegen maken. En het staat daar allemaal mooi uitgelegd hoe het wel moet.

Je bent dus niet zomaar gebuisd zonder goeie reden. En zoals Bert zegt: het examencentrum heeft al toegevingen gedaan voor jou (dat dat stoplicht kapot was daar kon je niet aan doen zeg je, maar het examencentrum nog minder...). Ik denk dat je daar dus duidelijk niet over te klagen hebt.

Het is nooit leuk als je niet slaagt. Maar in plaats van je energie te verspillen aan een ander de schuld geven, kan je misschien beter nog wat gaan oefenen zodat je er volgende keer wel door bent.

Maar als je per se klacht wil indienen, zie de post van Bert.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Inazuma »

Ell schreef: hij zei dus dat ik eerst moest remmen en dan pas kopelling en dan pas schakelen, en daarvoor ben ik dus gebuisd.
Klopt.
En het is een van de meest gemaakte fouten bij de vrije begeleiding.
Je bent ook niet de eerste of de enige die daarvoor buist.


Hoe je afgeremd hebt weten wij uiteraard ook niet.
Gast

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Gast »

Ik vroeg enkel het adres niet de overbodige commentaar, wat ook logisch is voormits niemand van jullie mij heeft zien rijden en dus niemand een oordeel kan vellen.

Voor de geintresseerden: op het blad van het praktisch examen stond bij ons dat iets wat kapot is en gemaakt kan worden op dezelfde dag direct een herkansing krijgt, het gaat hier dus niet om een toegifte maar op de toepassing van de regel.

Mag ik er trouwens op wijzen dat ik met een professionele rij-instructrice van de rijschool zat in de auto en deze mij zelf heeft aangeraden om klacht in te dienen ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door bert.covens »

Ik vroeg enkel het adres


Je hebt in mijn eerste posting de ganse procedure gekregen.
niet de overbodige commentaar, wat ook logisch is voormits niemand van jullie mij heeft zien rijden en dus niemand een oordeel kan vellen.
We gaan enkel voort op wat je zélf schreef....
Mag ik er trouwens op wijzen dat ik met een professionele rij-instructrice van de rijschool zat in de auto en deze mij zelf heeft aangeraden om klacht in te dienen ?
Goed geprobeerd, maar je spreekt je zelf wel ferm tegen:
Ok , ik en mijn opa (begeleider) moesten nog niet de sleutel in de auto steken om te zien dat hij mij zoieso ging buizen.
Of is je opa ineens een professionele rij-instructrice?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Wouter »

Gast schreef:Ik vroeg enkel het adres niet de overbodige commentaar, wat ook logisch is voormits niemand van jullie mij heeft zien rijden en dus niemand een oordeel kan vellen.

Mijn excuses, ik ging ook maar verder op wat je zelf vertelde. Vooral deze zin:
Gast schreef:en dat van die koppeling is dikke zever
deed me denken dat je niet ontkent dat je op de foute manier gereden hebt. En die zin deed me dan nog meer denken dat je niet eens goed door had dat dat echt een serieuze fout is, ik dacht laat ik even helpen en dat melden, nu weet je het ten minste voor volgende keer.
Gast schreef:Voor de geintresseerden: op het blad van het praktisch examen stond bij ons dat iets wat kapot is en gemaakt kan worden op dezelfde dag direct een herkansing krijgt
Ik heb zoiets zelf nog nooit gezien of gehoord. Waar heb je dat blad gekregen? Kan je dat hier laten zien (een scanafbeelding ofzo, een referentie naar een website?), zo leer ik dan misschien ook nog iets.
Gast schreef:Mag ik er trouwens op wijzen dat ik met een professionele rij-instructrice van de rijschool zat in de auto en deze mij zelf heeft aangeraden om klacht in te dienen ?
Tenzij je opa plots een professionele rij-instructrice is, vrees ik dat je haar dan hetzelfde verwijt zal moeten maken dat je ons maakt: ze was er niet bij. Trouwens, hier op het forum hier zijn sommige van de medewerkers ook professioneel instructeur hoor...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Mag ik er trouwens op wijzen dat ik met een professionele rij-instructrice van de rijschool zat in de auto en deze mij zelf heeft aangeraden om klacht in te dienen ?
Tiens.
Daarstraks was het je opa als begeleider ...

Bert spot zoiets uiteraard ook meteen ;)
Ok , ik en mijn opa (begeleider) moesten nog niet de sleutel in de auto steken om te zien dat hij mij zoieso ging buizen.
Bovendien :

Artikel 8

(...)
Wanneer de kandidaat zich aanbiedt met een instructeur van een rijschool dan legt hij het examen af met een scholingsvoertuig van de rijschool dat voldoet aan de voorwaarden bepaald in het koninklijk besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen.
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Sebbe73 »

bert.covens schreef:Goed geprobeerd, maar je spreekt je zelf wel ferm tegen:
Ok , ik en mijn opa (begeleider) moesten nog niet de sleutel in de auto steken om te zien dat hij mij zoieso ging buizen.
Of is je opa ineens een professionele rij-instructrice?
Ai, pijnlijk :lol:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door GRO »

Mag ik er trouwens op wijzen dat ik met een professionele rij-instructrice van de rijschool zat in de auto en deze mij zelf heeft aangeraden om klacht in te dienen ?
Stel dat je een typfout hebt gemaakt en dat je OMA, die een rijschoolinstructrice is naast jou zat tijdens het examen en je aangeraden heeft klacht in te dienen. Door haar jarenlange ervaring kan zij dan toch perfect uitleggen welke stappen je moet ondernemen om klacht neer te leggen en waar je moet zijn.

Als een prof. rijschoolinstructrice van de rijschool naast jou zat, ben je dan niet met een auto van de rijschool examen gaan afleggen???

Geef toe.... je verhaal klinkt erg verwarrend. Als je dat zo gaat uitleggen tijdens je klacht, gaat men er gewoon geen gevolg aan geven.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door de rijprof »

Ik vroeg enkel het adres niet de overbodige commentaar
Je deed je hele verhaal, je vroeg niet enkel het adres.
Wij trachten jou hierbij tips te geven. Jij ziet dit als overbodige commentaar.
Als je er geen oren naar hebt, wens ik jou veel succes de volgende keer. :mrgreen:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
headbanger007
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2009, 16:40

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door headbanger007 »

bij mij lieten ze me zakken omdat ik 70 reed op een weg van 90. Vond ik ook niet fair maarja: ze hebben geld nodig hé :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door bert.covens »

headbanger007 schreef:bij mij lieten ze me zakken omdat ik 70 reed op een weg van 90.
Je begaat wel degelijk een overtreding als je abnormaal traag rijdt, en daardoor anderen hindert:

Artikel 10. Snelheid

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.


Vandaar dat:
Goca schreef:Indien u niet voldoende deelneemt aan het verkeer, kan de examinator uw examen niet beoordelen.
Examen afleggen is dus géén geldige reden om abnormaal traag te rijden. Integendeel zelfs. Je moet net tonen dat je de snelheidsbeperkingen kent, en dat je in staat bent je snelheid aan te passen in functie van de omstandigheden.
headbanger007 schreef:Vond ik ook niet fair
Velen die mislukken, vinden dat niet fair. Niet iedereen is voldoende zelfkritisch.
headbanger007 schreef: maarja: ze hebben geld nodig hé :)
Toch niet. Examencentra hebben méér dan genoeg werk. Die hoeven heus niemand te buizen om geld of werk genoeg te hebben.

Wat stond er verder zoal op je examenblad? Mischien kunnen we je nog wat op weg helpen...
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Peter G.

Re: Klacht indienen tegen hoofdexaminator

Bericht door Peter G. »

bert.covens schreef:
headbanger007 schreef:bij mij lieten ze me zakken omdat ik 70 reed op een weg van 90.
Je begaat wel degelijk een overtreding als je abnormaal traag rijdt, en daardoor anderen hindert:

Artikel 10. Snelheid

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.


Vandaar dat:
Goca schreef:Indien u niet voldoende deelneemt aan het verkeer, kan de examinator uw examen niet beoordelen.
Examen afleggen is dus géén geldige reden om abnormaal traag te rijden. Integendeel zelfs. Je moet net tonen dat je de snelheidsbeperkingen kent, en dat je in staat bent je snelheid aan te passen in functie van de omstandigheden.
headbanger007 schreef:Vond ik ook niet fair
Velen die mislukken, vinden dat niet fair. Niet iedereen is voldoende zelfkritisch.
headbanger007 schreef: maarja: ze hebben geld nodig hé :)
Toch niet. Examencentra hebben méér dan genoeg werk. Die hoeven heus niemand te buizen om geld of werk genoeg te hebben.

Wat stond er verder zoal op je examenblad? Mischien kunnen we je nog wat op weg helpen...
Plaats reactie