In Vlaanderen wonen. In Brussel theorie examen?

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Erasmusje

In Vlaanderen wonen. In Brussel theorie examen?

Bericht door Erasmusje » 25 jun 2017, 08:19

Wij wonen in Vlaanderen. Mijn dochter wordt binnenkort 17 j en gaat dan haar theorie examen afleggen.
Als ik het goed begrijp wordt het examen nu in Brussel en Wallonie minder streng beoordeeld dan in het Vlaamse gewest.

Mijn vraag is dus: zou mijn dochter haar theorie examen in het Brussels gewest kunnen/mogen gaan afleggen en kan ze, na slagen, dan toch in haar eigen gemeente een voorlopig rijbewijs krijgen?

PS: We zijn het zeker NIET van plan. Ik vraag me gewoon af of dit mogelijk is, wat ik vermoed.

GRO
Administrator

Re: In Vlaanderen wonen. In Brussel theorie examen?

Bericht door GRO » 25 jun 2017, 15:03

Ze mag haar theorie en haar praktijkexamen afleggen in een examencentrum naar keuze in Belgie.
Het rijbewijs vraagt ze aan in de gemeente waar ze is ingeschreven.

Erasmusje

Bericht door Erasmusje » 25 jun 2017, 23:57

Bedankt voor het antwoord! Gekke situatie! :roll:

Jozef

Bericht door Jozef » 26 jun 2017, 11:46

Wat vind je daar zo gek aan?

Erasmusje

Bericht door Erasmusje » 31 aug 2017, 19:38

Jozef schreef:
26 jun 2017, 11:46
Wat vind je daar zo gek aan?
Wel, tenzij ik mij vergis wordt het theorie examen In het Brussels gewest sinds de laatste Vlaamse hervorming minder streng beoordeeld dan in Vlaanderen. In Brussel kan je, denk ik, nog steeds 2 zware fouten maken en toch slagen. In Vlaanderen kan dat niet meer. Dan krijg je toch een attest waarmee je in Vlaanderen een voorlopig rijbewijs kan krijgen. M.a.w. iemand die ergens halverwege een Vlaams en een Brussels examencentrum woont, kan maar beter naar Brussel gaan. De slaagkans is er hoger.

Ik zou denken dat zoiets beter enkel een federale bevoegdheid zou blijven, of dat anders de Vlaamse overheid zou beslist hebben dat wie in Vlaanderen woont en er een voorlopig rijbewijs wil, zijn theorie examen ook aan de nieuwe Vlaamse eisen moet voldoen en dus in Vlaanderen moet afgelegd worden volgens de nieuwe norm. Dat zou logischer geweest zijn.

Blijkbaar gaat in Brussel de hervorming van het examen pas in vanaf 1/1/2018.
http://www.bruzz.be/nl/actua/meer-vlami ... brussel-af

DWB

Bericht door DWB » 31 aug 2017, 22:25

Klopt, en hetzelfde geldt voor het praktijkexamen. Hier is niet goed over nagedacht door de overheid…

de rijprof
Medewerker
Contacteer:

Bericht door de rijprof » 31 aug 2017, 23:07

Ik dacht nochtans gelezen te hebben "alle Belgen zijn gelijk voor de wet"... :!:
En de verschillen in de landsdelen worden steeds groter. Langere stageperiode, verplichte begeleidercursussen, terugkom-moment.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Jozef

Bericht door Jozef » 01 sep 2017, 00:16

de rijprof schreef:
31 aug 2017, 23:07
Ik dacht nochtans gelezen te hebben "alle Belgen zijn gelijk voor de wet"... :!:
Bijna juist. "De Belgen zijn gelijk voor de wet" staat er in artikel 10 van de Grondwet. Daarom mogen de Belgen kiezen in welk gewest ze willen examens voor het rijbewijs afleggen, wonen, werken, enz.

Erasmusje

Bericht door Erasmusje » 06 sep 2017, 08:00

Vandaag in het nieuws:

Communautaire rel bedreigt nu ook hervorming rijopleiding

Wel, voor één keer vind ik dat de federale minister gelijk heeft. De hervorming van de rijopleiding en de uitreiking van (voorlopige) rijbewijzen blijft beter federaal.
Het is absurd dat de regels om een rijbewijs te behalen verschillen verschillen per gewest, maar wel allemaal recht geven op hetzelfde federale rijbewijs.
Ik spreek me daarbij niet uit over de hervormingen zelf, maar ik zeg gewoon dat zo iets beter federaal geregeld blijft!
(Daarmee bedoel ik: tot het land eventueel definitief en volledig wordt opgesplitst. 8) )

Gast

Bericht door Gast » 06 sep 2017, 10:03

Erasmusje schreef:
06 sep 2017, 08:00
Vandaag in het nieuws:

Communautaire rel bedreigt nu ook hervorming rijopleiding

Wel, voor één keer vind ik dat de federale minister gelijk heeft. De hervorming van de rijopleiding en de uitreiking van (voorlopige) rijbewijzen blijft beter federaal.
Het is absurd dat de regels om een rijbewijs te behalen verschillen verschillen per gewest, maar wel allemaal recht geven op hetzelfde federale rijbewijs.
Ik spreek me daarbij niet uit over de hervormingen zelf, maar ik zeg gewoon dat zo iets beter federaal geregeld blijft!
(Daarmee bedoel ik: tot het land eventueel definitief en volledig wordt opgesplitst. 8) )
Natuurlijk blijft zoiets beter federale materie. Ergo : dat IS het ook. Altijd al geweest.

Alleen WIL Ben Weyts het maar niet inzien. Hij wil dolgraag pluimen op z'n hoed steken (hoewel die hem eigenlijk niet toekomen). Dus blijft hij maar doorgaan met knoeien en morrelen aan materie waarvoor hij nooit, jamais, bevoegd geweest is. En waarvoor hij trouwens al 's teruggefloten geweest is door de Raad van State (cfr vervallen van de 3 jaar wachttijd).

Zoals hij nu bezig is, raakt op de langen duur niemand er nog wijs uit :

* de examencentra (goca) niet
* de rijscholen niet
* de gemeentebesturen die de voorlopige/definitieve rijbewijzen moeten laten aanmaken en uitreiken niet
* de kandidaat-leerlingen niet
* de begeleiders niet

Met de 2 laatstgenoemden nog als grootste slachtoffer van de ganse polemiek. Hopelijk wordt hij nogmaals teruggefloten, en wordt alles voortaan op federaal niveau beslist. En vooral: hopelijk blijft hij er ein-de-lijk ook 's met z'n 2 handjes af.

Plaats reactie