Geslaagd

Regelmatig plaatsen wij hier ontvangen e-mails van geslaagden.
Sofie D'haese

Geslaagd

Bericht door Sofie D'haese »

Beste

Ik heb vandaag mijn theoretisch examen afgelegd en ben geslaagd.

Wat het milieu betreft, had ik die vraag over wat stikstofdioxide (zo stond het er, niet stikstofoxide) onder invloed van de zon vormt, en dat is ozon en dan nog wat het effect is van met het raam open te rijden (meer
brandstofverbruik).

Met betrekking tot ehbo had ik ook twee vragen, maar ik denk dat die al in het oude handboek terug te vinden waren: wat moet je doen als iemand een ongeval heeft gehad en een helm draagt (nooit helm verwijderen) en wat als er een ongeval is gebeurd met een fietser (altijd
eerst gevarendriehoek plaatsen). Ik ben blij dat ik geslaagd ben, bedankt
voor uw site, het is handig om de theorie op te frissen en de oefeningen
zijn ook erg nuttig.

Met vriendelijke groeten

Sofie
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sophie D'haese schreef: wat moet je doen als iemand een ongeval heeft gehad en een helm draagt (nooit helm verwijderen)
Sophie, meen je nu echt dat dit het antwoord is dat GOCA als juist beschouwd op deze vraag ???


Ik ben er echt waar niet goed van. Die opvatting is immers al geruime tijd achterhaald.


Als het zo is, beste mensen, onthoud dan dat "nooit helm verwijderen" het juiste antwoord is op het theorie-examen, maar onthoud vooral:

Het niet verwijderen van de helm is misdadig en kan mensenlevens kosten !!!


De redenen

Het gevaar dat het slachtoffer verstikt is vele malen groter dan het risico hem bij het afnemen van de helm bijkomend letsel te bezorgen of een mogelijke halswervelbreuk te verergeren.

Vooral als het slachtoffer bewusteloos is, is het verstikkingsgevaar (bijvoorbeeld door braken of door de eigen tong) groot.

Met de helm op het hoofd kan het slachtoffer sterven door een hart- en bloedsomloopstilstand of door zuurstofgebrek zware blijvende hersenschade oplopen.


De methode

Vizier openen en eventuele bril verwijderen.Een helper neemt het slachtoffer bij de onderkant van de helm en het onderkaaksbeen en trekt heel lichtjes aan het hoofd in de langsrichting.De tweede helper opent de kinriem.De eerste helper houdt de trekkracht constant.De tweede helper neemt het slachtoffer met één hand onder het achterhoofd, met de andere hand onder de kin van het slachtoffer, en neemt het strekken naar achteren over.De eerste helper trekt de helm voorzichtig van het hoofd van het slachtoffer.De tweede helper fixeert inmiddels het hoofd van het slachtoffer.Als de helm afgenomen is, moet het hoofd verder gefixeerd worden, en wel tot bij aankomst van de hulpdiensten.Bij een bewusteloos slachtoffer of een slachtoffer waarvan het bewustzijn vertroebeld is, moeten de ademhalingswegen vrijgemaakt worden. Daartoe voorzichtig het hoofd naar achter buigen en de onderkaak vooruit trekken. Gebroken of vreemde voorwerpen (tanden, prothese) moeten uit de mond van het slachtoffer verwijderd worden.
Spijtig genoeg kan ik nu zo direct alleen maar enkele Duitse webpagina's aanhalen om dit te staven:

Auto-News 24
Versicherung und Verkehr
Motorroller-Info
Der 7. Sinn


Mensen, waar gaan we naartoe. Binnenkort moeten we kandidaat-bestuurders uitleggen:
Wat GOCA als juist antwoord beschouwt.Wat er eigenlijk echt in het verkeersreglement staat.Wat de rechtspraak zegt.Wat er in bijgewerkte EHBO-curssusen staat.Wat je eigenlijk echt moet doen om veilig te rijden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: Dat doen we nu toch al?!
O ja? Wel, proficiat als je dit ook nog verwerkt kijgt in de 6 uren praktijkopleding voor 250 Euro die Renaat Landuyt je weldra nog gunt.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Jozef schreef:
Mensen, waar gaan we naartoe. Binnenkort moeten we kandidaat-bestuurders uitleggen:
Wat GOCA als juist antwoord beschouwt.Wat er eigenlijk echt in het verkeersreglement staat.Wat de rechtspraak zegt.Wat er in bijgewerkte EHBO-curssusen staat.Wat je eigenlijk echt moet doen om veilig te rijden.
Dat doen we nu toch al?!
Plaats reactie