Remtechniek Praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Gast »

Hoi Hoi,

Ik heb mijn rijexamen in september 2010 afgelegd, nadat ik in mei mijn rijlessen had gevolgd. Ik heb ze afgelegd in Sint-Niklaas en was er, met een gelukje :P, in 1 x door.

Nu heeft mijn vriendin ondertussen het rijexamen al 2 maal geprobeerd, en was ze tweemaal gebuisd. Hoewel ze een betere chauffeur is als mij, heeft ze niet veel geluk gehad. Nu heeft ze opnieuw rijlessen (6u) voordat ze haar examen mag doen. Ze was destijds gebuisd door een foute remtechniek. Ik had begrepen dat ze niet remde op de motor, en ik had het inderdaad zo geleerd. Ik vond het persoonlijk vrij licht om daarvoor iemand te buizen, maar zo was het nu eenmaal.

Nu heeft ze net haar eerste 2 uren opnieuw gehad. Nu was ze licht overstuur, omdat ze haar alles opnieuw wouden aanleren. Nu blijkt dat de nieuwe begeleider haar verplicht om bij het stoppen (bvb. het is rood) tijdens het remmen nooit terug te schakelen. Ik was verbaasd. Ze moet in haar versnelling blijven remmen tot ze stilstaat, om dan onmiddelijk van bvb 4e naar 1e terug te schakelen. Was een vorm van eco-driving. Nu moet ik bekennen dat ik het zelf zo nooit geleerd heb, en het is tenslotte maar 9 maand geleden. Ze heeft het zelf ook anders geleerd tijdens haar eerste lessen, en nu vraag ik mij af of dit wel klopt...

Als ik afrem met mijn toyota van 12 jaar vanuit 4e zonder terug te schakelen, dan begint die volgens mij te schokken en te bokken dat het geen naam heeft. Ik snap ook het nut niet van niet terug te schakelen, want mij werd juist op het hart gedrukt om zo vaak mogelijk op de motor te remmen, en hiervoor moet men uiteraard terugschakelen.

Het gaat uiteraard niet over een kort en bruusk remmen, want dan is er geen tijd om terug te schakelen :).

Is het mogelijk dat zij of ik het verkeerd begrepen hebben? Of is er een inderdaad een verandering in de remtechniek op deze korte termijn ontstaan?

Alvast bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Er is inderdaad een verandering van remtechniek. (alleen is het niet op zo een korte tijd)
Vroeger was er het bekende terugschakelen, nu is er eco-driving.

Haar nieuwe begeleider heeft dus gelijk.
Hebben we het hier trouwens over een begeleider of over een rijschoolinstructeur :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Gast »

rijschoolinstructrice

Ik heb er dus niet echt aan getwijfeld of ze al dan niet gelijk had, ik ben gewoon verbaasd dat dit op zo een korte termijn is veranderd? Ik heb hier nooit over gehoord, mijn instructeur 9 maand geleden had een passie voor het remmen op de motor.

Als ik nu een rood licht zie, vertraag ik van 4 naar 3e met remmen op de motor, van 3e naar 2e, en dan bol ik rustig voort tot ik moet stoppen of ik door kan rijden dat het ondertussen groen is. Zo was het mij toen ook geleerd.

En ik begrijp dat mijn vriendin een beetje panikeerd dat ze dit volledig moet omgooien op 6u.

Toch bedankt voor je antwoord! En ik maar denken dat remmen op de motor goed was voor het milieu :P
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Vroeger was er het bekende terugschakelen, nu is er eco-driving.
En hoe moet het dan nu ?

Het terugschakelen zelf was nooit het doel op zich.
Het is gewoon nodig om verder af te remmen op de motor met 0-verbruik, wanneer het toerental te ver zakt.

Ergens rond de 1200-1000 tpm begint de vrijloopregeling van de motor trouwens terug gas te geven en rem je niet meer verder af.
Dat is dus te vermijden als je wil ecorijden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik vrees er voor dat jou instructeur (9 maanden geleden) er nog eentje van de oude stempel was.
Ikzelf ben er trouwens ook één die vroeger een passie had voor het remmen op de motor.
Niet goed voor het milieu, maar wel voor de veiligheid en voor je voertuig.
We moeten nu eenmaal mee met de tijd, en deze remtechniek zou dus goed voor het milieu en voor het voertuig,
en voor de veiligheid zijn.

Vergeet echter niet dat jou vriendin helemaal fout zat met haar remtechniek. :!:
Ik had begrepen dat ze niet remde op de motor, en ik had het inderdaad zo geleerd. Ik vond het persoonlijk vrij licht om daarvoor iemand te buizen, maar zo was het nu eenmaal.
En licht zou ik dit dus zeker niet noemen :idea:
Dit is gevaarlijker dan je denkt.

Je vriendin moet haar remtechniek dus hoe dan ook aanpassen, en als dit toch moet gebeuren kan het beter direct helemaal (ook voor het milieu dus) maar op de juiste manier gebeuren. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:
Benny Stinkens schreef:Vroeger was er het bekende terugschakelen, nu is er eco-driving.
En hoe moet het dan nu ?

Het terugschakelen zelf was nooit het doel op zich.
Het is gewoon nodig om verder af te remmen op de motor met 0-verbruik, wanneer het toerental te ver zakt.

Ergens rond de 1200-1000 tpm begint de vrijloopregeling van de motor trouwens terug gas te geven en rem je niet meer verder af.
Dat is dus te vermijden als je wil ecorijden.
Vroeger moest je terugschakelen van 5de naar 4de van 4de naar 3de van 3de naar 2de
Nu moet/mag je in 5de je gas loslaten (koppelingspedaal omhoog houden uiteraard) en je laten zaken tot aan die 1200-1000tpm.
Als je die bereikt hebt moet je alsnog terugschakelen maar dit kan evengoed rechtstreeks van 5de naar 2de zijn in dit geval.

Als je dit vroeger op een examen deed, kreeg je de kogel want volgens hun kon je niet (terug)schakelen.
Nu moet je dit dus doen en men noemt het eco-driving :roll:

Schiet niet op mij, ik schrijf hoe zij het van je verwachten.
Niet dat ik het er mee eens ben.

In mijn vorig bericht schreef ik:
Ikzelf ben er trouwens ook één die vroeger een passie had voor het remmen op de motor.
We moeten nu eenmaal mee met de tijd, en deze remtechniek zou dus goed voor het milieu en voor het voertuig,
en voor de veiligheid zijn
.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Of je nu terugschakelt of niet heeft minder belang.
Het belangrijkste is dat je zo veel mogelijk remt met de het koppelingspedaal omhoog en die pas gaat indrukken als het toerental van de motor heel laag komt.

Ik zie soms mensen als gek terugschakelen en ondertussen houden ze heel de tijd hun koppeling ingedrukt. :roll: gevaarlijk :!:
Dan is het beter om niet terug te schakelen en gewoon te remmen.

Te vroeg het ontkoppelingspedaal indrukken aan hogere snelheid kan de auto erg onstabiel maken, zeker als het wat bochtig en/of nat is.

Klik ook eens >>> hier
zie: Remmen, de juiste techniek.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Jari »

En waarom is afremmen op de motor slechter dan gewoon afremmen? Voor het milieu dan bedoel ik :)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Jari schreef:En waarom is afremmen op de motor slechter dan gewoon afremmen? Voor het milieu dan bedoel ik :)
Als je terugschakelt zoals vroeger 5de, 4de, 3de, 2de moest je dus 3 keer je koppelingspedaal indrukken.
vanaf het moment dat je koppelingspedaal is ingedrukt heb je verbruik van brandstof.

Nu kan je dus rechtstreeks van 5de naar 2de en je duwt dus 1 keer je koppeling in.
Je hebt dus ietsje (weinig maar toch) minder verbruik.
Minder verbruik = beter milieu :idea:

noot gewoon gas los laten en koppelingspedaal NIET indrukken geeft dus geen verbruik
(en je remt alsnog af op de motor)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Wouter »

Met onze auto ga ik dat toch niet proberen... Als ik in vijfde rem op de motor tot het toerental echt te laag wordt, en de auto het wel heel moeilijk krijgt, en ik schakel op dat moment terug naar 2de, da geeft nogal nen bots, en zeer plots een véél te hoog toerental dan wat gezond kan zijn. Of ik moest de koppeling wel heel erg laten slippen, maar dat vind ik toch ook niet zo plezant voor mijn wagen.

Maar ja, als het tegenwoordig zo wel de norm is op een rijexamen, dan kan je het maar beter zo doen natuurlijk.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

accer schreef: Maar ja, als het tegenwoordig zo wel de norm is op een rijexamen, dan kan je het maar beter zo doen natuurlijk.
Even lezen wat je zelf schrijft Accer :idea:

Er is niemand die van je verwacht dat je zo ver moet gaan dat je toerental te laag is, en ook zeker niet dat je er voor zorgt dat je je eigen voertuig in problemen brengt :roll:

De bedoeling is dus dat je tijdig terugschakelt naar 2de, in het juiste toerental en niet als het te laat is :arrow:
Er is dan ook geen slippende koppeling nodig.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Wouter »

Benny Stinkens schreef:
accer schreef:De bedoeling is dus dat je tijdig terugschakelt naar 2de, in het juiste toerental en niet als het te laat is :arrow:
Er is dan ook geen slippende koppeling nodig.
Je stelt dus voor dat ik iets vroeger naar 2de terugschakel? Dus wanneer ik nog sneller ga, dus mijn toerental waarbij ik in 2de dan uitkom zal dan nóg hoger liggen!

Ik bedoelde maar dat zelfs wanneer ik echt zo lang mogelijk wacht met uit 5de te gaan, ik nóg te snel ga om normaal in 2de te kunnen zetten..
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Miss__D

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Miss__D »

Ik begrijp de uitleg in dit forum eigenlijk helemaal niet meer !

Als ge ziet dat het rood is, is het dan de bedoeling dat ge terugschakelt naar tweede of gewoon afremmen tot volledige stilstand zonder terug te schakelen?

Want ikzelf heb ook 20 uren gevolgd, waar ze mij ook hebben geleerd om af te remmen zonder een woord over terugschakelen te reppen. Maar mijn papa zegt mij dan weer dat ik beter kan terugschakelen. Dus ik geraak een beetje in de war, wat raden jullie nu aan op het praktijkexamen: terugschakelen of afremmen? :)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

accer schreef: Je stelt dus voor dat ik iets vroeger naar 2de terugschakel? Dus wanneer ik nog sneller ga, dus mijn toerental waarbij ik in 2de dan uitkom zal dan nóg hoger liggen!

Ik bedoelde maar dat zelfs wanneer ik echt zo lang mogelijk wacht met uit 5de te gaan, ik nóg te snel ga om normaal in 2de te kunnen zetten..
Neen dat stel ik zeker niet voor :!:
je laat in 5de je gas los (dan rem je dus al op de motor)
je remt bij met je rempedaal totdat je de juiste snelheid hebt om in 2de te kunnen schakelen. (ongeveer bij 40km/u ligt dit)
met je koppelingspedaal omhoog, dan pas koppeling induwen en schakel je dus naar 2de en je laat je koppeling opkomen.

als je dus afremt tot ongeveer onder de 40 en je schakelt naar 2de, zit je niet te laag of te hoog in de toeren.
en je rijdt ook niet te snel.
Ik bedoelde maar dat zelfs wanneer ik echt zo lang mogelijk wacht met uit 5de te gaan, ik nóg te snel ga om normaal in 2de te kunnen zetten..
Bijremmen zonder koppeling induwen is de boodschap, niet wachten :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remtechniek Praktijkexamen

Bericht door Benny Stinkens »

@ Miss__D
lees mijn bovenstaande post en ook wat de rijprof reeds schreef.
Of je nu terugschakelt of niet heeft minder belang.
Het belangrijkste is dat je zo veel mogelijk remt met de het koppelingspedaal omhoog en die pas gaat indrukken als het toerental van de motor heel laag komt.
Kijk ook eens naar de link die hij er bij gaf.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie