Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Vraag hier tips en hulp van anderen.
An11

Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door An11 »

Hey,

Bij mijn vorige rijexamen (niet geslaagd) zei mijn examinator dat de begeleider de GPS moet instellen ipv diegene die examen doet. Ik deed examen in de wagen van mijn moeder en mijn pa is mijn begeleider dus die wist natuurlijk niet hoe dat ding werkte. Ik wist perfect hoe die GPS instellen werkt, aangezien ik diegene ben die moet rijden. Lijkt mij logisch? Ik mocht dan uiteindelijk de GPS toch instellen na discussie en ging gewoon vlot.

Waarom moet de begeleider de GPS instellen als zij niet diegene zijn die rijden? Diegene die examen doet moet toch kunnen rijden met de auto, als de begeleider dit steeds doet, wat heeft de leerling daaraan?
Geur

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door Geur »

Het opvolgen van de GPS is een onderdeel van het examen, het instellen ervan niet echt! De examinator kan dit om verschillende redenen vragen denk ik. Om de kandidaat wat te besparen, om minder druk op de Kandidaat te leggen, omdat het vaak ook de wagen van de begeledeider betreft en dus ook de GPS..., maar voornamelijk vermoed ik dat dit gebeurd om tijd te besparen. En soms kan dat dus het tegenovergestelde effect hebben, zoals in uw geval, maar meestal zal dat wel andersom zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door Jozef »

Is het dan een vereiste om begeleider te kunnen zijn dat je een GPS kan instellen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door de rijprof »

Bij mijn weten is nergens is bepaald wie de GPS mag instellen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
An11

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door An11 »

de rijprof schreef: 18 okt 2017, 22:34 Bij mijn weten is nergens is bepaald wie de GPS mag instellen.
Dat dacht ik ook, want het staat niet op de website van het examencentrum. Maar op het examen zelf kreeg ik dat dus te horen. Achteraf las ik in het boekje van de rijschool inderdaad "De begeleider MOET de GPS instellen."

Vond ik een beetje vervelend op het examen, omdat het dan al met een discussie begon...
An11

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door An11 »

Jozef schreef: 18 okt 2017, 22:26 Is het dan een vereiste om begeleider te kunnen zijn dat je een GPS kan instellen?
Staat nergens vermeld. Mijn pa viel natuurlijk ook uit de lucht op het examen en heeft zijn excuses aangeboden aan de examinator aangezien hij echt niet wist hoe dat werkte en toen mocht ik het uiteindelijk toch zelf doen...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door de rijprof »

Achteraf las ik in het boekje van de rijschool
Welk boekje?
De juiste informatie moet aangetoond worden door een tekst van het examencentrum, toegankelijk voor kandidaten.
In welke tekst van het examencentrum staat dat de begeleider de GPS moet instellen?

Een ander optie is rijden zonder GPS en wegwijzers volgen. Bv. De examinator zegt:" Volg de richting Brussel".
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
An11

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door An11 »

de rijprof schreef: 18 okt 2017, 23:48
Achteraf las ik in het boekje van de rijschool
Welk boekje?
De juiste informatie moet aangetoond worden door een tekst van het examencentrum, toegankelijk voor kandidaten.
In welke tekst van het examencentrum staat dat de begeleider de GPS moet instellen?

Een ander optie is rijden zonder GPS en wegwijzers volgen. Bv. De examinator zegt:" Volg de richting Brussel".
Boekje met informatie van de rijschool waarbij ik na mijn examen 6 uren les heb gevolgd. Is geen boekje van het examencentrum. Op de site van het examencentrum heb ik het ook nergens vermeld zien staan.

Met wegwijzers heb ik er zelf minder vertrouwen in, omdat ik liever weet hoe ver het bvb. is voor ik ga moeten ergens indraaien etc. en dat geeft de GPS wel duidelijker aan, omdat je het aantal meter kunt zien verminderen tot de straat waar je in moet.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door Jozef »

An11 schreef: 18 okt 2017, 23:29Achteraf las ik in het boekje van de rijschool inderdaad "De begeleider MOET de GPS instellen."
Tijdens het praktijkexamen mag de begeleider de kandidaat niet helpen, maar ik denk niet dat het verboden is dat de kandidaat de begeleider helpt.

Stel bijvoorbeeld dat de begeleider zijn portier niet goed sluit of de veiligheidsgordel niet aanlegt. Dan neem ik aan dat de kandidaat als bestuurder de begeleider daar toch attent mag op maken.

Analoog daarmee neem ik aan dat, als geeist wordt dat de begeleider de GPS instelt, de kandidaat hem hierbij stap voor stap mag uitleggen wat hij moet doen, terwijl de kandidaat mee op het scherm van de GPS kijkt.

Hoe dan ook is het jammer dat dit niet duidelijk geregeld is, en is het absurd dat iemand die de GPS niet hoeft te kennen, het toestel moet instellen, in plaats van de kandidaat die ermee vertrouwd is.

Ik zou in ieder geval de GPS zo instellen dat hij geen geluid produceert bij een geringe overschrijding van de maximum toegestane snelheid. Dan heb je een kans dat de examinator het niet gemerkt heeft, maar als hij de GPS hoort piepen, weet hij hoe laat het is.

Nog een vraag: mag je de synthetische stem van de GPS instellen op een taal die de examinator niet verstaat? :lol:

Last but not least: beste An, ik begrijp heel goed dat het alles behalve bevorderlijk is voor een praktijkexamen als het al begint met een discussie. Je kon ten slotte niet tegen de examinator zeggen: "This is your captain speaking. Daar is de deur, langs daar kun je naar buiten." :lol:
Laatst gewijzigd door Jozef op 19 okt 2017, 00:06, 3 keer totaal gewijzigd.
An11

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door An11 »

Ik zie net dat er al een topic is geweest waarbij jullie het erover hadden viewtopic.php?f=8&t=24177
Zoals daar wordt gezegd zal het dan misschien inderdaad van examencentrum tot examencentrum verschillen. Daar gaat het over in Bree, maar mijn examen was in Moorsele en daar MOET de begeleider het dus ook doen van de examinator.

Lekker eenduidig weer allemaal :roll:
An11

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door An11 »

Jozef schreef: 19 okt 2017, 00:00 Hoe dan ook is het jammer dat dit niet duidelijk geregeld is, en is het absurd dat iemand die de GPS niet hoeft te kennen, het toestel moet instellen, in plaats van de kandidaat die ermee vertrouwd is.

Ik zou in ieder geval de GPS zo instellen dat hij geen geluid produceert bij een geringe overschrijding van de maximum toegestane snelheid. Dan heb je een kans dat de examinator het niet gemerkt heeft, maar als hij de GPS hoort piepen, weet hij hoe laat het is.

Nog een vraag: mag je de synthetische stem van de GPS instellen op een taal die de examinator niet verstaat? :lol:
Goede vraag :lol:

En ja gelukkig is het een oude GPS die in de auto is ingebouwd, dus daar zitten nog geen zulke fancy opties in zoals aangeven wanneer je de snelheid overschrijdt (geeft zelfs niet aan hoe snel je mag op de banen enzo) dus dat zou al geen probleem zijn. :P

Maar goed, probleem was dus inderdaad dat mijn pa die GPS niet kende, dus dat was even irritant. Ik zal de volgende keer mijn moeder meenemen, dan kan daar geen discussie meer over ontstaan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 18 okt 2017, 23:48 Een ander optie is rijden zonder GPS en wegwijzers volgen. Bv. De examinator zegt:" Volg de richting Brussel".
Juist. België kennende, kom je dan aan een kruispunt waar zowel een pijl met "Brussel" naar links als naar rechts staat. Of er heeft een grapjas een bord voorgezet met "Het is langs hier om naar daar te gaan". :lol:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door Benny Stinkens »

An11 schreef: 19 okt 2017, 00:03 Ik zie net dat er al een topic is geweest waarbij jullie het erover hadden viewtopic.php?f=8&t=24177
Zoals daar wordt gezegd zal het dan misschien inderdaad van examencentrum tot examencentrum verschillen. Daar gaat het over in Bree, maar mijn examen was in Moorsele en daar MOET de begeleider het dus ook doen van de examinator.

Lekker eenduidig weer allemaal :roll:
In Bree heb ik wel nooit gehoord dat het zal MOETEN, eerder dat het mag. :idea:
Ik heb het zelf natuurlijk nog niet meegemaakt omdat ik dan steeds zelf de GPS instel.
Maar ik ben er vrij zeker van dat als de begeleider het niet kan er geen enkel probleem word gemaakt als de kandidaat het zelf gaat doen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door de rijprof »

Als je het echt zeker wil weten, vraag het aan de hoofdexaminator. Of bel naar de hoofdzetel van GOCA.
GOCA v.z.w./a.s.b.l.
Technologiestraat/Rue de la Technologie, 21-25
1082 Brussel/Bruxelles
België/Belgique
Telefoon +32(0)2 469 09 00
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Waarom moet begeleider de GPS instellen bij examendeel zelfstandig rijden?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 19 okt 2017, 23:51 Als je het echt zeker wil weten, vraag het aan de hoofdexaminator. Of bel naar de hoofdzetel van GOCA.
Neen, als je het echt zeker wil weten, moet je de desbetreffende regelgeving zien te pakken te krijgen.
Plaats reactie