Remtechniek Praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Gast »

hoi iedereen

Ik heb een vraagje, mag je bv van de 4de versnelling terug op neutraal gaan staan en de auto laten uitbollen tot je stilstaat, als je in de verte een rood licht ziet?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Wouter »

Neen. Altijd in versnelling blijven terwijl je rijdt.

Hoe het wel moet:
- Gas lossen om af te remmen (remmen op de motor). Indien je niet snel genoeg vertraagt, kan je altijd de voetrem gebruiken om wat extra remkracht te leveren.
- Als je dan in te lage toeren komt (1000-1200 zo ongeveer), dan trap je het koppelingspedaal in.
- Als je nog wat verder moet rijden tot aan het rode licht, dan schakel je terug uit 4de naar "een gepaste" versnelling (meestal 2de) en herhaal je wat hierboven staat.

Opm.: in sommige gevallen is "een gepaste versnelling" neutraal, omdat je toch al bijna stil staat. Voorbeeld: het licht staat achter een bocht waardoor je het vrij laat ziet, en je moet heel hard remmen om gestopt te geraken. In zo'n geval zal je stil staan nog voor je fatsoenlijk teruggeschakeld zou zijn, dan heeft dat dus geen nut.
Je spreekt echter over "in de verte", dan ga je dus waarschijnlijk wel nog moeten terugschakelen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Klik eens >>> hier > zie hoofdstukje: remmen, de juiste techniek".

Neem ook eens http://www.derijprof.be" target="_blank eens door > praktijkexamen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Gast »

thanx a lot :D

Ik heb dus al de hele tijd een verkeerde remtechniek aangeleerd gekregen.

Ik vond het al verdacht ...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Wouter »

Heel vele tips voor het praktijkexamen, waaronder een deel over dingen die zeer vaak foutief worden aangeleerd, kan je ook terugvinden in HET PRAKTIJKHANDBOEK VAN DEZE SITE. Zeker de moeite waard!
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik heb dus al de hele tijd een verkeerde remtechniek aangeleerd gekregen.
Uitbollen mag niet op het huidige examen.


Maar ....
Binnen een jaar of 10 zal het waarschijnlijk verplicht verwacht worden van de kandidaten, als het eco-rijden nog wat meer ingang vindt.

Een Toyota Prius doet dit overigens nu al vanzelf, maar dat valt niet op, dus zegt men er niets van ... ;)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:
Gast schreef:Ik heb dus al de hele tijd een verkeerde remtechniek aangeleerd gekregen.
Uitbollen mag niet op het huidige examen.


Maar ....
Binnen een jaar of 10 zal het waarschijnlijk verplicht verwacht worden van de kandidaten, als het eco-rijden nog wat meer ingang vindt.

Een Toyota Prius doet dit overigens nu al vanzelf, maar dat valt niet op, dus zegt men er niets van ... ;)
Ik hoop dan toch dat Toyota onderstaan citaat ook gelezen heeft en dus de brandstoftoevoer op dit moment afsluit net zoals de modernere motoren dit nu doen als je dus met je koppeling omhoog rijdt zonder gas te geven.

Je eigen citaat in een ander topic:
Je moet zorgen dat je niet terechtkomt in de vrijloop- / stationair toerental-regeling ("rallenti") van de motor, want echt zuinig is die doorgaans niet.
Dus achter 10 jaar met voertuigen die nu gebouwd worden (en dus geen Toyota Prius zijn) is zelfs dan uitbollen "not done" :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Je eigen citaat in een ander topic:
Je moet zorgen dat je niet terechtkomt in de vrijloop- / stationair toerental-regeling ("rallenti") van de motor, want echt zuinig is die doorgaans niet.
Het is niet zuinig om op de stationair-toerental-regeling te rijden.

In een aantal omstandigheden zet zo'n Prius de motor trouwens gewoon af. :wink:
Tadzio
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2016, 20:09

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Tadzio »

Ik heb vorige week het niet gehaald omdat ik de slecht remtechniek. Ik was bv in 3de aan 50 en remde een klein beetje op de rem waarna ik terug schakelde nar 2de en de toeren gingen max tot 2500 maar ik wist absoluut niet dat dit niet macht ik dacht dat da remmen op de motor was. Mijn vader heet het me zo geleerd en was er zeer van verbaast dat dt fout was. Kloppen de antwoorden hierboven nog. Dus je moet zoveel mogelijk nemen op de rem en dan net voor je stilvalt +- 1000 toeren terug schakelen is dit juist?
mvg
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Tadzio schreef:Ik heb vorige week het niet gehaald omdat ik de slecht remtechniek. Ik was bv in 3de aan 50 en remde een klein beetje op de rem waarna ik terug schakelde nar 2de en de toeren gingen max tot 2500 maar ik wist absoluut niet dat dit niet macht ik dacht dat da remmen op de motor was.
Mijn vader heet het me zo geleerd en was er zeer van verbaast dat dt fout was.
Dat is remmen op de motor "oude stijl"
Dus je moet zoveel mogelijk nemen op de rem en dan net voor je stilvalt +- 1000 toeren terug schakelen is dit juist?
Je lost gewoon het gas en remt op de motor in de versnelling waarin je zit.

snelheid en toerental lopen terug ...
en dan :
Je remt met de voet tot stilstand (tijdig ontkoppelen als toerental laag wordt; voor auto begint te schokken) eens dat nodig wordt gezien de afstand en restsnelheid
OF
Je hebt nog ruimte tot de plaats waar je moet stoppen : je schakelt terug eens het motortoerental teruggelopen is tot iets boven vrijlooptoerental (zeker voor auto gaat schokken) en remt verder af op de motor (eventueel herhalen) en uiteindelijk stop je (zie boven)


Je gaat dus niet net onder de 50 terugschakelen naar 2de ...
Dat zal eerder onder de 30 zijn.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Ik was bv in 3de aan 50 en remde een klein beetje op de rem waarna ik terug schakelde nar 2de en de toeren gingen max tot 2500 maar ik wist absoluut niet dat dit niet macht ik dacht dat da remmen op de motor was.
Zelfs al schakel je wat te vroeg terug in te hoge toeren, denk ik niet dat dit de hoofdreden was dat je niet geslaagd was.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Coolvision »

Hier een didactisch gepast filmpje over vertragen, remmen en stoppen :
https://www.youtube.com/watch?v=EkcVXxrrpHc
Plaats reactie