30 km/u op verhoogde inrichting

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Liekeuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2011, 15:42

30 km/u op verhoogde inrichting

Bericht door Liekeuh »

Beste,

Volgende week dinsdag doe ik mijn praktijkexamen voor de wagen. Maar ik zit met een vraag, en het antwoord op die vraag is moeilijk te vinden aangezien iedereen en alles elkaar tegenspreekt.

Het gaat over het feit dat je dertig per uur moet rijden op een verhoogde inrichting wanneer deze:
- zich binnen een zone 30 bevindt
- op een kruispunt vooraf gegaan door een bord A14 (rood let-op bord met een heuvel op)
- altijd wanneer ze is aangekondigd door een bord A14 en er aan de heuvel een bord F87 staat (blauw bord met een heuvel op)

Als ik deze regel lees dan neem ik aan dat ik geen 30 km/u moet rijden wanneer de verhoogde inrichting niet voorafgegaan is door A14, maar dat er wel F87 staat.
Ik moet er ook geen 30 km/u op rijden wanneer er een let-op bord staat met een uitroepteken.

Ik hoop op een antwoord,

Liekeuh

Mod Benny: Verplaatst.
Reden: Wegcode is wel duidelijk.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: 30 km/u op verhoogde inrichting

Bericht door Wouter »

wanneer er een A51* staat moet je inderdaad geen 30 rijden.
Afbeelding A51
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 30 km/u op verhoogde inrichting

Bericht door de rijprof »

Probeer goed in te schatten of je in dit geval wel 30 km/u kunt rijden zonder je auto te beschadigen. Soms zijn die verhogingen heel zacht en soms vrij steil.
Indien 30 km/u niet verplicht is, moet je toch goed uitkijken.

Afbeelding
Afbeelding
Dit bestaat ook.
1 bord met een onderbord (over een lengte van...)
Je ziet slecht 1 x een bord en voor de rest, volgende verhoogde inrichtingen, zie niets van borden meer maar de beperkingen op de verhoogde inrichtingen blijven gelden
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 30 km/u op verhoogde inrichting

Bericht door bert.covens »

Liekeuh schreef:Als ik deze regel lees dan neem ik aan dat ik geen 30 km/u moet rijden wanneer de verhoogde inrichting niet voorafgegaan is door A14, maar dat er wel F87 staat.
Ik moet er ook geen 30 km/u op rijden wanneer er een let-op bord staat met een uitroepteken.
Tenzij dit zich zou voordoen in een zone 30! Want dan hoeft die verhoogde inrichting helemaal niet te worden aangekondigd, en toch gelden de regels er die je al omschreef:

- de verhoogde inrichting dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat je er over rijdt tegen max 30 km/u
- verbod links in te halen (dus zelfs geen fietser) :arrow: rechts inhalen (wanneer de beide voorwaarden daartoe voldaan zijn), is wél toegelaten
- verbod om stil te staan en verbod om te parkeren

En verder:


Afbeelding

Dit is het gevarenbordje waarvoor de wegcode nog geen specifiek symbool voorzien heeft. Wanneer men dit verkeersbord gebruikt, hoort er eigenlijk een onderbord bij te staan om de aard van het gevaar aan te duiden.

Wanneer je dus louter dit bordje ziet, is het eigenlijk nogal zinloos geplaatst:

1) Men waarschuwt voor een gevaar. Alleen hebben weggebruikers die de streek niet kennen, het raden naar "welk gevaar".
2) Om te waarschuwen voor een verhoogde inrichting, bestaat er al een gevarenbordje, namelijk:

Afbeelding

3) De verhoogde inrichting is (behoudens de gevallen die we eerder omschreven) niet correct gesignaleerd. Daardoor vervallen ook de 3 specifieke regels die daar gelden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 30 km/u op verhoogde inrichting

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Probeer goed in te schatten of je in dit geval wel 30 km/u kunt rijden zonder je auto te beschadigen. Soms zijn die verhogingen heel zacht en soms vrij steil.
Indien 30 km/u niet verplicht is, moet je toch goed uitkijken.
Verhoogde inrichtingen die niet aan de normen voldoen en te heftig zijn, moesten al 8,5 jaar geleden verwijderd zijn.



9 OKTOBER 1998. - Koninklijk besluit tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.

Artikel 8

De verhoogde inrichtingen waarbij de hoogte groter is of de lengte van de inrichting of van haar op- of afrit kleiner is dan deze, met inbegrip van de toegestane toleranties, voorzien in de bijlagen tot dit besluit, moeten uiterlijk op 1 november 2002 aangepast of verwijderd zijn. Gedurende die periode worden ze gesignaleerd door het verkeersbord A51, aangevuld met een onderbord met een gepaste vermelding.
Plaats reactie