Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Linda1900

Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Bericht door Linda1900 »

Zoals ik al schreef is mijn vraag dus..hebben de fietsers eigenlijk altijd voorrang bij een rondpunt. Wij wonen zelf in Nederland en het valt mij op dat belgen altijd stoppen voor fietsers. In Nederland zijn er twee verschillende rotondes. In en uit de voorrang.

Is dit in Belgie ook zo en waar kan ik de uitleg in de wegcode vinden?

Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer er geen fietspad is en de fietsers zelf mee over de rotonde rijden, hebben de fietsers voorrang net als elke andere bestuurder die zich op de rotonde bevindt.
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.


Wanneer een fietspad deel uitmaakt van de rotonde hebben de fietsers voorrang, omdat ze zich op een fietspad bevinden én omdat de bestuurders die de rotonde willen oprijden, voorrang moeten verlenen aan alle bestuurders die zich op de rotonde bevinden.

Bovendien moeten bestuurders die de rotonde willen verlaten, voorrang verlenen aan de fietsers die zich op het fietspad bevinden.
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

Wanneer een fietspad buiten de rotonde ligt, moeten de fietsers gebruik maken van een oversteekplaats voor fietsers, en dan moeten ze voorrang verlenen aan de bestuurders op de rijbaan die ze willen oversteken.
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Linda1900

Re: Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Bericht door Linda1900 »

Dat is dus exact hetzelfde als in Nederland.

Dan begrijp ik alleen niet waarom er bijna altijd voorrang wordt verleend aan fietsers terwijl er hier in 99% van de gevallen de fietspaden buiten de rotonde liggen!

In ieder geval bedankt voor het antwoord!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Bericht door Stefan Peeters »

Linda1900 schreef:Dan begrijp ik alleen niet waarom er bijna altijd voorrang wordt verleend aan fietsers terwijl er hier in 99% van de gevallen de fietspaden buiten de rotonde liggen!
Omdat 98% van de weggebruikers de wegcode niet kennen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Linda1900

Re: Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Bericht door Linda1900 »

Dat blijkt :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Bericht door Inazuma »

Er is nog de situatie waarbij de fietsers buiten de voorrangsregeling van de rotonde rijden, maar wel voorrang krijgen :!:
De voorrangssituatie wordt dan nog eens apart geregeld met voorrangsborden.

Er is in België helemaal geen uniformiteit inzake de voorrangssituatie voor fietsers op en nabij rotondes, dat is het belangrijkste om te onthouden.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Bericht door wooter »

xantingo schreef:
Linda1900 schreef:Dan begrijp ik alleen niet waarom er bijna altijd voorrang wordt verleend aan fietsers terwijl er hier in 99% van de gevallen de fietspaden buiten de rotonde liggen!
Omdat 98% van de weggebruikers de wegcode niet kennen...
... En er in die 98% ook een grote hoop fietsers zijn die de borden B1 en haaientanden negeren, en automobilisten een aanrijding willen voorkomen.
knightrider

Re: Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Bericht door knightrider »

Dan is er ook nog verschil in blokjes of evenwijdige onderbroken strepen... http://www.lokalepolitie.be/5365/nieuws ... ikers.html
Als het fietspad doorloopt (evenwijdige strepen) en er geen borden staan, dan heeft de fietser voorrang. Zijn het blokjes dan heeft de automobilist voorrang...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hebben fietsers voorrang bij een rondpunt?

Bericht door Inazuma »

knightrider schreef:Dan is er ook nog verschil in blokjes of evenwijdige onderbroken strepen... http://www.lokalepolitie.be/5365/nieuws ... ikers.html
Als het fietspad doorloopt (evenwijdige strepen) en er geen borden staan, dan heeft de fietser voorrang. Zijn het blokjes dan heeft de automobilist voorrang...
ALS er geen voorrangsborden staan :!:

Staan die er wel, dan bepalen zij de voorrang ...
Plaats reactie