Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door wooter »

In een laatste voortgezette rijopleiding gebruikte de instructeur op elke voorrangsweg die een bocht maakte en waar een kruispunt in die bocht lag zijn richtingsaanwijzer. Dit werkt perfect voor de mensen die niet herkennen hoe de voorrangsweg loopt, maar kan nefast aflopen voor de mensen die wél besef hebben van hoe de voorrangsweg loopt en gaan verwachten dat de aankomende bestuurder gaat afslaan op een oprit of parking net voor de eigenlijke kruising. Ik doe het dus liever niet.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Inazuma »

wooter schreef:In een laatste voortgezette rijopleiding gebruikte de instructeur op elke voorrangsweg die een bocht maakte en waar een kruispunt in die bocht lag zijn richtingsaanwijzer.
Dat is de Duitse regeling.

Je krijgt problemen als je gaat afwijken van de gewone / gebruikelijke praktijk aan een kruispunt, ttz pinken als je van richting verandert.
Stel dat de voorrangsweg links afbuigt, dan zou je rechts gaan pinken om rechtdoor te rijden, maar ook om rechts af te slaan.
Kan dus verwarring opleveren.

Probleem blijft dat de wegcode "richting" nergens definieert, maar in verschillende betekenissen gebruikt.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door wooter »

Inazuma schreef:Stel dat de voorrangsweg links afbuigt, dan zou je rechts gaan pinken om rechtdoor te rijden, maar ook om rechts af te slaan.
Kan dus verwarring opleveren.
Niet noodzakelijk. Als ik zo een situatie tegenkom, met iemand die rechts richting aangeeft, kan hij de eerste rechtse weg inrijden, of de tweede weg die rechtdoor lijkt te lopen, maar als je de voorrangsweg volgt ook rechts van die voorrangsweg ligt.

De discussie is dan: is een richtingsverandering relatief op het absolute rechtdoor rijden, of relatief van de loop van de voorrangsweg? 19.1 spreekt over een richtingsverandering als "De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten"

Rijbaan is
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
Als twee openbare wegen mekaar kruisen of raken, kan je dan nog spreken over dat een bestuurder een rijbaan verlaat? Hij blijft toch op de rijbaan, als bepaald in 2.1?
headbanger007
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2009, 16:40

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door headbanger007 »

alleen in frankrijk doen ze da nog. Vroeger verplicht, nu niet meer
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door bert.covens »

wooter schreef:Als twee openbare wegen mekaar kruisen of raken, kan je dan nog spreken over dat een bestuurder een rijbaan verlaat? Hij blijft toch op de rijbaan, als bepaald in 2.1?
Als men van richting verandert, op een kruispunt waar 2 openbare wegen met rijbaan samen komen. Dan verlaat men toch de rijbaan van de 1e openbare weg, om vervolgens verder te rijden op de rijbaan van de andere openbare weg, niet?

Immers: een kruispunt is de plaats waar 2 of meer openbare wegen samenlopen. En de rijbaan is telkenmale een deel van die onderscheidelijke openbare wegen.

Of zie ik nu iets over 't hoofd?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Freddy Krueger

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Freddy Krueger »

In Frankrijk is dit eveneens verplicht:
http://www.permisecole.com/dossiers-the ... -giratoire
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Inazuma »

Freddy Krueger schreef: 23 okt 2017, 14:23 In Frankrijk is dit eveneens verplicht:
http://www.permisecole.com/dossiers-the ... -giratoire
Frankrijk is een ander land, met àndere verkeersregels.

In België is een rotonde op- & afrijden een richtingsverandering naar RECHTS.
Bij het oprijden mag je de richtingaanwijzer gebruiken, maar dan wel naar RECHTS.
Bij het afrijden is dat verplicht.
Coolvision
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
Locatie: Oostende

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Coolvision »

(Oud maar interessant artikel (links pinken op rotonde) ):

Safety First dus !
Op bepaalde rotondes gaat het hoofdverkeer rechtdoor (halve rotonde).
Indien je op de buitenkant rijdt, maar toch verder wenst te rijden (bvb 3/4 v rotonde), is het raadzaam dan links te pinken : Bestuurders die zich nog op de binnenkant van de rotonde bevinden en op dit rijvak links willen blijven rijden om rechtdoor te gaan, kunnen op deze manier zien dat zij voorrang moeten geven aan de links pinkende chauffeur !! De links pinkende chauffeur geeft aan dat hij nog NIET wenst af te slaan...
Tijdens het praktische examen wordt dit geapprecieerd bij druk verkeer op 2 (of meer) rijstroken van de rotonde.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Stefan Peeters »

Dus: wie op de buitenste rijstrook van een rotonde rijdt zou links moeten pinken om aan te geven dat hij op de rotonde wil blijven?
Ik zou dan eerder denken dat die bestuurder naar de binnenste rijstrook wil opschuiven...

Waarom moet iedereen toch een andere uitleg geven aan iets heel simpel?

Blijft men op de rotonde: niet pinken. Wil men de rotonde verlaten: rechts pinken.
Als iedereen dat nu eens correct en consequent zou toepassen.. :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Inazuma »

Het zou iets consequenter zijn moest België e.a. de Nederlandse regeling overnemen waarin een rotonde maar een rond kruispunt is.

In NL pinkt men gewoon vooraf naar links, niet, of rechts naargelang de richting die men uit wil.
Die toegelaten richting staat vaak ook gewoon aangeduid op de rijbaan met voorsorteringspijlen.
(Hier in B soms ook, maar onwettig omdat het oprijden van een rotonde altijd een richtingsverandering naar RECHTS is.)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door de rijprof »

Het zou iets consequenter zijn moest België e.a. de Nederlandse regeling overnemen waarin een rotonde maar een rond kruispunt is.
Vind ik ook en doe het vaak ook zo + rechts pinken bij het verlaten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sethzor
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2017, 11:26

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Sethzor »

Ik pink OP DE ROTONDE ook altijd naar links. Makkelijk voor de mensen om te zien dat ik op de rotonde blijf.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Jozef »

Sethzor schreef: 20 nov 2017, 19:50 Ik pink OP DE ROTONDE ook altijd naar links. Makkelijk voor de mensen om te zien dat ik op de rotonde blijf.
Als er geen rijstroken zijn.

Zijn er bijvoorbeeld 2 rijstroken, en je doet dat op de binnenste rijstrook, dan is dat nutteloos, want je moet je naar de rechter rijstrook begeven om rechts af te slaan om de rotonde te verlaten.

Zijn er 2 rijstroken en je doet dat op de buitenste rijstrook, dan geef je aan dat je je naar de binnenste rijstrook gaat begeven. Het kan dan gebeuren dat op die binnenste rijstrook iemand nodeloos vertraagt om jou voor te laten, of zelfs sterk afremt om een aanrijding met jou te vermijden, met alle gevaar vandien dat hij achteraan aangereden wordt.

Als er iemand vindt dat hij in België een buitenlandse wegcode mag toepassen, dan doe ik dat ook, en rijd ik vanaf nu zo dicht mogelijk bij de linker kant van de rijbaan, want dat vind ik beter dan aan de rechter kant.
Sethzor
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2017, 11:26

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door Sethzor »

Jozef schreef: 20 nov 2017, 22:07
Sethzor schreef: 20 nov 2017, 19:50 Ik pink OP DE ROTONDE ook altijd naar links. Makkelijk voor de mensen om te zien dat ik op de rotonde blijf.
Als er geen rijstroken zijn.

Zijn er bijvoorbeeld 2 rijstroken, en je doet dat op de binnenste rijstrook, dan is dat nutteloos, want je moet je naar de rechter rijstrook begeven om rechts af te slaan om de rotonde te verlaten.

Zijn er 2 rijstroken en je doet dat op de buitenste rijstrook, dan geef je aan dat je je naar de binnenste rijstrook gaat begeven. Het kan dan gebeuren dat op die binnenste rijstrook iemand nodeloos vertraagt om jou voor te laten, of zelfs sterk afremt om een aanrijding met jou te vermijden, met alle gevaar vandien dat hij achteraan aangereden wordt.

Als er iemand vindt dat hij in België een buitenlandse wegcode mag toepassen, dan doe ik dat ook, en rijd ik vanaf nu zo dicht mogelijk bij de linker kant van de rijbaan, want dat vind ik beter dan aan de rechter kant.
Vanzelfsprekend enkel op rotondes met een rijstrook :)
axd
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jul 2022, 19:46

Re: Naar links pinken bij het oprijden van een rotonde

Bericht door axd »

Freddy Krueger schreef: 23 okt 2017, 14:23 In Frankrijk is dit eveneens verplicht:
http://www.permisecole.com/dossiers-the ... -giratoire
Interessant, dit houdt me al een tijdje bezig.

Even uitweiden:

https://codes.droit.org/PDF/Code%20de%20la%20route.pdf zegt:
R. 412-9 Décret n°2022-31 du 14 janvier 2022 - art. 6

En marche normale, tout conducteur doit maintenir son véhicule près du bord droit de la chaussée, autant que le lui permet l'état ou le profil de celle-ci.

Toutefois, un conducteur qui pénètre sur un carrefour à sens giratoire comportant plusieurs voies de circulation en vue d'emprunter une sortie située sur sa gauche par rapport à son axe d'entrée peut serrer à gauche.

Chaque manoeuvre de changement de voie à l'intérieur du carrefour à sens giratoire reste soumise aux règles de la priorité et doit être signalée aux autres conducteurs.
Voor zover ik dit goed heb begrepen (en ik beheers de Franse taal voldoende) wilt dit zeggen dat je links moet aanduiden om de intentie te geven op te schuiven, niet om de hele rotonde links te blijven pinken.
R. 412-10 Décret n°2003-293 du 31 mars 2003 - art. 2 () JORF 1er avril 2003

Tout conducteur qui s'apprête à apporter un changement dans la direction de son véhicule ou à en ralentir l'allure doit avertir de son intention les autres usagers, notamment lorsqu'il va se porter à gauche, traverser la chaussée, ou lorsque, après un arrêt ou stationnement, il veut reprendre sa place dans le courant de la circulation.
Mijn bescheiden interpretatie is dat je slechts moet pinken bij een verandering van richting, niet eens je (tijdelijk) op een ander vak rijdt. (Maar ja, in Frankrijk zie je constant links blijven pinken als men inhaalt)
Plaats reactie