geslaagd, moeilijkere vraag.

Regelmatig plaatsen wij hier ontvangen e-mails van geslaagden.
GregoryG

geslaagd, moeilijkere vraag.

Bericht door GregoryG »

ik ben met geslaagd, doch met enkele vermijdbare fouten. ik wist wel ongeveer welke ik fout had en heb dus niet overlopen welke het precies waren.

echter, van 1tje kon ik echt niks maken, het zou best kunnen dat ik erover gelezen heb: Je rijdt over een weg, komt aan een kruispunt. rechts, op de andere weg komt een auto aangereden, die vertraagt/stopt. Daarachter rijdt een motorrijder, die dus wel gewoon doorrijdt. Heb ik voorrang ?

Het meest logische lijkt me dat ik voorrang heb, gezien die motorrijder zowat dezelfde regels moet volgen als een wagen, een wagen zou niet zomaar kunnen doorrijden als de wagen voor hem stopt.

of zit ik mis ? (het lijkt mij toch een situatie die al eens kan voorvallen, je weet nooit)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Gregory,

Als een bestuurder die van rechts komt en jou gezien heeft, stopt, kan je voorzichtig verder rijden. Indien die bestuurder zijn voertuig opnieuw in beweging zou zetten, verliest hij immers zijn voorrang.

Maar dat betekent niet dat hetzelfde ook zou gelden voor andere bestuurders die van rechts zouden komen: zolang ook zij niet gestopt zijn en hun voertuig opnieuw in beweging gebracht hebben, behouden zij hun voorrang van rechts!

Dit is iets waar je bijzonder voorzichtig moet mee zijn. Stel bijvoorbeeld dat er op een weg een rijstrook is om linksaf te slaan aan een kruispunt, en een rijstrook om rechtdoor te rijden of rechtsaf te slaan. Jij komt van links. De bestuurder die linksaf wil slaan, stopt, maar de bestuurder die rechtsaf wil slaan, stopt niet. Aan deze laatste moet jij voorrang verlenen.

Een andere situatie. Je komt aan een kruispunt waar de dwarsweg een voorrangsweg is, en je wil rechtsaf de voorrangsweg oprijden. Op de voorrangsweg komt een auto van links, met zijn rechter richtingsaanwijzers aan, om aan te geven dat hij rechtsaf de weg gaat inslaan waar jij uit komt. Je denkt: OK, ik kan rechtsaf slaan en de voorrangsweg oprijden. Maar achter die auto die van links komt, rijdt een motorrijder, die plots volgas geeft en die auto inhaalt. Op het ogenblik dat jij rechtsaf de voorrangsweg oprijdt, kom je in aanrijding met die motorrijder. Je had die motorrijder voorrang moeten verlenen!
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: het zou best kunnen dat ik erover gelezen heb
Je zal er naast gekeken hebben, want deze vraag staat letterlijk op onze proefexamens.

Afbeelding
Plaats reactie