Remmen <-> koppeling
Remmen <-> koppeling
Ik stel me de volgende vraag:
Je rijdt op een baan 70 km/u en je nadert een rood licht. Welke handelingen moet je dan doen om uiteindelijk tot stilstand te komen ?
Ik heb 6u praktijk gevolgd en ik moest eerst remmen op de motor, vervolgens vanaf 40km/u de koppeling indrukken en beginnen remmen tot ik uiteindelijk stilstond. Nu lees ik eerder tegenstrijdige dingen en ik kan er niet meer aan uit nu...
Je rijdt op een baan 70 km/u en je nadert een rood licht. Welke handelingen moet je dan doen om uiteindelijk tot stilstand te komen ?
Ik heb 6u praktijk gevolgd en ik moest eerst remmen op de motor, vervolgens vanaf 40km/u de koppeling indrukken en beginnen remmen tot ik uiteindelijk stilstond. Nu lees ik eerder tegenstrijdige dingen en ik kan er niet meer aan uit nu...
Re: Remmen <-> koppeling
Ik heb geleerd dat je eerst gas moet lossen, daarna remmen en als je laag genoeg zit in toeren: remmen op motor.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Remmen <-> koppeling
op 6 uur praktijk zou je dat toch al moeten geleerd hebben...
Gas los, remmen en bij lage toerentallen (-1000 t/m) de koppeling indrukken.
Indien je voldoende tijd hebt, kun je ook nog terugschakelen gelijktijdig met het remmen.
Gas los, remmen en bij lage toerentallen (-1000 t/m) de koppeling indrukken.
Indien je voldoende tijd hebt, kun je ook nog terugschakelen gelijktijdig met het remmen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Remmen <-> koppeling
De onduidelijkheid zit hem in het feit dat de instructeur zei dat ik vanaf 40km/u mijn koppeling moest
gaan indrukken en dan gaan remmen tot ik stilsta. Klopt dit nu of niet ?
Want iedereen heeft het over lage toerentallen of vanaf 10-20 km/u,
maar zeker geen 40....
gaan indrukken en dan gaan remmen tot ik stilsta. Klopt dit nu of niet ?
Want iedereen heeft het over lage toerentallen of vanaf 10-20 km/u,
maar zeker geen 40....
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Remmen <-> koppeling
Dat hangt af van in welke versnelling je rijdt.Gast schreef:De onduidelijkheid zit hem in het feit dat de instructeur zei dat ik vanaf 40km/u mijn koppeling moest
gaan indrukken en dan gaan remmen tot ik stilsta. Klopt dit nu of niet ?
Want iedereen heeft het over lage toerentallen of vanaf 10-20 km/u,
maar zeker geen 40....
Lage toerentallen ( - 1000 t/m) zijn ongeveer:
In 5de rond de 40 km/u.
In 4de rond de 32 km/u.
In 3de rond de 24km/u.
In 2de rond de 16 km/u.
In 1de rond de 8 km/u.
Indien je nog wat tijd over hebt, kun je ook nog terugschakelen als je nog 40 of 30 km/u rijdt.
VB: Je rijdt in 4de 70 km/u.
In de verte wordt het rood licht.
Gas los (remt op de motor)
Bijremmen met het rempedaal
en aan lage toerentallen (snelheid ongeveer 32 km/u) het ontkoppelingspedaal indrukken
naar 2de schakelen en het koppelingspedaal rustig omhooghalen (extra motorrem)
terwijl je zacht blijft meeremmen en
opnieuw bij lage toerentallen het ontkoppelingspedaal indrukt en verder zacht uitremt.
Of...
als het ondertussen terug groen wordt en je rijdt nog minstens 10 km/u kun je gewoon in 2de aanzetten (koppelingspedaal rustig omhooghalen) en direct verderrijden en versnellen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Remmen <-> koppeling
DAT is dus het remmen op de motor : Gas lossen, NIET ontkoppelen en dus in versnelling verder bollen.onbekend schreef:Ik heb geleerd dat je eerst gas moet lossen,
Als je veel plaats hebt om zo te vertragen, kan je een versnelling terugschakelen als het motortoerental teruggelopen is naar pakweg 1200-1500 tpm ; dan koppeling terug laten opkomen en weer op de motor remmen
Vertraag je onvoldoende door zo te remmen op de motor, dan rem je de rest met de voetrem bij, en ontkoppel je als het motortoerental te ver zakt (ergens rond 1200 tpm of minder.)daarna remmen en als je laag genoeg zit in toeren:
Eens je stil staat, zet je de versnellingsvbak ofwel in neutraal, ofwel ineens in eerste om meteen weer te vertrekken.
Re: Remmen <-> koppeling
Zoals Inazuma schrijft is 'remmen op de motor' gewoon de voet van het gaspedaal doen.Ik heb 6u praktijk gevolgd en ik moest eerst remmen op de motor, vervolgens vanaf 40km/u de koppeling indrukken en beginnen remmen tot ik uiteindelijk stilstond. Nu lees ik eerder tegenstrijdige dingen en ik kan er niet meer aan uit nu...
Vermits je geen gas meer geeft en het koppelingspedaal niet indrukt, doet de motor automatisch de auto vertragen.
Vertraag je zo niet snel genoeg, dan druk je het rempedaal mee in.
Is het toerental laag genoeg, dan druk je het koppelingspedaal in en schakel je naar een lagere versnelling.
Re: Remmen <-> koppeling
Maar als je dan van 4de naar 2de schakelt rond 35 km per uur dan moet je wanneer je de koppeling loslaat toch lichtjes gas geven terwijl je dit helemaal niet weer wilt want je wilt remmen.
Hoe doe je dat dan? de voet op de koppeling houden tot stilstand of toch heel lichtjes gas geven en dan terug wat bijremmen?
Hoe doe je dat dan? de voet op de koppeling houden tot stilstand of toch heel lichtjes gas geven en dan terug wat bijremmen?
Re: Remmen <-> koppeling
Klop dit dus ?
Wanneer je weinig tijd hebt en je nadert een rood licht tegen 70km/uur (4e)
je rond 35km/uur gwn je koppeling mag inhouden tot stilstand ?
Wanneer je weinig tijd hebt en je nadert een rood licht tegen 70km/uur (4e)
je rond 35km/uur gwn je koppeling mag inhouden tot stilstand ?
Re: Remmen <-> koppeling
Waarom moet je gas geven als je de koppeling wil loslaten?gast7 schreef:dan moet je wanneer je de koppeling loslaat toch lichtjes gas geven
Laatst gewijzigd door Wouter op 30 mar 2011, 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Re: Remmen <-> koppeling
Als dat rood licht veraf is, kan je beter nog terugschakelen naar 2de (je hebt er immers rustig de tijd voor, en je kan nog een heel stuk profiteren van de motorrem), en zo langzaam verder afremmen op de motor, en pas als je dán in lage toeren komt, in neutraal zetten.gast7 schreef:Wanneer je weinig tijd hebt en je nadert een rood licht tegen 70km/uur (4e)
je rond 35km/uur gwn je koppeling mag inhouden tot stilstand ?
Als dat rood licht vrij dichtbij is, en je dus redelijk hevig moet afremmen, dan is de tijd zo kort, dat je niet op een vlotte manier kan terugschakelen, en zelfs al zou je nog terug schakelen: de tijd dat je nog kan profiteren van de motorrem is zodanig kort, dat het eigenlijk geen nut heeft.
Dus: weinig tijd (= snel volledig stilstaan): terugschakelen niet altijd nuttig.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Remmen <-> koppeling
Als je wilt vertragen of remmen hoef je helemaal geen gas te geven, integendeel, gas los.Maar als je dan van 4de naar 2de schakelt rond 35 km per uur dan moet je wanneer je de koppeling loslaat toch lichtjes gas geven terwijl je dit helemaal niet weer wilt want je wilt remmen.
Hoe doe je dat dan? de voet op de koppeling houden tot stilstand of toch heel lichtjes gas geven en dan terug wat bijremmen?
Remmen, ontkoppelingspedaal indrukken, naar 2de schakelen, koppelingspedaal rustig omhooghalen, verder remmen en wanneer de motor in lage toerentallen komt (- 1000 t/m) het ontkoppelingspedaal indrukken en de laatste meters zacht uitremmen.
De rechtervoet blijft de hele tijd op het rempedaal (remlichten blijven branden).
Leer met je 2 voeten werken zodat je rempedaal en ontkoppelingspedaal samen kunt gebruiken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Remmen <-> koppeling
Als je niet meer in 2de wil gaan rijden / afremmen omdat je meteen moet stoppen, dan schakel je niet terug naar 2de, maar druk je de koppeling in als het motortoerental te laag wordt, en hou je die in tot stilstand.gast7 schreef:Maar als je dan van 4de naar 2de schakelt rond 35 km per uur dan moet je wanneer je de koppeling loslaat toch lichtjes gas geven terwijl je dit helemaal niet weer wilt want je wilt remmen.
Als je nog wel wil blijven rijden in 2, zal je bij het terugschakelen naar 2 zeker wat gas moeten bijgeven, ofwel blijven remmen met de voet zoals de rijprof stelt. Anders gaat het schokken.
Welke manier je kiest hangt uiteraard af van de snelheid en de afstand die je nog hebt om te stoppen.
PS :
Rond 35 kan 3de al een betere keuze zijn als je verder wil blijven rijden.
Re: Remmen <-> koppeling
Ok dankjewel,
Eigenlijk vroeg ik mij gewoon af of je wanneer je terugschakelt naar 2de en je de koppeling zachtjes naar omhoog haalt zonder lichtjes gas bij te geven of hij dan niet begint te schokken?
Eigenlijk vroeg ik mij gewoon af of je wanneer je terugschakelt naar 2de en je de koppeling zachtjes naar omhoog haalt zonder lichtjes gas bij te geven of hij dan niet begint te schokken?
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Remmen <-> koppeling
Als je dit doet terwijl je de juiste snelheid op dat moment hebt (onder de 40km/u), zal hij dit niet doen.gast7 schreef:Ok dankjewel,
Eigenlijk vroeg ik mij gewoon af of je wanneer je terugschakelt naar 2de en je de koppeling zachtjes naar omhoog haalt zonder lichtjes gas bij te geven of hij dan niet begint te schokken?
Ik hoop dat je dan wel gewoon zachtjes bedoeld en niet tergend langzaam
Of je rijd met je koppelingspedaal ingedrukt, of met je pedaal omhoog en niet te lang er tussen in
De beweging van je pedaal moet dus wel 1 beweging zijn zonder tussenstapjes.
Je kan dat het beste oefenen op een plaats waar weinig verkeer is bv: een parking, nog beter op een industrieterein waar op het tijdstip van de dag dat je er bent, niet te veel verkeer is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.