Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Catlady1971
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2010, 19:41

Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door Catlady1971 »

Hallo,

ik zou graag een attest bekomen waarop de rijschool waar ik les volg, attesteert hoeveel uren rijles ik daadwerkelijk gevolgd heb.

Zijn zij verplicht dit af te leveren indien ik daar uitdrukkelijk om verzoek ?

Het probleem situeert zich in de richting van het niet willen afleveren van een bekwaamheidsattest zonder het volgen van "extra uren", met de bedoeling er steeds een aantal uren "bij te lappen" vooraleer dat attest afgeleverd wordt. En als de gevolgde uren dan gevolgd zijn zegt de instructeur doodleuk iets in de zin van "het is nog niet goed genoeg, we gaan hier of daar nog wat op moeten oefenen" ... het begint naar platte commercie te ruiken.
ik weet uiteraard dat ik als beginneling niet perfect ben, maar dat het bekomen van het attest afhangt van de subjectieve mening van één enkele persoon vind ik er een beetje over.
ik ben 38 jaar, woon alleen en heb geen full-time begeleider ter beschikking die kan zitten duimen draaien terwijl ik van en naar mijn werk rijd. Mocht ik die mogelijkheid tot begeleiding wel gehad hebben, was er natuurlijk geen enkel probleem want dan zou ik een aantal maanden onder begeleiding rijden vooraleer examen af te leggen, maar die optie stelt zich gewoon niet.

Dus als het na de eerstvolgende extra lessen nog "niet goed genoeg" is, zou ik minstens een attest van het aantal gevolgde uren willen vragen en een evaluatie bij een andere rijschool willen vragen (tja pech voor mijn rijschool maar ik werk voor een advocaat 8) ).

vriendelijke groeten,

Catlady1971.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door bert.covens »

Of zij verplicht zijn zo'n attest af te leveren, weet ik niet. Wellicht heb je toch een kwijtschrift gekregen van wat je reeds betaald hebt. Of als je via bancontact betaalt, kan je perfect aantonen hoeveel je reeds betaald hebt (rekeninguittreksels). Een eenvoudig rekensommetje (deling) kan dan perfect aantonen hoeveel uren rijles je reeds kreeg. Probleem voor jou is dat je daarmee nog steeds niet kan bewijzen dat je reeds bekwaam genoeg bent om alleen de weg op te gaan. De ene leert nu eenmaal sneller, dan de andere....

Een klassieke fout, is dat men zicht vastpint op die 20 lesuren en er van uitgaat dat men dan dat attest ook effectief krijgt. Meer dan eens levert dat een ontgoochelde reactie op. Vergis je dus niet. Die 20 lesuren, is een volstrekt minimum. En het is lang niet elke kandidaat gegeven om voldoende zelfkritisch te zijn tov de eigen vorderingen. Je instructeur mag je zo'n attest ook slechts afgeven wanneer hij in eer geweten oordeelt dat hij jou veilig alleen kan laten rijden in het (vandaag de dag hectische) verkeer. Hij zou het zichzelf vast nooit vergeven, wanneer hij je dat attest tegen beter weten in afgeeft, en je nadien betrokken raakt in een ernstig ongeval.

Persoonlijk zou ik beginnen met een goed gesprek, waarom niet? Vraag gerust aan je rijschool een andere instructeur. Laat hem/haar je rijvaardigheid eens beoordelen. Vier ogen zien altijd meer dan twee ogen. Mogelijks hanteert hij/zij ook een andere methode om jou dezelfde vaardigheden bij te brengen. Een methode die jou mogelijks beter ligt.

Trouwens: voor mij niet gelaten als je per sé naar een andere rijschool wil gaan. Maar denk erom: dat betekent volgens mij opnieuw inschrijvingsgeld betalen. Dus het is nog maar de vraag of je daar dan uiteindelijk goedkoper mee af gaat zijn.

Ook een gerechtelijke procedure, lijkt me nogal straf. Dat kan je ook aardig wat geld gaan kosten, en zoiets duurt toch tamelijk lang (denk ik toch). Trouwens: een goed advocaat is toch ook een kei in het eenvoudig onderhandelen, niet? Vandaar (nog eens), een andere instructeur vragen binnen die rijschool, lijkt me de snelste/beste oplossing op dit moment. Veel succes! :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door wooter »

Besef ook dat noch de examinator, noch alle andere weggebruikers enige interesse hebben in het feit dat jij geen geschikte begeleider kan vinden: op het examen, en ook erna, moet je volledig zelfstandig kunnen autorijden in het verkeer.

Beste wat je kan doen is vragen dat de volgende uren door een andere lesgever worden afgenomen, binnen dezelfde rijschool. Dan heb je je tweede opinie.

Normaal moet je huidige lesgever je ook kunnen vertellen waaraan je nog moet werken. Kan je dat ons vertellen?
Catlady1971
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2010, 19:41

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door Catlady1971 »

uiteraard is het niet de bedoeling om voor zo'n stommiteit een gerechtelijke procedure op te starten :D haha dat zou erg dom zijn, veel tijd en vooral veel geld kosten, en geen enkel resultaat behalen :). en bovendien, mijn baas heeft het zo al druk genoeg :D.
maar dat er telkens uren bij gelapt worden, de ene keer om één bepaalde reden en dan de volgende keer om een totaal andere reden, begon ik een beetje teveel van het goede te vinden.

Enfin, ik wacht nog even gewoon af tot morgen (volgens de huidige planning zou dat dan de laatste les zijn). We zien wel wat er gebeurt, vandaag ging het bijvoorbeeld heel goed en waren er quasi geen opmerkingen. Maar is het dan morgen weer niet goed genoeg, kan ik inderdaad begeleiding van een andere instructeur vragen. Alleen denk ik dat die wel aan hetzelfde zeel gaan trekken, dus qua objectiviteit ook niet helemaal 100%.
Maar goed, we zien wel, nog 24u geduld :lol:

Voor de goede orde zou ik wel even willen vermelden (hoewel niemand daar iets aan kan doen !) dat ik de huidige regeling ("minstens drie maanden oefenen vooraleer je examen màg doen) werkelijk onaangepast vind aan de situatie van sommige leerlingen. Ze zouden de leerlingen de optie moeten bieden om - met het risico om gebuisd te zijn uiteraard ! - meteen examen te mogen laten afleggen. op eigen risico van de leerling.
Niet iedereen kan zich zomaar permitteren om drie of meer maanden met een begeleider rond te rijden, en niet iedereen vindt zomaar één of meerdere begeleiders die daar tijd genoeg voor hebben. Mijn vriendenkring zijn bijvoorbeeld allemaal werkende mensen en als familie heb ik alleen mijn ouders met wie het binnen de 5 minuten kletterende ruzie zou zijn omdat zij de technieken die de instructeur mij heeft aangeleegd, weer zouden willen afleren omdat zij het zelf anders doen !!
Een aanpassing van de procedure zou, bijvoorbeeld op schriftelijke aanvraag, mogelijk moeten zijn. Is die leerling in kwestie gebuisd, tant pis, maar hij kan er ook door zijn hé... die drie maanden oefenen lijken mij werkelijk geen garantie op succes :).
Maar goed, dit is geen politiek forum haha.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door Inazuma »

Catlady1971 schreef: Voor de goede orde zou ik wel even willen vermelden (hoewel niemand daar iets aan kan doen !) dat ik de huidige regeling ("minstens drie maanden oefenen vooraleer je examen màg doen) werkelijk onaangepast vind aan de situatie van sommige leerlingen. Ze zouden de leerlingen de optie moeten bieden om - met het risico om gebuisd te zijn uiteraard ! - meteen examen te mogen laten afleggen. op eigen risico van de leerling.
Niet iedereen kan zich zomaar permitteren om drie of meer maanden met een begeleider rond te rijden, en niet iedereen vindt zomaar één of meerdere begeleiders die daar tijd genoeg voor hebben.
De stageperiode is er opdat je ervaring zou opdoen in het rijden.
Al is er natuurlijk geen enkele controle of de kandidaat dat ook effectief doet.

Voor wie niet met een begeleider kan leren rijden is er de opleiding bij de rijschool, die je blijkbaar aan het volgen bent.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door wooter »

Niks verplichtte je om te wachten totdat je 38 jaar en een heel georganiseerd leven had om aan je rijlessen te beginnen...

Ik ken zo een paar mensen - onder andere mijn vrouw - die uit overtuiging of uit schrik allerlei excuses hadden waarom een rijbewijs niet voor hen nodig was... En dan kom je op een bepaald punt in je leven waar je merkt dat dat gebrek toch een serieuze handicap is of gaat worden. Voor mijn vrouwtje was dat het vooruitzicht om 6 uur op het openbaar vervoer te zitten om 2 uur les te kunnen volgen aan de hogeschool van haar keuze... Een trip van 60 km enkele rit.

Als je zoals mij op je 17e-18e voor je rijbewijs gaat, is het makkelijk: je verantwoordelijkheden zijn beperkt, je woont nog bij ma en pa en elke trip die je in de week of het weekend na school doet, doe je vanaf dan zelf als bestuurder. Op 3 maanden heb je al heel wat ervaring opgedaan, en na een jaar eigenlijk al belachelijk veel - als je maar 6 uren rijschool kan veroorloven.

Ga je daarentegen op je 25e aan je rijbewijs beginnen, dan moet je al schipperen rond die hogeschool, en het organiseren van je eigen leven en dat van je partner. Tijd nemen om tijdens de week te gaan oefenen is al moeilijk, want partnerlief moet natuurlijk ook werken.

En getuige enkele mensen met kinderen op dit forum is het vanaf dat punt nog erger: die kleine als passagier is niet altijd toegelaten, oppas in het weekend vind je niet makkelijk en hoe ouder je wordt, hoe meer schrikwekkend het wordt om nieuwe vaardigheden aan te leren.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door bert.covens »

Die stage is er net om zoveel mogelijk concrete praktijk-ervaring op te doen. Eenmaal de bais gelegd, heb je nog een héél lange weg te gaan vooraleer je jezelf een volleerd chauffeur kan noemen. Daartoe is die stage-tijd die je krijgt, eigenlijk bedoeld. In die zin is het eerder de mentaliteit van nogal wat leerlingen die onaangepast is, nl. rap-rap dat gegeerde papiertje willen halen ipv in eerste instantie goed te oefenen.

Een andere instructeur trekt niet noodzakelijk "aan hetzelfde zeel". Het kan perfect zijn dat hij een andere aanpak hanteert om jou dezelfde vaardigheden bij te brengen. DE methode om volwaardig te leren autorijden, bestaat niet eens. Mensen verschillen nu eenmaal. En 't kan best zijn dat zijn aanpak je gewoon beter ligt. (terwijl het bij een andere kandidaat net omgekeerd kan zijn).

Enne, als je zoals je zelf schrijft al veel minder opmerkingen krijgt, is er blijkbaar al een goede evolutie. Die ene instructeur zal die gunstige evolutie heus niet ontgaan zijn. :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door de rijprof »

Wacht nog even de laatste les af.
Mocht er nog een probleem zijn, kun je
- een andere instructeur vragen of
- een bewijs van de gevolgde uren vragen (een erkende rijschool moet dat kunnen geven, zoniet kunnen ze serieus last krijgen met het ministerie).
Wanneer je het wat vervelend vindt om een bewijs van gevolgde uren te vragen, kan je nieuwe rijschool dat in jouw plaats aanvragen.
Je kan dan voor een andere rijschool kiezen.
De prijs per les is bijna overal gelijk maar je zal éénmalig extra 25 € inschrijving moeten betalen.

Elke instructeur moet in eer en geweten beslissen.
Soms gebeurt het dat een leerling verschillende instructeurs gehad heeft en dan wordt er onderling overlegd.
In je laatste les moet je duidelijk kunnen laten zien dat je voldoende veilig alleen de weg op kunt zodat je geen gevaar bent voor jezelf en de anderen.
Een onschuldig foutje hier of daar is niet erg, maar je basis moet goed zijn en vooral veilig.
Naar mijn schatting lukt de norm 'voldoende veilig' meestal voor meer dan 95% van het aantal leerlingen na 20 uur rijles.
Als het niet goed lukt wordt de leerling reeds een aantal lessen op voorhand verwittigd.
Meestal weten die zwakkere leerlingen dat zelf en vragen spontaan enkele rijlessen bij.
Ze hebben ook de mogelijkheid om met begeleider te gaan oefenen (wat voor jou misschien niet zo voor de hand ligt).
Nog even iets over de minimum 3 maand stage.
Van mij mag dat ook vrij zijn maar uit ervaring weten we dat 3 maand stage voor de meeste kandidaten veel te weinig is om een succesvol examen af te leggen.
Het praktijkexamen wordt door velen onderschat, met vele ontgoochelingen achteraf.
Nog een tip: http://www.derijprof.be" target="_blank en je weet beter wat van jou verwacht wordt voor het praktijkexamen.

Vraagje: kreeg je feedback over wat je nog fout deed? Zo ja, wat waren de zwakke punten?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Catlady1971
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2010, 19:41

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door Catlady1971 »

wooter schreef:Niks verplichtte je om te wachten totdat je 38 jaar en een heel georganiseerd leven had om aan je rijlessen te beginnen...
Typisch een opmerking van iemand die niet weet hoe de levens van andere mensen eruit zien...
Sorry, dit is een steek onder de gordel en doet bovendien totaal niet terzake. Niet iedereen die 18 is, heeft de mogelijkheid om rijlessen te volgen, en dit om verschillende redenen. Kan financieel zijn, kan persoonlijk zijn, kan met gezondheid te maken hebben... bottom line is, reken geen andere mensen af op jouw eigen omstandigheden en beoordeel niet iedereen naar je eigen standaard, dat lijkt me eerlijker.

Wat betreft het kinderprobleem : ik heb geen kinderen en zal er nooit hebben. Maar ik heb bij deze berichten over het meenemen van kinderen als passagier tijdens de les/stage ook zwaar mijn wenkbrauwen gefronst : dat is werkelijk levensgevaarlijk voor alle betrokkenen en bovendien ook voor de andere bestuurders op de weg. Is verboden en dit om een goeie reden. Hopelijk houden die leerlingen zich daar dan ook aan vooraleer ze vele mensenlevens in gevaar brengen.
Catlady1971
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2010, 19:41

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door Catlady1971 »

bert.covens schreef:
Enne, als je zoals je zelf schrijft al veel minder opmerkingen krijgt, is er blijkbaar al een goede evolutie. Die ene instructeur zal die gunstige evolutie heus niet ontgaan zijn. :D
Inderdaad :)
Zoals ik gisteren schreef was de enige belangrijke opmerking na de les van gisteren, dat ik iets te lang wachtte vooraleer de dode hoek op te nemen, en dat ik de neiging had te vertragen terwijl ik dat deed. Waarschijnlijk omdat ik uit voorzichtigheid al de gaspedaal loslaat omdat ik weet dat ik een maneuver ga uitvoeren. Dat zal ik dus moeten afleren.

Uiteraard wéét ik ook wel dat ik niet alles weet he :s wie dàt van zichzelf denkt is pas een gevaar op de weg...

ik neem aan dat het voor de meeste mensen een goede zaak is om drie en meer maanden te oefenen, maar voor sommige uitzonderingen is dat niet het geval. Maar dat is altijd zo met ons wettenstelsel in alle mogelijke gevallen : ze zijn bedoeld voor "het grote publiek" en niet voor de uitzonderingen :).

Bovendien : wie drie maanden of zelfs anderhalf jaar oefent maar dit enkel in non-challenging situaties doet (korte ritjes om de kerktoren, zoals de zoon van mijn beste vriendin met zijn vader :s) leert ook niks bij he...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door de rijprof »

wooter schreef:Niks verplichtte je om te wachten totdat je 38 jaar en een heel georganiseerd leven had om aan je rijlessen te beginnen...
Naar mijn aanvoelen bedoelde Wooter daar niets verkeerd mee. Je hoeft je helemaal niet aangevallen voelen. Ik denk dat Wooter bedoelde dat je op latere leeftijd, na wat gespaard te hebben, wel gemakkelijker rijlessen kunt betalen, meer niet.
dat ik iets te lang wachtte vooraleer de dode hoek op te nemen, en dat ik de neiging had te vertragen terwijl ik dat deed.
Geen onbelangrijke opmerking. Het noemt niet voor niets dode hoek.
>>>
Tip: Probeer vroeger de situatie rondom jou te vatten.
Hetgeen je op voorhand weet en ziet maakt autorijden veiliger en vlotter.
Kijk meermaals, niet 1 keer.
Lees eens even mijn baseline :wink:

Veel succes en laat maar weten hoe het verder verloopt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door Inazuma »

Catlady1971 schreef: Maar ik heb bij deze berichten over het meenemen van kinderen als passagier tijdens de les/stage ook zwaar mijn wenkbrauwen gefronst : dat is werkelijk levensgevaarlijk voor alle betrokkenen en bovendien ook voor de andere bestuurders op de weg. Is verboden en dit om een goeie reden.
Dat is net het probleem : het is NIET verboden voor wie met een voorlopig rijbewijs B met begeleider (36 maanden) rijdt.
Die mag naast de begeleider nog een passagier meenemen, en voor die passagier bestaat geen enkele voorwaarde ... dat kan perfect wettelijk in orde ook een baby, peuter, kleuter zijn :!:
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door wooter »

Ik had het niet specifiek over jouw situatie, maar sprak in het algemeen dat mensen die om de één of andere reden wachten met het behalen van hun rijbewijs , het voor henzelf erg moeilijk maken.
Catlady1971
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2010, 19:41

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door Catlady1971 »

ik ben net thuis van mijn laatste rijles : ik mag volgende week de papieren voor het voorlopig rijbewijs gaan halen :D :D
De instructeur zal het dus wel verantwoord gevonden hebben om mij in mijn eentje de baan op te laten gaan, ook al ben ik dat niet meteen van plan : de eerste ritten ga ik voor alle zekerheid niet alleen doen, totdat ik mijn auto gewend ga zijn.

En ja uiteraard is het niet gemakkelijk om op latere leeftijd te leren rijden (alhoewel ik nog vond dat het meeviel, ik had echt niet verwacht dat ik het ooit zou geleerd krijgen). Maar niet iedereen is in de mogelijkheid om op zijn 18e te leren rijden. Als ik een beetje rondhoor en ervoor uitkom dat ik "nu pas" leer rijden, krijg ik van heel veel mensen de opmerking "ik kan ook niet rijden" of "ik heb ook geen rijbewijs maar ik ben te bang om het nog te leren, maar ik durf dat niet hardop te zeggen, want dan lacht iedereen mij uit"....
En ja, het is helaas een feit dat er door velen wat lacherig wordt gedaan over mensen die later dan de gangbare norm leren rijden, maar ik vind het voor mezelf een overwinning en kan het anderen alleen maar aanraden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Attest aantal uren rijles gevolgd vragen aan rijschool

Bericht door de rijprof »

En ja, het is helaas een feit dat er door velen wat lacherig wordt gedaan over mensen die later dan de gangbare norm leren rijden
Meestal zijn de reacties in mijn omgeving eerder vol bewondering :wink:
Succes verder.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie