Theorie verlopen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lisaa_
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2010, 10:46

Theorie verlopen

Bericht door Lisaa_ »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje.

Ik was geslaagd voor mijn theorie op 07/09/2007 en is dus onlangs verlopen.

Nu is mijn voorlopig rijbewijs (18 maand) nog geldig tot 06/10/2010.

Ik heb reeds een eerste mislukte praktijkexamen opzitten.

wat kan of moet ik nu doen?

Alvast bedankt!

Lisa
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theorie verlopen

Bericht door de rijprof »

Vóór 07/10/2010 praktijkexamen doen!
Jouw huidig voorlopig rijbewijs (18 m) is geldig tot (en met) 6/10/10.

Na 6/10/10 moet je theorie opniew afleggen en kun je enkel een voorlopig rijbewijs met begeleider (36 m)aanvragen. Een VRB 18m kun je maar 1 keer krijgen.

Even afwachten op het antwoord van andere moderatoren om te weten of je vóór 6/10 nog kunt omwisselen naar een VRB 36 M zonder je theorie opnieuw te doen, want dat weet ik niet zeker.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Theorie verlopen

Bericht door Stefan Peeters »

de rijprof schreef:Even afwachten op het antwoord van andere moderatoren om te weten of je vóór 6/10 nog kunt omwisselen naar een VRB 36 M zonder je theorie opnieuw te doen, want dat weet ik niet zeker.
Dat is niet mogelijk.

Artikel 4
Het voorlopig rijbewijs zonder begeleider is niet verlengbaar of hernieuwbaar.
Na het verstrijken van de geldigheidsduur, kan de kandidaat enkel nog aanspraak maken op het in artikel 3 bedoelde voorlopig rijbewijs.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
gast46

Re: Theorie verlopen

Bericht door gast46 »

Stefan Peeters schreef:
de rijprof schreef:Even afwachten op het antwoord van andere moderatoren om te weten of je vóór 6/10 nog kunt omwisselen naar een VRB 36 M zonder je theorie opnieuw te doen, want dat weet ik niet zeker.
Dat is niet mogelijk.

Artikel 4
Het voorlopig rijbewijs zonder begeleider is niet verlengbaar of hernieuwbaar.
Na het verstrijken van de geldigheidsduur, kan de kandidaat enkel nog aanspraak maken op het in artikel 3 bedoelde voorlopig rijbewijs.
Betekent dit dat je dan automatisch opnieuw twee kansen krijgt als je je voorlopig rijbewijs laat verlopen? Ik vraag het me gewoon af omdat ik ook niet zoveel tijd meer heb voor mijn rijbewijs verloopt maar ik rijd met begeleider (36m). Geldt dat daar ook voor? Dat ik opnieuw kan beginnen met een nieuw theorie-examen en dan weer 36 maanden oefenen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Theorie verlopen

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan na het afleggen van een nieuw theoretisch examen een nieuw voorlopig rijbewijs krijgen.

De examens die je al hebt afgelegd met het eerste voorlopig rijbewijs tellen wel mee om te bepalen of je al dan niet nog 6 uur extra rijschool moet volgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Lisaa_
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2010, 10:46

Re: Theorie verlopen

Bericht door Lisaa_ »

Ik heb afgelopen dinsdag voor de 2de maal dus mijn examen afgelegd en ben helaas terug gebuisd!

Aangezien mijn theorie verlopen is en mijn voorlopig rijbewijs (18 maand) 7 oktober ook verloopt, veronder stel ik dat ik volledig terug van af mag beginnen?

Klopt dit? Dus eerst theorie opnieuw doen, nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen (dit is dan met begeleider veronderstel ik?) dan naar rijschool bellen om 6h les opnieuw te volgen en dan terug examen afleggen???

Pfff 't zal me terug een hoopje geld kosten!!! Toch is het een hele geldzaak die rijscholen!!

Als ik dan mn 6h les terug gevolgd heb, mag ik dan onmiddellijk een examen gaan afleggen?

Alvast bedankt!

Lisa
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Theorie verlopen

Bericht door GRO »

Even afwachten op het antwoord van andere moderatoren om te weten of je vóór 6/10 nog kunt omwisselen naar een VRB 36 M zonder je theorie opnieuw te doen, want dat weet ik niet zeker.
Spijtig dat je ons praktijkboek niet tijdig hebt doorgenomen. Je had immers voor je theorie vervallen was kunnen overschakelen naar een VR 36 maanden. Maar dat had je moeten doen voor 6/9/2010. In dat geval had je niet opnieuw theorie-examen moeten afleggen.
Nu kan dit niet meer.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)
Als ik dan mn 6h les terug gevolgd heb, mag ik dan onmiddellijk een examen gaan afleggen?
3 maanden nadat jij je voorlopig rijbewijs 36 maanden hebt.
Artikel 4
Het voorlopig rijbewijs zonder begeleider is niet verlengbaar of hernieuwbaar. Na het verstrijken van de geldigheidsduur, kan de kandidaat enkel nog aanspraak maken op het in artikel 3 bedoelde voorlopig rijbewijs.
Dit wil zeggen dat als je effectief 36 maanden (3 jaar) met een VR 36 maanden hebt gereden, dat het dan niet vernieuwbaar is, want meteen is dan ook je theorie vervallen.

Maar stel iemand neemt de eerste maand een VR 36 maanden en volgt intussen praktijklessen. Na die maand schakelt hij over naar een VR 18 maanden. Als die 18 maanden voorbij zijn (hij rijdt dan 1 + 18 maanden) kan hij opnieuw een VR van 36 maanden bekomen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theorie verlopen

Bericht door de rijprof »

Pfff 't zal me terug een hoopje geld kosten!!! Toch is het een hele geldzaak die rijscholen!!
Het zijn niet de rijscholen die de wetten maken...
Rijscholen hebben werk genoeg en willen niet liever dat hun leerlingen slagen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jean
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2010, 21:32

Re: Theorie verlopen

Bericht door jean »

kan men opnieuw een voorlopig rijbewijs zonder begeleider verkrijgen indien 36 maand verstreken zijn én indien men opnieuw slaagt voor het theoretisch gedeelte?
jean
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2010, 21:32

Re: Theorie verlopen

Bericht door jean »

Het is een uitleg die ik niet begrijp.
ik bedoel het scenario : voorlopig rijbewijs zonder begeleider, 3 jaar, nieuw theoretisch examen, nieuw voorlopig rijbewijs zonder begeleider.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theorie verlopen

Bericht door de rijprof »

Ja, je kunt, nadat je voorlopig rijbewijs 36 maand met begeleider vervallen is, opnieuw een nieuw voorlopig rijbewijs met begeleider aanvragen maar je moet dan wel opnieuw theorie-examen afleggen omdat je theorie maximum 3 jaar geldig is en dan ook vervallen is.

Dus theorie-examen afleggen en je kan opnieuw een voorlopig rijbewijs aanvragen waarmee je maximum 36 maand kunt oefenen.

Je moet ook minstens 3 maand stage doen met je nieuw voorlopig rijbewijs vooraleer je het praktijkexamen mag afleggen.
jean schreef:kan men opnieuw een voorlopig rijbewijs zonder begeleider verkrijgen indien 36 maand verstreken zijn én indien men opnieuw slaagt voor het theoretisch gedeelte?
Een voorlopig rijbewijs zonder begeleider van 36 maand bestaat niet.

Een voorlopig rijbewijs ZONDER begeleider (18 maand) kun je maar 1 x krijgen.
Wanneer dat vervallen is kun je enkel nog een voorlopig rijbewijs krijgen MET begeleider (36 maand).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Theorie verlopen

Bericht door Gast »

hallo ik heb mij theorie gedaan 3j geleden maar hij was in augustus verlopen maar ze hebben hem kunnen verlengen naar 18 maand
maar nu ik wilde mijn rijexamen afleggen en ze zijde tegen mij dat ik hem niet mag afleggen omdat hij is augustus is verlopen maar ze hebben hem verlengd voor mij en nu moet ik mijn theorie opnieuw doen maar op mijn verlopig rijbewijs sta dat ik nu tot volgend jaar nog alleen rijden maar ik moet wel mijn theorie opnieuw doen en mag niet mijn rijexamen afleggen tot dat ik mij theorie heb gedaan
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Theorie verlopen

Bericht door GRO »

En zeggen dat het allemaal zo duidelijk in ons praktijkboek staat uitgelegd.

1. Uw theorie was 3 jaar geldig. Die kunnen ze niet verlengen. Jij moet opnieuw theorie-examen doen.
2. Ze hebben je VR van 36 maanden omgewisseld naar een VR van 18 maanden.
Daarmee kan je praktijk examen gaan doen op voorwaarde dat je eerst opnieuw slaagt voor je theorie.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/pra ... aktijkboek
Gast

Re: Theorie verlopen

Bericht door Gast »

ik vin da wel dom hoor ik mag wel nog rijden maar moet wel me theorie opnieuw doen vin dat echt belachelijk
Gast

Re: Theorie verlopen

Bericht door Gast »

en ik heb nog een vraag dus vrijdag ga ik nu gaan voor me theorie maar gaan de vragen nu al veranderd zijn met die nieuw wet dat je nu nog maar 70 mag rijden in plaats van 90 want de gratis vragen op gratisrijbewijsonlain zijn nog niet veranderd
Plaats reactie