Quote: From: Kelly
Date: 06/21/06 12:47:33
To: rijbewijs-kreta@telenet.be
Subject: L
WWWWWWhhhhhhhhhhieeeeeeeeeee!!!!!!!!!!
Ik heb eindelijk mijn voorlopig rijbewijs en dat allemaal dankzij deze site, bedankt allemaal!
Maar natuurlijk zou het leuker zijn om in Kreta met de wagen te rijden he!!!!
Groetjes Kelly (9000 GENT)
En nogmaals bedankt
WWWWWWhhhhhhhhhhieeeeeeeeeee!!!!!!!!!!
WWWWWWhhhhhhhhhhieeeeeeeeeee!!!!!!!!!!
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Te land een rijbewijs.os2lover schreef: Vraagje overigens over die amfibievoertuigen: moet je daar nu een rijbewijs voor hebben of een vaarbrevet ? Of beiden ?
Op de Belgische binnenscheepvaartwegen een stuurbrevet voor de pleziervaart als het schip (= elk vaartuig - dus een tuig dat vaart kan maken op het water - dat geschikt is voor vervoer te water) een romplengte heeft van meer dan 15 meter of als het voortgestuwd wordt door een motor en sneller dan 20 km/h kan varen.
Met een beperkt stuurbrevet mag je in België op alle binnenscheepvaartwegen varen, behalve op de Beneden-Zeeschelde.
Met een algemeen stuurbrevet mag je in België op alle binnenscheepvaartwegen varen.
Je hebt dus wel een stuurbrevet nodig voor een rubberbootje met een romplengte van 3 meter, dat al met een kleine motor gemakkelijk meer dan 20 km/h kan halen. Maar je hebt geen stuurbrevet nodig voor een motoryacht met een romplengte van 12 meter, dat meestal lang geen 20 km/h kan halen.
Wil je een binnenvaartschip van de beroepsvaart met een romplengte van 50 meter opkopen, het inrichten als woonboot, en er aan pleziervaart mee doen, dan mag je het besturen met hetzelfde stuurbrevet als om met dat rubberbootje te varen.
Als je dan weet dat je om een stuurbrevet te bekomen enkel een theoretisch examen moet afleggen en als praktijkervaring het bewijs moet leveren dat je in de afgelopen 2 jaar 12 uur aan boord geweest bent van een stuurbrevetplichtig schip op de Europese binnenscheepvaartwegen, of 6 uur bij een erkende vaarschool (het schip moet zelfs niet gevaren hebben) ...
In Wallonië is er zo een vaarschool waar er 80 kandidaten aan boord gaan, 6 uur lang eten, drinken en kletsen over van alles en nog wat, en dan, zonder dat het schip gevaren heeft, weer aan wal gaan met een bewijs van praktijkervaring (er moeten dan wel even touwen langs de loopplank gespannen worden, want anders vallen er tevelen in het water tussen wal en schip van zattigheid).
Snappe wie snappe kan, dat er dan al geen zwaarder ongevallen gebeurd zijn in de pleziervaart. Ok, de snelheid is weliswaar beperkt, maar 'k zou er nog niet van verschieten dat van die mafkezen die in Luik hun praktijkervaring "opdoen", niet eens kunnen zwemmen, en in grote problemen geraken als ze overboord slaan bij een aanvaring..