Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
Hallo,
Gehoord : iemand heeft volgende opmerkingen gekregen tijdens zijn praktische proef :
Hij stopte aan een verkeerslicht dat op rood stond en wachtte : maar hij had zijn versneling in neutraal gezet.
Hij kreeg van de examinator de opmerking dat dit niet mag : aan een verkeerslicht mag je niet in neutraal schakelen maar uw versnelling moet altijd in eerste staan.
Dit had ik nog nooit gehoord. Heeft iemand al dezelfde ervaring opgedaan? Wat doen jullie als je moet stoppen aan een rood licht?
Gehoord : iemand heeft volgende opmerkingen gekregen tijdens zijn praktische proef :
Hij stopte aan een verkeerslicht dat op rood stond en wachtte : maar hij had zijn versneling in neutraal gezet.
Hij kreeg van de examinator de opmerking dat dit niet mag : aan een verkeerslicht mag je niet in neutraal schakelen maar uw versnelling moet altijd in eerste staan.
Dit had ik nog nooit gehoord. Heeft iemand al dezelfde ervaring opgedaan? Wat doen jullie als je moet stoppen aan een rood licht?
Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerst
Er is geen enkele verplichting om in 1ste te blijven staan wachten, noch een verplichting om in neutraal te staan.WillyE schreef: Hij kreeg van de examinator de opmerking dat dit niet mag : aan een verkeerslicht mag je niet in neutraal schakelen maar uw versnelling moet altijd in eerste staan.
Bij moderne meer milieuvriendelijke wagens verhindert het verplichten om in 1ste versnelling te blijven staan wachten, trouwens het uitschakelen van de motor om milieuredenen.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
- Locatie: Wespelaar (Haacht)
Code: Selecteer alles
Gehoord :
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Waw Als ze mij dat vertelde zou ik de auto in kwestie helemaal wegsmijten.MatthiasButtiens schreef:Best wel vreemd, aangezien onze koppeling vorige maand kapot gereden is en ze ons verteld hebben dat we de koppeling enkel als het echt nodig was moesten gebruiken, met het voorbeeld dat we aan het rode licht in neutraal moesten gaan staan tot aan het vertrek.
Als je trouwens in 1ste zou staan heb je je koppelingspedaal ingedrukt en wordt je koppeling niet gebruikt
Het is pas als je koppelingspedaal boven staat dat je motor gekoppeld is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Dat klopt ook.MatthiasButtiens schreef:Best wel vreemd, aangezien onze koppeling vorige maand kapot gereden is en ze ons verteld hebben dat we de koppeling enkel als het echt nodig was moesten gebruiken,
Je gebruikt de koppeling bij:
vertrekken
traag manoeuvreren
schakelen.
In alle andere omstandigheden, rij je
- ofwel met de koppeling helemaal losgelaten (wat het allermeeste voorkomt)
- ofwel indien dat nodig is helemaal ingedrukt.
Je drukt de koppeling altijd in 1 kordate beweging in, en laat ze zachtjes los.
Dat heeft eigenlijk niets met slijtage van een koppeling te maken.met het voorbeeld dat we aan het rode licht in neutraal moesten gaan staan tot aan het vertrek.
Je moet natuurlijk wel de koppeling dan volledig indrukken
(en de koppeling moet in orde zijn, ttz. ze moet volledig loslaten als ze helemaal ingedrukt is).
Wat uiteraard wel zeer sletig is voor de koppeling is op een kleine helling "blijven staan" of voor- en achteruit "wiegen" door met de koppeling te spelen ipv de handrem op te trekken ...
Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
ik heb hier ergens gelezen dat wanneer je aan een rood licht staat:
- je de koppelingpedaal mag induwen en wachten tot het groen wordt en dan in 1ste zetten
- je in neutraal zetten aan een rood licht
- je de koppelingpedaal mag induwen en wachten tot het groen wordt en dan in 1ste zetten
- je in neutraal zetten aan een rood licht
Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
Zoals al gezegd: er is geen verplichting voor één van beide. Gebruik ze gewoon zoals je zelf wilt. Zolang je maar niemand hindert. En met hinderen bedoel ik bijvoorbeeld de eerste in de rij die, als het groen word, nog moet beginnen schakelen naar 1ste enzo.
Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
Interessante info...
en stel nu dat je in 4e versnelling rijdt, en het verkeerlicht springt dan plots op rood. Wat is dan de beste manier om te stoppen?
Ik rem eerst even en dan duw ik koppelingspedaal en rem samen tot ik tot stilstand om en ik blijf in vierde. Als ik dan gestopt ben zet ik in neutraal of eerste. Is dat een goede manier?
en stel nu dat je in 4e versnelling rijdt, en het verkeerlicht springt dan plots op rood. Wat is dan de beste manier om te stoppen?
Ik rem eerst even en dan duw ik koppelingspedaal en rem samen tot ik tot stilstand om en ik blijf in vierde. Als ik dan gestopt ben zet ik in neutraal of eerste. Is dat een goede manier?
Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
Misschien alleen nog je versnellingspook wat vroeger uit 4de halen... Zodat als het toch gebeurt dat je moet verderrijden, je sneller in de juiste versnelling kan schakelen om weer verder te rijden.
Mijn vriendin heeft met de rijschool zelfs geleerd om alle versnellingen te doorlopen (zonder koppelen dan wel), gewoon om die vlotheid erin te hebben als je plots toch weer moet accelereren...
Mijn vriendin heeft met de rijschool zelfs geleerd om alle versnellingen te doorlopen (zonder koppelen dan wel), gewoon om die vlotheid erin te hebben als je plots toch weer moet accelereren...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
bedoel je 'zonder koppelen' dan dat ze haar voet op de ambriage houdt, en dan schakelt van 4 naar 3 naar 2 zonder haar voet op te heffen??
Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
maar wel extra slijtage van de versnellingspookaccer schreef:Misschien alleen nog je versnellingspook wat vroeger uit 4de halen... Zodat als het toch gebeurt dat je moet verderrijden, je sneller in de juiste versnelling kan schakelen om weer verder te rijden.
Mijn vriendin heeft met de rijschool zelfs geleerd om alle versnellingen te doorlopen (zonder koppelen dan wel), gewoon om die vlotheid erin te hebben als je plots toch weer moet accelereren...
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
Ik laat mijn leerlingen ook alle versnellingen doorlopen maar wel met koppelenaccer schreef:Misschien alleen nog je versnellingspook wat vroeger uit 4de halen... Zodat als het toch gebeurt dat je moet verderrijden, je sneller in de juiste versnelling kan schakelen om weer verder te rijden.
Mijn vriendin heeft met de rijschool zelfs geleerd om alle versnellingen te doorlopen (zonder koppelen dan wel), gewoon om die vlotheid erin te hebben als je plots toch weer moet accelereren...
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Stoppen verkeerslicht : versnelling neutraal of in eerste?
zonder koppelen is inderdaad het koppelingspedaal ingedrukt houden
Alle versnellingen doorlopen MET koppelen kan inderdaar ook, afhankelijk van auto en hoe snel het afremmen gebeurt.
Bij onze avenis bijvoorbeeld: afremmen in vierde, ontkoppelen => dan terug in 3de schakelen geeft een verdere afremmen op de motor dat zo snel gaat dat je al weer terug moet ontkoppelen nog voor je pedaal helemaal omhoog is => dat heeft geen nut. Meteen naar 2de is ook geen oplossing, want dan is de motorrem veel de bruusk => even "vrij" bollen is noodzakelijk. Hier kan even de pook in 3de zetten, voor moest het verkeer weer gaan bewegen, handig zijn. Dan kan je vlot weer vertrekken
Met de kia kan alle versnellingen doorlopen dan weer meer dan gemakkelijk...
[en inderdaad, beetje slijtage van de tandjes...]
Alle versnellingen doorlopen MET koppelen kan inderdaar ook, afhankelijk van auto en hoe snel het afremmen gebeurt.
Bij onze avenis bijvoorbeeld: afremmen in vierde, ontkoppelen => dan terug in 3de schakelen geeft een verdere afremmen op de motor dat zo snel gaat dat je al weer terug moet ontkoppelen nog voor je pedaal helemaal omhoog is => dat heeft geen nut. Meteen naar 2de is ook geen oplossing, want dan is de motorrem veel de bruusk => even "vrij" bollen is noodzakelijk. Hier kan even de pook in 3de zetten, voor moest het verkeer weer gaan bewegen, handig zijn. Dan kan je vlot weer vertrekken
Met de kia kan alle versnellingen doorlopen dan weer meer dan gemakkelijk...
[en inderdaad, beetje slijtage van de tandjes...]
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)