**** PRAKTIJKEXAMEN rijbewijs C of D ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gebruikersavatar
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 3717
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande
Contacteer:

**** PRAKTIJKEXAMEN rijbewijs C of D ****

Bericht door Stefan Peeters » 28 apr 2010, 18:12

Ervaringen tijdens je praktijkexamen voor het rijbewijs C of D, al dan niet met vakbekwaamheid, kan je hier kwijt...

Bijvoorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest?
- De manoeuvres: hoe verliepen ze?
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
- De rit op de openbare weg: 45 of 90 minuten, knelpunten, problemen,...
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest, via de VDAB, de middelbare scholen, een IBO,... ?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)

stefan327
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009, 15:14
Locatie: ravels

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN rijbewijs C of D ****

Bericht door stefan327 » 08 aug 2010, 15:08

In welk examencentrum ben je geweest?
- Kontich

De manoeuvres:
- ging zeer goed, alles binnen de tijd

Voorafgaande controles:
- Banden spaningcontroleren, waren de banden nog wel goed instaat, Koelvloeistof aanwijzen, olie, de riemen controleren, lichten controleren enzo

De rit op de openbare weg: 90 min lang, mocht naar mechelen toe. het verkeer viel best mee. alleen 1 knelpunt was dat ik in een straat reed waar het redelijk smal was en ook auto geparkeert stonden aan de rechterkant. dus ik wacht netjes zodat de tegenliggers gebruik konden maken van hun voorrang. maar er was er 1 die aan de kant ging en gaf mijn het seintje dat ik mocht komen, en ja hoor komt er een poolse auto die denkt die regels aan zn laars te lappen, en zette me volgens helemaal klem. gelukkig was die slim en zette zijn auto half op de stoep zodat ik er netjes langs kon.

maar voor de rest had ik geen slechte route , zaten wel een paar intresanten bochten bij , maar bij terugkomst op het examencentrum zei die dat het goed was. dat ik een goeie inzicht heb en zeer confortabel reed

Evi
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2011, 15:28

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN rijbewijs C of D ****

Bericht door Evi » 02 sep 2011, 15:58

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne (C met vak)

- De manoeuvres: hoe verliepen ze?
Heel vlot. Achteruit garage inrijden had ik volgens examinator niet volledig opgesteld binnen de box.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Hij vroeg aan mij om alles eens te overlopen alsof ik een voorafgaande controle deed. Dan ben ik van voor rondom het voertuig alles beginnen aflopen. Binnen in de laadruimte moest ik niet meer tonen nadat ik had gevraagd of hij wilde zien hoe ik nogmaals de controle deed van laadruimte en lading.
Ook CMR vrachtbrief moeten invullen, ongevallenverslag ingevuld, ladingzekering gedaan van vaten op de grond.

- De rit op de openbare weg: 45 of 90 minuten, knelpunten, problemen,...
90 minuten openbare weg. Was een mooie rit waarbij we via de autostrade naar Hoevenen zijn gereden en dan zo op naar Kapellen en dan zo terug richting examen centrum via de kleine wegen. Heb eigenlijk geen problemen gehad behalve op het einde stond ik oog in oog met een andere vrachtwagen (trekker, opligger tankwagen combo) in een zeer smalle straat. Daar was het een beetje samenwerken om zo terug allebei weg te geraken.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest, via de VDAB, de middelbare scholen, een IBO,... ?
Ik heb mijn manoevres en terreinproef met de Merksemse Rijschool geoefend en examen afgelegd. Ging zeer vlot, had fijne instructeurs enzo. Maar nadien voor mijn volgende afspraken (openbare weg) ging het minder vlot en ben ik overgestapt naar Rijschool 't Noorden op de noorderlaan in antwerpen. Had een zeer goede instructeur daar, zijn zeer fijne oefen ritten geweest en het examen ging ook zeer vlot.

yves88
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2012, 10:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN rijbewijs C of D ****

Bericht door yves88 » 29 jan 2012, 10:38

Examencentrum Haasrode

Rijbewijs C met vakbekwaamheid;

Theorieexamens en mondelinge proef:
Geen probleem ondervonden na de lessen en de zelfstudie. Ik zag ook heel wat mensen die dachten dat het ook mogelijk was zonder studie ed. DAT IS ONMOGELIJK! Je zal moeten studeren. Het is niet moeilijk maar wel nodig. Anders kost het meer en telt snel op die examens ( +- 500 euro aan examenkosten, zonder de rijschool meegerekend )

Medische keuring:
Blijkbaar geen evidentie. De eerste vrije dag was pas na 8 weken. Gelukkig kon ik ook de medische keuring op mijn werk laten doen. Dit was binnen de week geregeld.

Manoeuvres en praktische proef:
Praktische proef, Lees de handleiding door van de FOD. Nadien is het toneel spelen.

Manoeuvres ging ik echter in de fout bij de parkeergarage. Ik stond niet in een goede beginpositie en je hebt ook geen referentiepunten om daar na te gaan hoe je tegenover de straat staat. De instructor zei dat de gele lijn de beginpositie was. Maar die zag ik niet ook omdat ik in een bocht achteruit naar deze beginplaats moest rijden. Daarna was het wielen recht en start. Ik vroeg nog aan de man of ik juist stond. Ja zei hij.
Nadat ik na enkele meters het baken naderde, merkte ik dat deze niet in de spiegel kwamen. Ik draaide naar de garage toe om een inschatting te maken van mijn positie. Ik kreeg dus de gele hekken in de spiegel maar kon niet juist opmaken waar en wat ik juist was en daarom miste ik mijn afdraaipunt.
Dit was niet meer te corrigeren. Gebuisd met zware financiele gevolgen +- 160 euro extra. Tijdens de lessen heb ik nooit of te nooit een fout gemaakt op deze proef.

Tweede poging: geen probleem

Proef op de weg:
Autostrade naar Tienen nadien Leuvensesteenweg tot Boutersem daar rechts naar Meensel-Kiesegem en St Joris Winge en terug naar Leuven over de Diestsesteenweg. In Leuven langs de Martelaerenlaan en Tiensesteenweg terug op de expressweg naar Haasrode.

Geslaagd, geen moeilijke weg
opmerking af en toe eerder pinken, handigheid met versnellingen komt nog wel en éénmaal naar de verkeerde kant gekeken bij het passeren van een obstakel. Kijk naar het obstakel en niet naar de weg! Ik heb veel bijgeleerd over het rijden in het algemeen van de rijschool Mercator. Mijn kijk op de dingen is veranderd. PRIMA


Conclusie;

De examens rijbewijs C met vakbekwaamheid en de opleiding die daarvoor moet volgen zijn goed. Ze nemen wel veeeeel tijd in die ik duidelijk wel gemist heb in mijn werk. Er waren 3 volledige opleidingsdagen, 4 halve dagen rijopleiding, 2 volledige dagen rijopleiding met examen en 2 halve dagen voor het afleggen van het examen + 2 dagen studie = 8 volledige dagen onbeschikbaar voor de werkgever.

De vakbekwaamheid is nuttig maar bureaucratisch. Het zou veel praktischer kunnen dan de toneelstukjes die je moet opvoeren. Waarom niet eens een loskade naderen in een bedrijf of bedrijfsrterrein of zoiets.

vwboy70
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2012, 11:58
Locatie: ruiselde

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN rijbewijs C of D ****

Bericht door vwboy70 » 27 okt 2012, 14:42

In welk examencentrum ben je geweest?
moorsele.

De manoeuvres?
verliepen vlot geen enkel problemen
dan binnen gaan vrachtbrief en aanrijdingsformulier invullen
bij vrachtbrief juist nummers vergeten invullen
aanrijdingformulier goed
dan buiten geweest ladingen doen wel vergeten zeggen dat de vloer in goede staat is

geslaagt voor de manoeuvres openbare weg volgt dinsdag in roeselare

openbare weg geslaagd :D :D :D 90 min onderweg
van roeselare naar tielt en meulebeke via ingelmunster zo naar ardooie naar roeselare terug

op naar de ce :lol:

Pieter Geusens
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2013, 12:09

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN rijbewijs C of D ****

Bericht door Pieter Geusens » 04 jun 2013, 12:15

Beste allen,

Gisteren het praktijkexamen C zonder vakbekwaamheid gaan afleggen.
- De proef op het terrein verliep goed en ik was zonder veel problemen geslaagd.
- Op de weg liep het echter mis en hierover had ik nog wat vragen.


Bij de proef op de openbare weg moest ik van de Olmenstraat de Heliposstraat opdraaien (Hasselt - examencentrum Alken). Hierbij kreeg ik de bocht niet in 1 keer (was daar met eigen voertuig 3-asser MAN 26T).
Mijn reactie hierop was omzichtig in de spiegels kijken en daarna achteruit rijden om vervolgens de draai te vervolledigen. Hierop gaf de examinator geen reactie.
Even verderop moest ik van de Notelarenstraat de Bakkerstraat opdraaien (bocht scherper dan 90°) en was het eveneens onmogelijk de draai in 1 keer te vervolledigen. Ik handelde hetzelfde als in voorgaande situatie.
Daarna mocht ik terugkeren naar het examencentrum.

De examinator meldde dat deze bovenstaande twee gevallen kon leiden tot vroegtijdige beëindiging van het examen. En hij vertelde erbij dat er feitelijk iemand moest uitstappen om het achterkomend verkeer te verwittigen dat ik een meter of 2 achteruit ging komen.
Nu was mijn vraag of:
- Ik hierbij de 4 pinkers moest opzetten?
- Men mag toch rechts afslaan (pinker op tijd aanzetten) en om vervolgens een deel van het tegenliggend rijvak te gebruiken om de draai te vergemakkelijken?

Verder vroeg ik mij af of er nog van deze situaties zijn waarin de examenpraktijk grondig verschilt van de dagelijkse praktijk? (ik heb mij rijopleiding niet via de rijschool gedaan).

MvG.
Pieter

Sterocco
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2013, 13:46

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN rijbewijs C of D ****

Bericht door Sterocco » 11 jun 2013, 14:03

Maandag 10 juni 2013 het laatste onderdeel van m'n rijbewijs C succesvol afgelegd. Ben in Kontich geweest.

Eerste deel examens reeds in mei 2013 afgelegd, manoeuvres was ik er zonder probleem door, binnen de tijd + vlot.

Examinator vroeg wat ik moet controleren aan de vrachtwagen voor ik vertrek, meters binnen in de vrachtwagen, dingen aan carrosserie e.d.: ook bij vakbekwaamheid alles goed opgelost x uitgelegd.

Examen op de weg liep vlot, autosnelweg richting Brussel, vanuit Antwerpen, op gewone wegen van en naar Kontich.

serxho13
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2016, 16:40

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN rijbewijs C of D ****

Bericht door serxho13 » 17 mei 2017, 19:12

Eindelijk vorige week in Roeselare mijn C met vakbekwaamheid behaald.
12 uren les met rijschool Secura Roeselare gevolgd (rijinstructeur Carlo)
Theorieproef in Brugge eerste 3 delen voor de eerste keer door.
Eerste praktijkproef met basiskwalificatie ook meteen geslaagd.
Tweede proef openbare weg gebuisd: door rijinstructeur Carlo die me de hele tijd verbaal agressief lessen gaf en onbeleefde taal hanteerde, zoals "je kan niet de regels en wil met een camion rijden, met jou zou dat nooit lukken, ook als ik 100 uren met jou ga rijden". Maar ik bleef kalm en sterk vanbinnen, zonder mij druk te maken over zijn manier van omgaan met mij. Ik had het gevoel dat Carlo ook achter mijn rug aan de examinator gezegd heeft dat ik het niet goed doe en de regels niet ken, want hij blijf lang babbelen zowel vóór als na het examen. Want de examinator zocht gewoon details om mij te buizen, zoals vermeld op papier: 4 veroordelingen als onvoldoende (bochten, remmen, richtingverandering, verkeerslichten en bevelen).
De laatste gewoon omdat ik bij groen licht rechts moest afslaan en toch mijn hoofd nogmaals naar links draaide. Op dat moment zei de examinator aan mij: "Het is groen, vlotter en je moet niet naar links kijken." Hij zocht gewoon duidelijk kleine details om te buizen.

Na nog 8 uur bijkomende rijles - ook in Roeselare met Carlo - heb ik opnieuw de 2e poging geprobeerd in Roeselare. Omdat ik gebeld had naar de rijschool Secura met de vraag naar een andere rijinstructeur omdat het met Carlo niet ging, hebben ze Carlo hierover gecontacteerd en is Carlo 180° veranderd van manier van omgaan met mij: heel rustig, legt alles netjes uit en als ik iets fout deed, reageerde hij amper en op een rustige manier. Gelukkige was er ook een andere examinator en zo na 90 minuten openbare weg in omgeving Roeselare geslaagd zonder opmerkingen op papier.

Conclusie:
1) Bij de 3e poging ging ik met een verborgen camera als bewijsmateriaal voor de rechtbank. Indien ik weer zo onrechtvaardig behandeld werd, ging ik bij de rechtbank klacht neerleggen en vragen om die 3500 euro totale kosten terugbetaald te krijgen van examencentrum en rijschool Secura.

2) Nu begrijp ik waarom alle transportfirma's Poolse werknemers in dienst nemen om te werken in België, omdat er een tekort is aan vrachtwagenchauffeurs en Poolse arbeidskrachten werken aan een laag loon. Zo slim is ons systeem dat veel investeert om strenger te zijn bij examencentra en anderzijds geld laat investeren in Poolse werknemers voor Polen.

Plaats reactie