Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 8133
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Inazuma » 31 mar 2011, 11:27

Epco schreef:Ik weet niet of http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotonde_(verkeer" target="_blank) een betrouwbare bron is, maar daar staat dat men dit in Nederland zo aanleert! (naar links pinken bij het oprijden, als men 3/4e wil rondrijden). Geen idee of dit klopt, maar gelukkig is dat hier in België niet het geval...
De Nederlande verkeerswetgeving is dan ook anders dan de onze.
En er vallen daar maar de helft verkeersdoden van hier ...

Hier is het ofwel richting aangeven naar rechts, ofwel niet bij het oprijden van een rotonde.

Inazuma
Berichten: 8133
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Inazuma » 31 mar 2011, 11:33

de rijprof schreef:Wat er OP de rotonde MAG gebeuren (buiten het verlaten), staat niet in de wegcode. Het is dan ook niet verboden om duidelijk te maken aan andere bestuurders welke richting je gaat nemen.
Op een rotonde rijden is geen richtingsverandering in de zin van de wegcode, en geen zijdelingse verplaatsing.

De richtingaanwijzers dienen gedoofd te worden na de richtingsverandering om de rotonde op te rijden.
Artikel 13 :
Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.


De richtingaanwijzers horen dus UIT te zijn bij het verder volgen van de rondgaande weg van de rotonde - tot je richting begint aan te geven om de rotonde weer te verlaten.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 2127
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Wouter » 31 mar 2011, 11:34

Epco schreef:Als je in het linker rijvak op een rotonde rijdt
En een rotonde met maar 1 rijstrook?
Epco schreef:Waarom dat nog extra willen verduidelijken
Omdat ervaring leert dat de gemiddelde Belgische bestuurder nogal gemakkelijk veel te gehaast is, en foute beslissingen maakt.
Bij de rotonde is het probleem, dat het voor de meesten blijkbaar niet nodig is om rechts richting aan te geven bij het verlaten. Daardoor is een sfeer gecreëerd, waarbij de bestuurders die de rotonde willen oprijden, niet gaan letten op de richtingaanwijzer, maar op "het gedrag van de bestuurder" om in te schatten naar waar die gaat rijden.
Neem daar nog eens bij dat de meesten tegenwoordig veel te haastig willen zijn in het verkeer, dan krijg je heel wat situaties waarbij mensen de rotonde oprijden zonder voorrang te verlenen, en dat was niet altijd hun bedoeling.
Geloof je mij niet? Ga dan maar eens een uurtje aan en doorsnee rotonde staan (heel drukke of heel rustige rotondes mogen niet mee doen) en tel zelf hoe vaak het niet loopt hoe het zou moeten.

Nu, in de plaats van de bestuurder OP de rotonde: heel vaak zie je dat stomme gedrag van andere mensen aankomen. En als je dan je linker richtingaanwijzer ontsteekt, dan is er een heel grote kans dat die oprijdende bestuurder toch nog op tijd beseft: how, ik heb hier een foute inschatting gemaakt, die mens rijdt wel nog verder rond, dus ik moet wachten.

Je hebt gelijk, dat in theorie "geen richtingaanwijzer" genoeg zou moeten zijn voor de mensen om te weten dat je de rotonde verder gaat volgen; maar spijtig genoeg heeft de idiotie en luiigheid van veel te veel weggebruikers ervoor gezorgd dat deze referentie niet meer op gaat (zie hoger).
Theorie allemaal goed en wel, maar ik zou toch liever in de praktijk ook niet te veel ongevallen hebben, dus dan verzinnen we maar iets anders, waarmee we WEL nog duidelijk kunnen maken dat we op de rotonde gaan blijven.
Epco schreef:En eenmaal erop blijven naar links pinken is onnodig
In theorie hoeft het inderdaad niet, in de praktijk is het al meer dan eens wel nuttig gebleken.
Epco schreef:Pink gewoon naar rechts als je terug naar het buitenste rijvak wil. Dat is toch duidelijk genoeg voor de andere weggebruikers?
Zoals ik eerder al zei: in theorie. Spijtig genoeg is dat in de praktijk absoluut niet meer altijd waar.
Laatst gewijzigd door Wouter op 31 mar 2011, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)

Inazuma
Berichten: 8133
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Inazuma » 31 mar 2011, 11:37

Epco schreef:Waarom dat nog extra willen verduidelijken met een voor mij onlogisch signaal? .

Ik vind het gewoon heel erg vreemd dat mensen bij het naderen van een rotonde naar links pinken, terwijl ze er naar rechts opdraaien.
Het is niet onlogisch als je de rotonde als het kruispunt aanziet, en het gebeurt dan ook zo in meer verkeersveilige landen dan België.

Maar dat strookt niet met de Belgische wegcode waarvoor het op- en afrijden van een rotonde twee keer een richtingsverandering naar rechts is, ipv het afslaan aan een kruispunt.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 2127
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Wouter » 31 mar 2011, 11:40

Epco schreef:Als dit de enige manier om voor de "zijstraatbewoners" om aan hun huis te geraken, dan zijn zij ook "plaatselijk verkeer" en mogen zij dus voorbij dit bord rijden. Waarop baseer je je om te denken dat "enkel plaatselijk verkeer" enkel op deze straat geldig zou zijn?
Wie verzint er nu regels?
Artikel 2. Bepalingen
2.47.
De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.


Ik zeg het, er zitten zware kemels in de wegcode. Dit is niet de eerste, en zeker ook niet de laatste.
Je bewijst zelf (al was het onbewust) dat je af en toe een draai moet geven aan de wetgeving, om het verkeer draaiende te houden.
Laatst gewijzigd door Wouter op 31 mar 2011, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)

Inazuma
Berichten: 8133
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Inazuma » 31 mar 2011, 11:45

Epco schreef: Als dit de enige manier om voor de "zijstraatbewoners" om aan hun huis te geraken, dan zijn zij ook "plaatselijk verkeer" en mogen zij dus voorbij dit bord rijden.
Neen, dat mogen zij niet.
Dat is wat talloze wegbeheerders er van maken, maar het klopt niet.
Waarop baseer je je om te denken dat "enkel plaatselijk verkeer" enkel op deze straat geldig zou zijn?
Op de wegcode , 2.47

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 2127
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Wouter » 31 mar 2011, 11:56

Epco schreef:Kan je dat eens tekenen?
Goh, neen. 't Is nogal ingewikkeld.

Het is zo, dat er een doodlopende straat is. Aan het begin van die straat, staat een C3 + uitgezonderd plaatselijk verkeer.
In deze doodlopende straat, is echter nog 1 zijstraat naar links, met enkel richting. Je mag enkel in die straat rijden, komende vanuit de doodlopende straat.
Eigenlijk kan een bewoner van de zijstraat daar dus niet geraken.

Het wordt nog sterker: op het einde van deze 1-richtingstraat is een 4-armig kruispunt, waar 2 nieuwe éénrichtingstraten (wég van dat kruispunt dus), en 1 nieuwe doodlopende straat op uitkomt. Maw, de enige manier om in een van deze 3 straten te geraken, is via de eerste éénrichtingstraat, dus door het bord C3 te passeren terwijl het niet mag.
Bijna een hele wijk afgesloten, door 1 slecht gekozen bord (of slechte regel...)

Begrijp je de situatie? Kruispunt te bekijken op maps.google.com... Het is in Herentals, straten: Grote Markt, Kloosterstraat, Lantaarnpad, Nonnenstraat. Ik zie wel dat op deze kaart het enkelrichtingspijltje in de lantaarnpad weg moet, en er moet er eentje bijkomen in de kloosterstraat (weg van de grote markt).
Het kruispunt Grote Markt - Lantaarnpad - Kerkstraat - Bovenrij is volledig dicht, daar kan je niet door en dat zijn dus de doodlopende straten.
Het verkeersbord C3 staat op de grote markt, net achter het kruispunt met de Zandstraat en de Koppelandstraat.

Wordt het voorbeeld zo duidelijker? Als je de uitleg naast de kaart legt moet het misschien wel lukken, ik heb de indruk dat het nogal chaotisch is uitgelegd :D
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)

Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco » 31 mar 2011, 12:10

accer schreef:
Epco schreef:Als dit de enige manier om voor de "zijstraatbewoners" om aan hun huis te geraken, dan zijn zij ook "plaatselijk verkeer" en mogen zij dus voorbij dit bord rijden. Waarop baseer je je om te denken dat "enkel plaatselijk verkeer" enkel op deze straat geldig zou zijn?
Wie verzint er nu regels?
Artikel 2. Bepalingen
2.47.
De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.


Ik zeg het, er zitten zware kemels in de wegcode. Dit is niet de eerste, en zeker ook niet de laatste.
Je bewijst zelf (al was het onbewust) dat je af en toe een draai moet geven aan de wetgeving, om het verkeer draaiende te houden.
Mea culpa.
Maar om daaruit te besluiten dat er zware kemels in de wegcode zitten? Ik zou dan eerder aan de gemeente gaan melden dat dit bord de mensen belet om aan hun huis te geraken.

Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco » 31 mar 2011, 12:15

accer schreef:Wordt het voorbeeld zo duidelijker? Als je de uitleg naast de kaart legt moet het misschien wel lukken, ik heb de indruk dat het nogal chaotisch is uitgelegd :D
Met de hulp van Google maps is het toch gelukt :-)
Dan is dat bord daar inderdaad slecht geplaatst. Heb je dit al gemeld?

Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco » 31 mar 2011, 12:18

Inazuma schreef:De Nederlande verkeerswetgeving is dan ook anders dan de onze.
En er vallen daar maar de helft verkeersdoden van hier ...
Zou dit niet eerder door de mentaliteit komen, ipv door de wegcode? De mensen volgen daar bijvoorbeeld veel strikter de snelheidsbeperkingen dan hier.

Epco
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011, 13:01

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Epco » 31 mar 2011, 12:24

accer schreef:Geloof je mij niet? Ga dan maar eens een uurtje aan en doorsnee rotonde staan (heel drukke of heel rustige rotondes mogen niet mee doen) en tel zelf hoe vaak het niet loopt hoe het zou moeten.
Geloof me vrij, met gemiddeld 60.000 km per jaar op de weg zie ik heel wat. Op rontondes met twee rijstroken en aansluitend ook straten met 2 rijstroken per rijrichting is het altijd "mooi" om te zien hoe afslaande bestuurders op de binnenste rijstrook de weg afsnijden voor de bestuurders die op de buitenste rijstrook blijven rijden...

Inazuma
Berichten: 8133
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Inazuma » 31 mar 2011, 12:36

Epco schreef:Ik zou dan eerder aan de gemeente gaan melden dat dit bord de mensen belet om aan hun huis te geraken.
Daar vraagt men het dan na bij hun "specialisten" ... dezelfden die de borden er neergepoot hebben, en dus gebeurt er meestal niks.

Gebruikersavatar
de rijprof
Medewerker
Berichten: 6950
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door de rijprof » 31 mar 2011, 13:11

Als je in het linker rijvak op een rotonde rijdt zou het toch al voor iedereen moeten duidelijk zijn dat je er een tijdje op zal blijven?. Waarom dat nog extra willen verduidelijken met een voor mij onlogisch signaal? Of blijf je op normale weg bij het inhalen ook naar links pinken? (net zoals in Frankrijk vroeger verplicht was, maar hier gaat het enkel over de Belgische wegcode heb ik begrepen).

Ik vind het gewoon heel erg vreemd dat mensen bij het naderen van een rotonde naar links pinken, terwijl ze er naar rechts opdraaien. En eenmaal erop blijven naar links pinken is onnodig, en volgens mij zelfs niet toegelaten. Pink gewoon naar rechts als je terug naar het buitenste rijvak wil. Dat is toch duidelijk genoeg voor de andere weggebruikers?
Niet elke rotonde heeft 2 rijstroken. Je mag niet links pinken bij het naderen en oprijden van een rotonde (dan mag je rechts pinken) maar wanneer je OP de rotonde 3/4 of helemaal rondrijdt kan links pinken soms gevaar wegnemen.
Dat is niet verboden.

Als ik b.v. genoodzaakt ben om een doorlopende streep te overschrijden om daardoor een ongeval te voorkomen, zal ik dat doen.
Wie te theoretisch denkt, kan al eens in de praktijk bedrogen uitkomen.
De regels zoveel mogelijk naleven maar als er gevaar dreigt..., moet je al eens buiten de lijntjes durven kleuren.
Inazuma schreef:Het is niet onlogisch als je de rotonde als het kruispunt aanziet, en het gebeurt dan ook zo in meer verkeersveilige landen dan België.
Idd. veiliger :D
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Inazuma
Berichten: 8133
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Inazuma » 04 apr 2011, 14:00

de rijprof schreef: wanneer je OP de rotonde 3/4 of helemaal rondrijdt kan links pinken soms gevaar wegnemen.
Dat is niet verboden.
Met dezelfde redenering kan je ook gaan pinken op een rechte weg ...

Gebruikersavatar
de rijprof
Medewerker
Berichten: 6950
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door de rijprof » 07 apr 2011, 20:57

Inazuma schreef:Met dezelfde redenering kan je ook gaan pinken op een rechte weg ...
Te theoretisch. Je moet het in zijn context bekijken.
Soms moet je praktisch denken (defensief/preventief).
Ik hoor dikwijls examinatoren spreken over 'gezond verstand gebruiken'.
Examinatoren denken veel minder theoretisch dan algemeen wordt aangenomen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Plaats reactie