Wie is er hier in zijn recht?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
svendmae
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mar 2008, 11:24

Wie is er hier in zijn recht?

Bericht door svendmae »

Gisteren zondag meegemaakt:

ik rij in Eeklo in een wijk, zag aan een huis een wagen staan met daarachter mooi gat van 7-8m waar ik achter kon parkeren.
Dus ik doe mijn manoeuvre, parkeer achter wagen, stap uit om te kijken of ik goe sta en ondertussen kwam er hem wagen PAL achter mij zetten.
Ik stap terug in en doe teken van: "Zou je eens beetje achteruit kunnen gaan aub, kheb wa weinig ruimte om eruit te rijden..."
Hij doet tekens terug van: "Rij maar achteruit, ge hebt ruimte genoeg"
Uiteindelijk na 4 maal voor en achteruit te manoeuveren toch uit het gat geraakt. Bij momenten echt gedacht van: "ja, en nu zit ik tegen wagen achter mij". Dus nadat ik mezelf uit dat gat wrong, zag ik die wagen nadien gewoon dat gat waar ik stond, dichtrijden. Ik stond blijkbaar op "zijn" plaats. In plaats van gewoon half metertje achteruit te rijden, mij genoeg ruimte te gunnen... :roll:

Maar stel: bij het achteruitrijden, raak ik hem. Wiens fout zou het zijn in deze situatie?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Als hij stilstaat en jij rijdt: dan ben jij in fout...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

xantingo schreef:Als hij stilstaat en jij rijdt: dan ben jij in fout...
Stel nu dat men u klem rijd, wat is dan de te volgen procedure?
Politie bellen? Welke stappen zullen zij ondernemen als men vaststelt dat je er onmogelijk uitkan? Krijgt de blokkerende wagen een boete? Eventueel weggesleept?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Artikel 25: Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;
De situatie hierboven was geen geparkeerde auto. De bestuurder stopte gewoon te dicht achter een andere auto.
wegcode schreef:Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen

Die bestuurder was in niet overtreding door te dicht te stoppen.
Dit is nog steeds niet stilstaan noch parkeren.

Van zodra de auto parkeert of stilstaat, krijgen we een ander verhaal.
Je kan dan de politie bellen, enz.

Als je uit je parkeerplaats wil komen en je botst tegen een gestopte, stilstaande of geparkeerde auto, ben je steeds in fout.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

als je blokgeparkeert wordt, en er is inderdaad sprake van een overtreding door de andere auto (bijv geen 1 meter gelaten)
dan kan je de politie bellen, en die zullen desnoods de wagen laten takelen ja.
Gast

Re: Wie is er hier in zijn recht

Bericht door Gast »

Ik parkeer in de auto en de auto raakte me achter mijn rug ik heb gelijk ik heb een verlope rijbewijs m12 wat zou het kunnen zijn
Plaats reactie