Remtechniek Praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

@ Miss__D,
hier is de link nog eens.
Klik ook eens >>> hier
zie: 'Remmen, de juiste techniek.'
Lees dat even en als je dan nog vragen hebt, laat je het gerust weten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Jari »

Benny Stinkens schreef:
Jari schreef:En waarom is afremmen op de motor slechter dan gewoon afremmen? Voor het milieu dan bedoel ik :)
Als je terugschakelt zoals vroeger 5de, 4de, 3de, 2de moest je dus 3 keer je koppelingspedaal indrukken.
vanaf het moment dat je koppelingspedaal is ingedrukt heb je verbruik van brandstof.

Nu kan je dus rechtstreeks van 5de naar 2de en je duwt dus 1 keer je koppeling in.
Je hebt dus ietsje (weinig maar toch) minder verbruik.
Minder verbruik = beter milieu :idea:

noot gewoon gas los laten en koppelingspedaal NIET indrukken geeft dus geen verbruik
(en je remt alsnog af op de motor)
Okee, thanks!
Ik wist niet dat je dan ook verbruikte (omdat je gas dan niet ingedrukt is)....

Ik schakel vrijwel altijd van 5 naar 2, al hangt het wel van de situatie af natuurlijk.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Miss__D schreef: Als ge ziet dat het rood is, is het dan de bedoeling dat ge terugschakelt naar tweede of gewoon afremmen tot volledige stilstand zonder terug te schakelen?
Gewoon gas lossen.
Pas als je daardoor voldoende vertraagd bent (< 1500 tpm) , en nog afstand over hebt, kan je eventueel nog terugschakelen naar een lagere versnelling en verder afremmen op de motor in die lagere versnelling.

Heb je geen afstand meer over, rem je bij met de (voet)rem en ontkoppel je tijdig - dus voor het motortoerental te laag wordt - tot je stil staat.
Gast

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Gast »

Is het niet beter om vooral op de motor af te remmen? Dan verslijten de remmen toch niet zo?
Ik rem altijd zachtjes met de rem terwijl ik vooral op de motor afrem. Dan rem je ook veel beter heb ik het gevoel.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik rem altijd zachtjes met de rem terwijl ik vooral op de motor afrem.
Lang maar zacht op de rem drukken is eigenlijk ook weer slecht voor de remblokken, die verglazen daardoor.
Als dat gebeurt heb je niet meer het volle potentiëel van de remmen.

Als het verglazen nog niet te erg is, valt dat nog weg te krijgen met een paar stevige rembeurten of met schuurpapier.
Als het te erg is, moeten de remblokken vervangen worden.

Wie door zijn rijstijl enkel zeer zachtjes of nog nauwelijks remt, doet er goed aan regelmatig eens stevig door te remmen - uiteraard zonder andere weggebruikers in de buurt.


Rem gewoon op de motor, en wat je zo niet aan snelheid kwijt raakt, rem je bij met de voetrem.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Vertigo »

Tegenwoordig mag je maar bijna overal 70, dat doe ik in 4'de.

Als ik moet stoppen, gas los, remmen op de motor,... als het wat sneller moet (het vertragen) nog wat bijremmen,
maar voor mijn toerntal zo fel gezakt is dat ik zou moeten terugschakelen (naar 2'de dus), haal ik met mijn wagen nog amper 20 km/h.
Ik zie in mijn geval het nut niet van dan nog in 2 te schakelen en nog heel efkes op de motor te remmen...
Ontkoppelen en bijremmen tot stilstand...
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Jesse »

Allemaal raar want ik heb gereden "zoals de oude stempel" en had op mijn examen geen enkele opmerking alleen eco+

Ik heb steeds afgeremd op de motor (uiteraard stilletjes en niet ineens je koppelingspedaal laten schieten), ik gebruik volgende manier: eerst een klein beetje remmen (zodat je stoplichtenbranden), dan ontkoppelen, van 4de naar 3de, dan ontkoppelingspedaal stilletjes omhoog laten komen, ondertussen verder remmen tot het voertuig meer vertraagd is, en dan eventueel nog eens terugschakelen van 3de naar 2de op de zelfde manier.
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door wooter »

jessevds schreef:Allemaal raar want ik heb gereden "zoals de oude stempel" en had op mijn examen geen enkele opmerking alleen eco+
En daarmee is alles gezegd.

De oude stempel gaat je overigens geen litertje brandstof schelen (zelfs geen halve liter), maar je krijgt er in ruil wel een betere voertuigcontrole voor. Tenslotte zit je op elk moment aan elke snelheid in de juiste versnelling.
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Jesse »

wooter schreef:
jessevds schreef:Allemaal raar want ik heb gereden "zoals de oude stempel" en had op mijn examen geen enkele opmerking alleen eco+
En daarmee is alles gezegd.

De oude stempel gaat je overigens geen litertje brandstof schelen (zelfs geen halve liter), maar je krijgt er in ruil wel een betere voertuigcontrole voor. Tenslotte zit je op elk moment aan elke snelheid in de juiste versnelling.
Idd + je remblokken en remschoenen verslijten minder snel (en die steeds weggooien is waarschijnlijk nog slechter voor het milieu als de 0.1 procent hoger brandstofverbruik)
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Vertigo »

jessevds schreef:
wooter schreef:
jessevds schreef:Allemaal raar want ik heb gereden "zoals de oude stempel" en had op mijn examen geen enkele opmerking alleen eco+
En daarmee is alles gezegd.

De oude stempel gaat je overigens geen litertje brandstof schelen (zelfs geen halve liter), maar je krijgt er in ruil wel een betere voertuigcontrole voor. Tenslotte zit je op elk moment aan elke snelheid in de juiste versnelling.
Idd + je remblokken en remschoenen verslijten minder snel (en die steeds weggooien is waarschijnlijk nog slechter voor het milieu als de 0.1 procent hoger brandstofverbruik)
Maar je verslijt je koppeling wel veel meer ...
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Jesse »

Ja nu niet overdrijven he :P, en ook uw boite zeker xD...
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Beide methodes zijn goed voor het rij-examen, zolang het koppelingspedaal zoveel mogelijk omhoog blijft en pas wordt ingedrukt wanneer het echt nodig is (bij lage toerentallen).
Welke de voor- of nadelen zijn, moet ieder voor zich uitmaken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Maar je verslijt je koppeling wel veel meer ...
Als je het fout doet - afremmen op het laten doorslippen van de koppeling - wel.

Maar ik moet mijn eerste koppeling nog verslijten.
Het voertuig met de meeste km zat aan 212000 km met dezelfde koppeling.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door wooter »

Eigenlijk kan de remtechniek er nog door voor de gevallen dat je voor het rode licht moet stoppen, maar daar weet je ook nooit dat het rode licht op groen gaat springen voor je stilstaat.

In alle andere gevallen is terugschakelen gewoon noodzakelijk, of je komt in situaties tegen als in hoogste versnelling door een bocht willen gaan, wat even gevaarlijk of gevaarlijker is dan ontkoppeld door diezelfde bocht sturen. En dan halverwege de bocht gaan zoeken welke versnelling weer nodig is, en gas geven.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

@ wooter,
Niemand heeft ooit beweerd dat terugschakelen soms niet nodig is.

Terugschakelen
1. is niet nodig als je toch tot stilstand gaat komen.
2. kan nuttig zijn wanneer je denkt dat je verder kan rijden (b.v. rood en het kan groen worden). Je hoeft daarbij zelfs niet in alle versnellingen terug te schakelen. Van 4 naar 2 kan ook.
3. moet wanneer je blijft rijden (om te zorgen dat je in de juiste versnelling een bocht kunt nemen).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie