Remtechniek Praktijkexamen
Re: Remtechniek Praktijkexamen
hoi iedereen
Ik heb een vraagje, mag je bv van de 4de versnelling terug op neutraal gaan staan en de auto laten uitbollen tot je stilstaat, als je in de verte een rood licht ziet?
Ik heb een vraagje, mag je bv van de 4de versnelling terug op neutraal gaan staan en de auto laten uitbollen tot je stilstaat, als je in de verte een rood licht ziet?
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Neen. Altijd in versnelling blijven terwijl je rijdt.
Hoe het wel moet:
- Gas lossen om af te remmen (remmen op de motor). Indien je niet snel genoeg vertraagt, kan je altijd de voetrem gebruiken om wat extra remkracht te leveren.
- Als je dan in te lage toeren komt (1000-1200 zo ongeveer), dan trap je het koppelingspedaal in.
- Als je nog wat verder moet rijden tot aan het rode licht, dan schakel je terug uit 4de naar "een gepaste" versnelling (meestal 2de) en herhaal je wat hierboven staat.
Opm.: in sommige gevallen is "een gepaste versnelling" neutraal, omdat je toch al bijna stil staat. Voorbeeld: het licht staat achter een bocht waardoor je het vrij laat ziet, en je moet heel hard remmen om gestopt te geraken. In zo'n geval zal je stil staan nog voor je fatsoenlijk teruggeschakeld zou zijn, dan heeft dat dus geen nut.
Je spreekt echter over "in de verte", dan ga je dus waarschijnlijk wel nog moeten terugschakelen.
Hoe het wel moet:
- Gas lossen om af te remmen (remmen op de motor). Indien je niet snel genoeg vertraagt, kan je altijd de voetrem gebruiken om wat extra remkracht te leveren.
- Als je dan in te lage toeren komt (1000-1200 zo ongeveer), dan trap je het koppelingspedaal in.
- Als je nog wat verder moet rijden tot aan het rode licht, dan schakel je terug uit 4de naar "een gepaste" versnelling (meestal 2de) en herhaal je wat hierboven staat.
Opm.: in sommige gevallen is "een gepaste versnelling" neutraal, omdat je toch al bijna stil staat. Voorbeeld: het licht staat achter een bocht waardoor je het vrij laat ziet, en je moet heel hard remmen om gestopt te geraken. In zo'n geval zal je stil staan nog voor je fatsoenlijk teruggeschakeld zou zijn, dan heeft dat dus geen nut.
Je spreekt echter over "in de verte", dan ga je dus waarschijnlijk wel nog moeten terugschakelen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Klik eens >>> hier > zie hoofdstukje: remmen, de juiste techniek".
Neem ook eens http://www.derijprof.be" target="_blank eens door > praktijkexamen.
Neem ook eens http://www.derijprof.be" target="_blank eens door > praktijkexamen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Remtechniek Praktijkexamen
thanx a lot
Ik heb dus al de hele tijd een verkeerde remtechniek aangeleerd gekregen.
Ik vond het al verdacht ...
Ik heb dus al de hele tijd een verkeerde remtechniek aangeleerd gekregen.
Ik vond het al verdacht ...
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Heel vele tips voor het praktijkexamen, waaronder een deel over dingen die zeer vaak foutief worden aangeleerd, kan je ook terugvinden in HET PRAKTIJKHANDBOEK VAN DEZE SITE. Zeker de moeite waard!
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Uitbollen mag niet op het huidige examen.Gast schreef:Ik heb dus al de hele tijd een verkeerde remtechniek aangeleerd gekregen.
Maar ....
Binnen een jaar of 10 zal het waarschijnlijk verplicht verwacht worden van de kandidaten, als het eco-rijden nog wat meer ingang vindt.
Een Toyota Prius doet dit overigens nu al vanzelf, maar dat valt niet op, dus zegt men er niets van ...
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Ik hoop dan toch dat Toyota onderstaan citaat ook gelezen heeft en dus de brandstoftoevoer op dit moment afsluit net zoals de modernere motoren dit nu doen als je dus met je koppeling omhoog rijdt zonder gas te geven.Inazuma schreef:Uitbollen mag niet op het huidige examen.Gast schreef:Ik heb dus al de hele tijd een verkeerde remtechniek aangeleerd gekregen.
Maar ....
Binnen een jaar of 10 zal het waarschijnlijk verplicht verwacht worden van de kandidaten, als het eco-rijden nog wat meer ingang vindt.
Een Toyota Prius doet dit overigens nu al vanzelf, maar dat valt niet op, dus zegt men er niets van ...
Je eigen citaat in een ander topic:
Dus achter 10 jaar met voertuigen die nu gebouwd worden (en dus geen Toyota Prius zijn) is zelfs dan uitbollen "not done"Je moet zorgen dat je niet terechtkomt in de vrijloop- / stationair toerental-regeling ("rallenti") van de motor, want echt zuinig is die doorgaans niet.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Het is niet zuinig om op de stationair-toerental-regeling te rijden.Benny Stinkens schreef:Je eigen citaat in een ander topic:Je moet zorgen dat je niet terechtkomt in de vrijloop- / stationair toerental-regeling ("rallenti") van de motor, want echt zuinig is die doorgaans niet.
In een aantal omstandigheden zet zo'n Prius de motor trouwens gewoon af.
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Ik heb vorige week het niet gehaald omdat ik de slecht remtechniek. Ik was bv in 3de aan 50 en remde een klein beetje op de rem waarna ik terug schakelde nar 2de en de toeren gingen max tot 2500 maar ik wist absoluut niet dat dit niet macht ik dacht dat da remmen op de motor was. Mijn vader heet het me zo geleerd en was er zeer van verbaast dat dt fout was. Kloppen de antwoorden hierboven nog. Dus je moet zoveel mogelijk nemen op de rem en dan net voor je stilvalt +- 1000 toeren terug schakelen is dit juist?
mvg
mvg
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Dat is remmen op de motor "oude stijl"Tadzio schreef:Ik heb vorige week het niet gehaald omdat ik de slecht remtechniek. Ik was bv in 3de aan 50 en remde een klein beetje op de rem waarna ik terug schakelde nar 2de en de toeren gingen max tot 2500 maar ik wist absoluut niet dat dit niet macht ik dacht dat da remmen op de motor was.
Mijn vader heet het me zo geleerd en was er zeer van verbaast dat dt fout was.
Je lost gewoon het gas en remt op de motor in de versnelling waarin je zit.Dus je moet zoveel mogelijk nemen op de rem en dan net voor je stilvalt +- 1000 toeren terug schakelen is dit juist?
snelheid en toerental lopen terug ...
en dan :
Je remt met de voet tot stilstand (tijdig ontkoppelen als toerental laag wordt; voor auto begint te schokken) eens dat nodig wordt gezien de afstand en restsnelheid
OF
Je hebt nog ruimte tot de plaats waar je moet stoppen : je schakelt terug eens het motortoerental teruggelopen is tot iets boven vrijlooptoerental (zeker voor auto gaat schokken) en remt verder af op de motor (eventueel herhalen) en uiteindelijk stop je (zie boven)
Je gaat dus niet net onder de 50 terugschakelen naar 2de ...
Dat zal eerder onder de 30 zijn.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Zelfs al schakel je wat te vroeg terug in te hoge toeren, denk ik niet dat dit de hoofdreden was dat je niet geslaagd was.Ik was bv in 3de aan 50 en remde een klein beetje op de rem waarna ik terug schakelde nar 2de en de toeren gingen max tot 2500 maar ik wist absoluut niet dat dit niet macht ik dacht dat da remmen op de motor was.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
- Locatie: Oostende
Re: Remtechniek Praktijkexamen
Hier een didactisch gepast filmpje over vertragen, remmen en stoppen :
https://www.youtube.com/watch?v=EkcVXxrrpHc
https://www.youtube.com/watch?v=EkcVXxrrpHc