Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jan-Willem

Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Jan-Willem »

Hallo,

Mijn dochter heeft vorige week haar theorie-examen rijbewijs B gehaald en ook haar voorlopig rijbewijs met begeleider. Afgelopen weekend hebben we dus al voorzichtig op een parkeerterrein geoefend met haar, maar het ging nog niet helemaal lekker. Verschillende keren kwam het voor dat ze bij het afremmen tot stilstand de koppeling vergat in te drukken terwijl de wagen nog in een versnelling stond. De wagen gaat dan natuurlijk schokken en de motor valt daarna uit. Ook met schakelen heeft ze nog moeite, soms is er een knarsend geluid uit de versnellingsbak te horen.

Mijn vraag: Hoe slecht, en dan voornamelijk zonder koppeling afremmen, is dit voor het voertuig? Ik kan me bedenken dat de aandrijving en koppeling zulke acties niet echt zullen waarderen.. Kunnen zulke onderdelen op deze manier snel kapot gaan? Het voertuig betreft trouwens een vrij nieuwe kia cee'd (diesel 1.6L).

Alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door GRO »

Beste.

Wij geven het advies om beginnende bestuurders 6 uur praktijkopleiding te laten volgen in een erkende rijschool, zodat zij minstens kunnen schakelen, remmen, sturen.
De kostprijs van die 6 uur weegt niet op tegen de schade die een auto lijdt wanneer bestuurders knarsend leren schakelen etc.

Neem voor je uw dochter in de auto laat stappen ook eens samen met haar rusting het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online door.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)
Jan-Willem

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Jan-Willem »

Het praktijkboek heb ik inderdaad al gedownload en doorgenomen afgelopen weekend. Over de korte basisopleiding zal ik idd is nadenken!

Kan iemand mij specifiek antwoord geven op de vraag hoe slecht het voor je wagen is als er zonder koppeling tot stilstand wordt afgeremd, in de versnelling en welke onderdelen hierbij betrokken zijn?
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Jari »

Lees zeker ook eens http://users.skynet.be/derijprof/downlo ... chniek.doc en doe die oefeningetjes, dat kan ook wel helpen denk ik!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Inazuma »

Jan-Willem schreef:De wagen gaat dan natuurlijk schokken en de motor valt daarna uit. Ook met schakelen heeft ze nog moeite, soms is er een knarsend geluid uit de versnellingsbak te horen.

Mijn vraag: Hoe slecht, en dan voornamelijk zonder koppeling afremmen, is dit voor het voertuig?
Gezond is het natuurlijk niet.
Een motor die onder belasting blokkeert dat is niet goed voor de lagers etc. , maar moderne motoren kunnen wel wat misbruik hebben.
Ik zou me meer zorgen maken over de knarsende versnellingsbak. Dat is pas echt slecht voor de fijne mechaniek die je van versnelling doet veranderen.

Bij mijn weten schakelt een Kia als boter, je moet je dochter leren om de versnellingspook absoluut niet in een andere versnelling te willen forceren.
Als het schakelen niet vanzelf gaat is er wat mis : koppeling terug indrukken en opnieuw proberen.
Uitkijken ook of je leerling de koppeling wel helemaal indrukt bij het schakelen.
Leren om de versnellingspook niet strak te geleiden op zijn schakeltraject - 't is geen Ferrari - maar "in de juiste richting" te duwen. Dan valt hij vanzelf wel in de goede versnelling.
Desnoods de volle hand van de pook laten halen, en laten schakelen met 2 of 3 vingers of de vingertoppen
Gast

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Gast »

Beste,

Mijn mening als intructeur is dat het niet zo heel veel kwaad kan dat er tijdelijk eens wat verkeerd geschakeld word met de auto. Mijn lesauto gaat inmiddels al wat jaartjes mee en ik heb misschien iets eerder de koppelingsplaten moeten vervangen dan dat dat normaal zou zijn gebeurd met een auto waar wel netjes mee gereden wordt. Natuurlijk niet te gemakkelijk denken want het is nooit goed!

Langs de andere kant zal ik mijn eigen leerlingen nooit leren om alle handelingen tegelijk te laten uitvoeren. Mijn mening is dat mensen die alles tegelijk moeten leren vaak op zien tegen de hoeveelheid leerstof en om alles te onthouden. Daardoor worden er vaak fouten gemaakt (wat uiteraard normaal is) maar waarvan de meeste toch te voorkomen zijn. Het nadeel van die vele fouten is dat mensen met faalangst vaak schrik hebben om te leren rijden en sneller terughoudend worden.

Ik begin in de eerste les te kijken naar het sturen. Veelal blijken mensen die niet kunnen sturen vaak langer over hun opleiding te doen. Zodra ik (na een minuut of 5) heb gezien hoe ze sturen ga ik uitleg geven hoe de koppeling werkt. Dit voorkomt vaak dat ze onnodig vaak stilvallen en dus het idee krijgen dat ze weten waar ze mee bezig zijn en trots zijn dat ze niet vaak stilvallen.

De tweede les begin ik met een korte herhaling en als ik merk dat dat er nog in zit ga ik ze leren schakelen. Dit doe ik weer door een korte uitleg te geven hoe de pook vastgehouden moet worden, uitleg te geven over de neutraalstand en de snelheid waarmee ze rekening moeten houden wanneer ze moeten schakelen of de toeren waarmee ze rekening moeten houden.

Bij de derde les ga ik ze leren remmen. Dit gaat vaak gepaard met met meer problemen omdat dat vaak de druppel is omdat ze te veel handelingen tegelijk moeten doen.

Deze manier van lesgeven ging in het begin wel eens gepaard met commentaar. Dan zeiden ze, mijn vriendin die mocht alles tegelijkertijd bij haar intructeur! Uit ervaring weet ik dat deze manier veel beter is, want ze beseffen veel beter waar ze mee bezig zijn. Jammergenoeg zijn er nog te veel mensen die de kandidaten te veel tegelijk leren.

Uiteraard kan dit niet als er geen dubbele bediening in de auto aanwezig is. Vandaar dat ik zeker ben dat het beter is als u uw dochter naar een rijschool stuurt. Leert deze rijschool uw dochter rijden op de andere manier....dus alles tegelijk dan ben ik van mening dat u het net zo goed zelf kan doen. Uiteraard op een veilige en stille plaats en niet direct in de drukte.

Eerst ga je een kind toch ook leren optellen en aftrekken vooraleer je ze gaat leren vermenigvuldigen en delen. Alles bij elkaar gerekend hebben ze binnen een kortere tijd de basis al onder de knie! Uiteraard heb ik soms ook mensen waarvan het absoluut niet nodig is en die meer informatie tegelijk kunnen opnemen. Bij deze mensen is het uiteraard mogelijk om deze dingen binnen 1 les te doen. Maar deze mensen zijn helaas zeldzaam of hebben al vele uren achter het stuur gezeten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Benny Stinkens »

In de rijschool leert men nochtans ook eerst stappen en dan pas lopen.

@gast,
Kan het zijn dat jij wel instructeur bent, maar niet in een rijschool werkt :?:
En zo ja heb je wel ooit in een rijschool gewerkt :?:
(niets verkeerd mee bedoeld hoor :wink: )
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Gast »

Beste Benny,

Wees graag even volledig zodat ik het ook begrijp?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Stefan Peeters »

De vraag van Benny is toch duidelijk?

Indien je ze liever niet rechtstreeks op het forum beantwoordt, dan kan je altijd via mail met ons contact opnemen.
xantingo@gmail.com
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Gast »

Als de vraag duidelijk was dan had ik het toch niet gevraagd :?

Maar ik zal het even vollediger vragen.

Mag ik Benny vragen wat hij er mee bedoeld?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Benny Stinkens »

Ik zal het anders proberen te vragen.

Werk jij voor een rijschool :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Gast »

Ik heb een verkeersschool, geef auto, motor, bromfiets en vrachtwagenopleidingen en daarnaast doe ik nog wat ander werk in de branche...maar daar wil ik liever niet op in gaan.

Kun jij misschien nu ook iets vollediger zijn?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door GRO »

@Gast

Kan het dat jouw verkeersschool in Nederland is?
Gast

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door Gast »

Mijn verkeersschool is inderdaad in Nederland maar ik heb instructeurspapieren voor beide landen....
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Schade aan voertuig door opleiding onervaren bestuurder

Bericht door GRO »

Mijn lesauto gaat inmiddels al wat jaartjes mee
Ik maakte die bedenking omwille van bovenstaande zin in je tekst. Ik weet dat de erkende rijscholen in Belgie zeer regelmatig hun auto's vernieuwen en vond het dus vreemd dat je schreef over een lesauto die al wat jaartjes meegaat.

Een lesuur in Nederland is goedkoper dan een lesuur in België. Dat kan bijvoorbeeld één van de redenen zijn.
Plaats reactie