Wegpirate op komst (49/50)

Regelmatig plaatsen wij hier ontvangen e-mails van geslaagden.
Jose Deberg

Wegpirate op komst (49/50)

Bericht door Jose Deberg »

Quote: Van: Jose Debergh
Datum: 23/08/2006 21:44:32
Onderwerp: Wegpirate op komst!

Heyla!

Vandaag ben ik met mega-super-giga-grote onderscheiding geslaagd voor mijn theoretisch rij-examen (=49/50) En ja, dat ene foutje....ik zal nu eenmaal mijn rechterrichtingsaanwijzer aansteken als ik een rondpunt oprij... Dus als een auto met een L voor je rijd, en die doet dat nu eenmaal...denk dan maar... ...dat ik voor je rij!

Catherine Debergh
8640 Westvleteren
Mijn &quotL&quot gehaald op 23-08!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Proficiat met je prachtige examenresultaat, Catherine.

Het is gevaarlijk je rechter richtingsaanwijzers te ontsteken als je een rotonde oprijdt.

Stel dat je niet de eerste afslag wil nemen, maar uit die weg komt iemand die de rotonde wil oprijden.

Jij gaat ervan uit dat je voorrang hebt op die bestuuder omdat je op een rotonde rijdt.

Maar die bestuurder ziet jouw rechter richtingsaanwijzers, en hij rijdt bijgevolg de rotonde op zonder jou voorrang te verlenen, want hij gaat ervan uit dat je die eerste afslag gaat nemen.

In het verkeer is het belangrijk altijd duidelijke en niet mis te verstane aanwijzingen te geven.
euhm?

euhm?

Bericht door euhm? »

dit antwoord lijkt mij de theorie op de site tegen te spreken, want bij openbare weg, wetgeving, plaatsen waar openbare wegen samenkomen staat:
(tip ex) pinken als je een rotonde oprijdt moet niet, maar mag wel...

Wat is het nu?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Re: euhm?

Bericht door gast »

euhm? schreef: dit antwoord lijkt mij de theorie op de site tegen te spreken, want bij openbare weg, wetgeving, plaatsen waar openbare wegen samenkomen staat:
(tip ex) pinken als je een rotonde oprijdt moet niet, maar mag wel...

Wat is het nu?
Pinken mag als je ze oprijdt, mag niet als je op de rotonde bent en moet als je ze afrijdt.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: (tip ex) pinken als je een rotonde oprijdt moet niet, maar mag wel...
Voor het examen van GOCA MAG het wel.
Goed onthouden want dit is een examenvraag.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef: Voor het examen van GOCA MAG het wel.
Goed onthouden want dit is een examenvraag.
Ook van de wetgever mag het. En zelfs van mij als je wil verongelukken.

Het is niet alleen voor het examen belangrijk dat je weet dat het mag. Je wil toch niet alleen maar een rijbewijs bekomen, je wil hopelijk ook een veilige bestuurder worden.

Als je weet dat het mag, kun je daar in de praktijk rekening mee houden.

Je zult er dan niet automatisch van uitgaan dat een bestuurder die op een rotonde zijn rechter richtingsaanwijzers aanheeft, de eerste afslag gaat nemen misschien zijn ze nog aan van toen hij de rotonde opreed.

Omgekeerd vond ik het evenwel belangrijk dat je weet dat het gevaarlijk is de rechter richtingsaanwijzers te ontsteken bij het oprijden van een rotonde, omdat het tot misverstanden kan leiden.
Karl Valentin schreef: Mà¶gen tà¤ten wir schon wollen, aber dà¼rfen haben wir uns nicht getraut.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Jozef heeft eigenlijk gelijk.

Het is niet omdat de wetgever iets toelaat en het voor GOCA 'juist' is, dat het daarom veilig is.
Plaats reactie