"L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jeroen B

"L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Jeroen B »

Hallo,

Reeds enkele maanden beschik ik over m'n definitief rijbewijs.

M'n broer heeft nog een voorlopig en rijdt dus nog met begeleider (niet met mij), in dezelfde wagen waar ik mee rijd.

Ben ik nu verplicht de L te verwijderen telkens ik de auto bestuur of is het toegelaten de L te laten hangen zelfs met definitief rijbewijs. Denk aan mogelijke politiecontroles enz, kan de L daar een probleem opleveren bij een houder van een definitief rijbewijs.

Groeten,
Jeroen
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Inazuma »

Jeroen B schreef: Ben ik nu verplicht de L te verwijderen telkens ik de auto bestuur of is het toegelaten de L te laten hangen zelfs met definitief rijbewijs.
Ondanks alle beweringen van agenten van het tegendeel :

Geen enkele bepaling verbiedt dat de L op het voertuig blijft hangen indien het voertuig bestuurd wordt door iemand die reeds in bezit is van een (definitief) rijbewijs.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door bert.covens »

't Zou trouwens nogal wat zijn, ook. Ouders wiens zoon/dochter leert autorijden, zouden de L telkens ze zelf rijden, moeten verwijderen. En zoonlief/dochterlief zou dan telkens weer de L terug moeten hangen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Jetson »

Als je domme grappen wil vermijden is het misschien wel aangewezen ze te verwijderen :D
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door peter3000 »

bert.covens schreef:'t Zou trouwens nogal wat zijn, ook. Ouders wiens zoon/dochter leert autorijden, zouden de L telkens ze zelf rijden, moeten verwijderen. En zoonlief/dochterlief zou dan telkens weer de L terug moeten hangen.
Heel gemakkelijk: er bestaan toch 'L'-en met een zuignap? Mijn vader reed vb. zelf niet graag met die 'L'.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Stefan Peeters »

Het is niet aan ons om redenen te zoeken om de L al dan niet te laten hangen.
De essentie is hier de vraag van Jeroen:
Jeroen B schreef:Ben ik nu verplicht de L te verwijderen telkens ik de auto bestuur of is het toegelaten de L te laten hangen zelfs met definitief rijbewijs.
En het antwoord op die vraag is al duidelijk gegeven:
Inazuma schreef:Geen enkele bepaling verbiedt dat de L op het voertuig blijft hangen indien het voertuig bestuurd wordt door iemand die reeds in bezit is van een (definitief) rijbewijs.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Jozef »

De L laten hangen als de bestuurder geen beginneling meer is, vind ik asociaal. Je doet volkomen ten onrechte een beroep op begrip, geduld en tegemoetkoming van andere bestuurders voor een beginneling. Naarmate dat meer gebeurt, zullen er alsmaar meer bestuurders geen rekening meer houden met een L.

Het is zoals de politiewagens met blauw zwaailicht en sirene aan om frieten of pizza te gaan halen. Dan verwonderen politiemensen zich dat er maar weinig respekt meer opgebracht wordt voor dergelijke signalen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Inazuma »

Bij mij kleeft de L vast, die blijft dus hangen ook al rij ik zelf

Heb er al een paar raar zien opkijken als die "trage leerling" plots sneller door de bocht gaat dan zijzelf :lol:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:De L laten hangen als de bestuurder geen beginneling meer is, vind ik asociaal. Je doet volkomen ten onrechte een beroep op begrip, geduld en tegemoetkoming van andere bestuurders voor een beginneling.
Het is zeker en vast zo dat het gebruik van een L terwijl we geen beginneling zijn er voor zorgt dat deze L geen enkele waarde of betekenis meer gaat hebben.
Begrip, geduld en tegemoetkoming van andere bestuurders zou nog thans ook welkom zijn t.o.v. mensen die geen beginneling zijn, dus ook voor elke mens die wel eens een fout kan maken. :idea:
Jozef schreef: Naarmate dat meer gebeurt, zullen er alsmaar meer bestuurders geen rekening meer houden met een L.
Jammer genoeg zijn we hier al in een vergevorderd stadia.
Ik rij dagelijks rond met een auto van de rijschool, eentje wat je van heel ver kan herkennen.
Als mijn leerlingen 70 km/u rijden waar de maximum snelheid 70 km/u is worden ze meer en meer opgejaagd door hun achterliggers.
Fouten van leerlingen vergeven? vergeet het, zure gezichten en zelfs gebaren krijg je meestal. :idea:
De verkeersagressie waarmee we te maken krijgen komt er niet alleen omdat de leerling fouten maakt, het komt er al omdat de leerling zich WEL aan de verkeersregels houdt. :(
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door de rijprof »

Jozef schreef:De L laten hangen als de bestuurder geen beginneling meer is, vind ik asociaal.
Jeroen B schreef:Reeds enkele maanden beschik ik over m'n definitief rijbewijs.
M'n broer heeft nog een voorlopig en rijdt dus nog met begeleider (niet met mij), in dezelfde wagen waar ik mee rijd.
Asociaal? 'k Snap niet goed wat hier asociaal aan is.
Je gaat omwille dat je met een 'L' rijdt toch geen extra voorrechten afdwingen?
Andere bestuurders hebben hierdoor toch geen nadeel?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Overloadboi
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2017, 19:53

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Overloadboi »

Beste

Wil de topic niet omhoog bumpen, maar toen ik nog met mijn voorlopig rijbewijs reed en ik met mijn begeleider (mama) naar de school reed, liet mijn mama soms wel de L op de auto hangen.

Na het parkeren van de auto en ik naar school vertrok, heeft een politie agente haar doen laten stoppen toen zij van de parking wou vertrekken en zij had aan mijn mama gevraagd om de 'L' van de auto af te halen. De politie agente beweerde dat dat niet kon omdat zij geen leerling is.

Het hangt af van situatie tot situatie. Dit klinkt misschien wel 'overdreven' maar de politie agente heeft wel gelijk als je het via haar standpunt bekijkt.

Best is toch om de 'L' af te nemen als jouw zoon of dochter (of iemand anders die nog een leerling is) niet de wagen bestuurd en vice versa.

Dit voorkomt situaties zoals deze, alhoewel ik weet dat er geen verbiedingen zijn op dit vlak om dat niet te mogen doen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door de rijprof »

De politie agente beweerde dat dat niet kon omdat zij geen leerling is.
Dat is de persoonlijke mening van die agente.
De volgende keer vraag je heel beleefd:"Mag ik u vragen welke wettekst het verbiedt een 'L' te kleven op mijn auto?"
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Overloadboi
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2017, 19:53

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Overloadboi »

de rijprof schreef: 22 okt 2017, 23:13
De politie agente beweerde dat dat niet kon omdat zij geen leerling is.
Dat is de persoonlijke mening van die agente.
De volgende keer vraag je heel beleefd:"Mag ik u vragen welke wettekst het verbiedt een 'L' te kleven op mijn auto?"
Hahaha, die houd ik bij voor de volgende keer. Zal het aan mijn moeder vertellen.

Merci voor het lachertje, jij hebt mijn avond helemaal gemaakt! :D
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: "L" verwijderen bij definitief rijbewijs?

Bericht door Jozef »

Overloadboi schreef: 22 okt 2017, 19:54 De politie agente beweerde dat dat niet kon omdat zij geen leerling is.
Het is in België helaas droevig gesteld met de kennis van de verkeerswetgeving van heel wat politieagenten. En zoals dat meestal het geval is, zijn diegenen die er het minste van kennen het zekerste dat ze gelijk hebben.
Plaats reactie