Pagina 1 van 1

Onzeker over juiste antwoorden op volgende case studies

Geplaatst: 16 dec 2016, 11:19
door Gast
Hallo iedereen,

Ik moet volgende week het tweede deel van de theoretische examens gaan afleggen nl. de case studies.
Na het maken van de oefeningen in mijn leerboek vond ik hier ook nog andere voorbeelden van case studies. Na het oplossen ben ik niet zeker van een aantal antwoorden :-(. Mijn redenering staat er bij hoe ik tot dit antwoord kwam.

Case 1:

EXAMENVRAAG 2/5
Met ABS-remsysteem laat toe de remafstand korter te maken
1. juist
2. fout

Antwoord: fout. ABS gaat enkel u vrachtwagen bestuurbaarder houden bij het bruusk moeten remmen en niet gaan slippen

EXAMENVRAAG 3/5
Op welke manier rijdt u de helling af:

1. U gebruikt de motorrem en rijdt zoveel mogelijk aan dezelfde snelheid als op de helling opwaarts
2. U gebruikt de remvertrager en rijdt in de hoogste versnelling
3. U gebruikt enkel de bedrijfsrem.

Antwoord : 1 remvertrager niet omdat er hoogste versnelling staat dus zal het toerental laag zijn en mottorom minder effectief

Case2:

U bestuurt een trekker-oplegger met een MTM van 44.000 kg. Die 25.000 kg plaatijzer vervoert voor de regio bordeaux. Deze goederen werden geladen in Luik. U bent eigenaar van deze goederen, alsook van het voertuig. U moet in regio Bordeaux 25.000 liter wijn in flessen laden om in München te lossen.

EXAMENVRAAG 1/5
Eigenaar en bestuurder van uw eigen voertuig, hoeft u zich niet te houden aan dezelfde regels met betrekking tot rij en rusttijden dan een loontrekkende bestuurder:
1. Juist
2. Fout

Antwoord: 2 boven 3.5T zelfs voor derden of eigen rekening tachograaf plichtig

EXAMENVRAAG 2/5
De wijn vervoeren naar Duitsland zonder vervoersvergunning:
1. Ja
2. Neen

Antwoord: 2 (Niet zeker van)

EXAMENVRAAG 3/5
… over een cabotagevergunning beschikken om de wijn te kunnen vervoeren:
1. Ja
2. Neen

Antwoord : 2 los en laadplaats niet in hetzelfde land

EXAMENVRAAG 4/5
Mag men bakstenen vervoeren samen met de wijn, teneinde uw lading aan te vullen:
1. Ja
2. Neen

Antwoord: 1 Zou niet weten waarom niet

EXAMENVRAAG 5/5
Moet men over vervoers Vergunning beschikken voor het transport tijdens de heenreis:
1. Ja
2. neen

Antwoord: 1 (niet zeker van) Goederen zijn wel van u en vrachtwagen ook, maar goederen worden gelost bij een andere bestemmeling dus wordt niet aan voorwaarden voldaan van eigen vervoer > dus vergunning

Case 3:

U bestuurt een vrachtauto. U vertrekt op woensdag avond om 22h00 vanuit Brussel naar Parijs. U heeft 4 uur 30minuten nodig om van Brussel in Parijs te geraken. Maandag,dinsdag en woensdag tot aan uw vertrek was u met verlof. U vrachtauto is uitgerust met een analoge tachograaf. De vrachtauto is geladen met bederfbare goederen.

EXAMENVRAAG 2/5
Moet u een patronaal attest bijhebben om uw verlof te bewijzen:
1. ja, dat is verplicht
2. neen, het is niet verplicht, maar wel aan te bevelen
3. neen, het is niet verplicht en heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Antwoord: 2 Is blijkbaar niet meer verplicht in België sinds 2015 maar in buitenland durven ze er nog achter vragen (Frankrijk). Als u rijdt met een digitale tachograaf is het antwoord dan 3? Daar de gegevens toch opgeslagen worden vanaf nu in de tachograaf zelf?

Case 4:

Door weersomstandigheden heb ik problemen om mijn laatste klanten te bedienen

vraag 03: uw snelheidsbeperkingen niet na te leven, verhoogt het risico op een ongeval met ten minste:
1. 10 %
2. 30 %
3: 50 %

Antwoord: 3 Niet zeker van maar dacht 50%

Case 5:

EXAMENVRAAG 1/5
De groene zone op de toerenteller komt overeen met het meest economisch verbruik
1. Juist
2. fout

Antwoord 1 : aangeraden

EXAMENVRAAG 2/5

Om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te bekomen, moet u zo veel mogelijk op het maximaal koppel rijden.
1. Juist
2. fout

Antwoord : 2 Maximaal koppel ligt bijna altijd ergens bovenaan in de groen zone en het laagste verbruik is in het onderste gedeelte van de groene zone

EXAMENVRAAG 2/5
In welk werkgebied van de motor is het verbruik het laagst :
1. Tussen 1050 en 1350 tr/min
2. Tussen 1500 en 1700 tr/min

Antwoord : 1 laagste gedeelte in de groen zone

EXAMENVRAAG 4/5
Er komt zwarte rook uit de uitlaat van uw vrachtauto. Wat kan dit betekenen:
1. De luchtdruk van de turbo is te hoog
2. De verbranding in de motor is niet optimaal

Antwoord: 2 (niet zeker van) als er een probleem is met de turbo is het volgens mij witte rook

EXAMENVRAAG 5/5
De rode zone op de toerenteller komt overeen met een zo hoog motortoerental, het welk gevaarlijk is voor de motor:

1. Juist
2. Fout

Antwoord: 2 Rode zone is idd gevaarlijk voor motor, te hoog toerental van de krukas

Case 6:

U bestuurt een vrachtauto van 12 meter lang. U rijdt op een rechte weg van 2 rijstroken. Het voertuig is uitgerust met een 4-takt dieselmotor, 6 cilinders in lijn. Het voertuig heeft een pneumatische ophanging. Tijdens de reis gaat het verklikkerlampje van de temperatuur van de koelvloeistof branden.


EXAMENVRAAG 2/5
Mag u nog 20 km verder rijden tot de volgende halte
1. Ja
2. Neen

Antwoord: 1 (niet zeker van) Er is geen melding van pechstrook dus zou je op de rijbaan moeten stoppen, maar als de koelvloeistof te warm is kan de motor toch beschadigt raken tijdens die 20 km dus weet ik niet echt wat het juiste antwoord is.

Kan iemand zeggen of ik ergens fouten heb gemaakt of verkeerde redenering heb gebruikt om tot mijn antwoord te komen?
Alvast bedankt voor de moeite.

Grtz

Re: Onzeker over juiste antwoorden op volgende case studies

Geplaatst: 16 dec 2016, 18:41
door Stefan Peeters
Met ABS-remsysteem laat toe de remafstand korter te maken
1. juist
2. fout
Antwoord: fout. ABS gaat enkel u vrachtwagen bestuurbaarder houden bij het bruusk moeten remmen en niet gaan slippen
correct.
Op welke manier rijdt u de helling af:
1. U gebruikt de motorrem en rijdt zoveel mogelijk aan dezelfde snelheid als op de helling opwaarts
2. U gebruikt de remvertrager en rijdt in de hoogste versnelling
3. U gebruikt enkel de bedrijfsrem.
Antwoord : 1 remvertrager niet omdat er hoogste versnelling staat dus zal het toerental laag zijn en motorrem minder effectief
Remvertrager heeft niets te maken met toerental van de motor (enkel eventueel voor de koeling) - 2 is dus het best mogelijke antwoord.
U bestuurt een trekker-oplegger met een MTM van 44.000 kg. Die 25.000 kg plaatijzer vervoert voor de regio bordeaux. Deze goederen werden geladen in Luik. U bent eigenaar van deze goederen, alsook van het voertuig. U moet in regio Bordeaux 25.000 liter wijn in flessen laden om in München te lossen.
Eigenaar en bestuurder van uw eigen voertuig, hoeft u zich niet te houden aan dezelfde regels met betrekking tot rij en rusttijden dan een loontrekkende bestuurder:
1. Juist
2. Fout
Antwoord: 2 boven 3.5T zelfs voor derden of eigen rekening tachograaf plichtig
correct

Zit die belachelijke vraag er nu nog altijd in? 25.000 liter wijn in flessen kan je niet laden, de flessen wegen meer dan de wijn... is 7 jaar geleden al door mij gemeld aan Fod Mob en die vraag blijft meegaan :roll: :roll: :roll:
De wijn vervoeren naar Duitsland zonder vervoersvergunning:
1. Ja
2. Neen
Antwoord: 2 (Niet zeker van)
correct. Vervoersvergunning is verplicht bij vervoer voor rekening van derden.
… over een cabotagevergunning beschikken om de wijn te kunnen vervoeren:
1. Ja
2. Neen
Antwoord : 2 los en laadplaats niet in hetzelfde land
correct
Mag men bakstenen vervoeren samen met de wijn, teneinde uw lading aan te vullen:
1. Ja
2. Neen
Antwoord: 1 Zou niet weten waarom niet
correct
Moet men over vervoersvergunning beschikken voor het transport tijdens de heenreis:
1. Ja
2. neen
Antwoord: 1 (niet zeker van) Goederen zijn wel van u en vrachtwagen ook, maar goederen worden gelost bij een andere bestemmeling dus wordt niet aan voorwaarden voldaan van eigen vervoer > dus vergunning
geen vergunning nodig: is transport voor eigen rekening.
U bestuurt een vrachtauto. U vertrekt op woensdag avond om 22h00 vanuit Brussel naar Parijs. U heeft 4 uur 30minuten nodig om van Brussel in Parijs te geraken. Maandag, dinsdag en woensdag tot aan uw vertrek was u met verlof. Uw vrachtauto is uitgerust met een analoge tachograaf. De vrachtauto is geladen met bederfbare goederen.
Moet u een patronaal attest bijhebben om uw verlof te bewijzen:
1. ja, dat is verplicht
2. neen, het is niet verplicht, maar wel aan te bevelen
3. neen, het is niet verplicht en heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Antwoord: 2 Is blijkbaar niet meer verplicht in België sinds 2015 maar in buitenland durven ze er nog achter vragen (Frankrijk). Als u rijdt met een digitale tachograaf is het antwoord dan 3? Daar de gegevens toch opgeslagen worden vanaf nu in de tachograaf zelf?
vraag is een beetje achterhaald... antwoord 1 lijkt mij het meest correcte. Ik weet alleen niet hoe de examencomputer daarop gaat reageren... je krijgt in feite wat te weinig informatie in de case...
Door weersomstandigheden heb ik problemen om mijn laatste klanten te bedienen
vraag 03: uw snelheidsbeperkingen niet na te leven, verhoogt het risico op een ongeval met ten minste:
1. 10 %
2. 30 %
3: 50 %
Antwoord: 3 Niet zeker van maar dacht 50%
dat is een rare vraag... is niet duidelijk en voor interpretatie vatbaar... ben je zeker dat ze zo gesteld werd?
De groene zone op de toerenteller komt overeen met het meest economisch verbruik
1. Juist
2. fout
Antwoord 1 : aangeraden
correct
Om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te bekomen, moet u zo veel mogelijk op het maximaal koppel rijden.
1. Juist
2. fout
Antwoord : 2 Maximaal koppel ligt bijna altijd ergens bovenaan in de groen zone en het laagste verbruik is in het onderste gedeelte van de groene zone
maximaal koppel ligt in de groene zone, maar eerder onderaan. Boven in de groene zone werk je naar maximaal vermogen. Antwoord 1 is correct.
In welk werkgebied van de motor is het verbruik het laagst :
1. Tussen 1050 en 1350 tr/min
2. Tussen 1500 en 1700 tr/min
Antwoord : 1 laagste gedeelte in de groen zone
correct
Er komt zwarte rook uit de uitlaat van uw vrachtauto. Wat kan dit betekenen:
1. De luchtdruk van de turbo is te hoog
2. De verbranding in de motor is niet optimaalAntwoord: 2 (niet zeker van) als er een probleem is met de turbo is het volgens mij witte rook
witte rook = water. Correct antwoord = 2.
De rode zone op de toerenteller komt overeen met een zo hoog motortoerental, het welk gevaarlijk is voor de motor:
1. Juist
2. Fout
Antwoord: 2 Rode zone is idd gevaarlijk voor motor, te hoog toerental van de krukas
correct
U bestuurt een vrachtauto van 12 meter lang. U rijdt op een rechte weg van 2 rijstroken. Het voertuig is uitgerust met een 4-takt dieselmotor, 6 cilinders in lijn. Het voertuig heeft een pneumatische ophanging. Tijdens de reis gaat het verklikkerlampje van de temperatuur van de koelvloeistof branden.
Mag u nog 20 km verder rijden tot de volgende halte
1. Ja
2. Neen
Antwoord: 1 (niet zeker van) Er is geen melding van pechstrook dus zou je op de rijbaan moeten stoppen, maar als de koelvloeistof te warm is kan de motor toch beschadigt raken tijdens die 20 km dus weet ik niet echt wat het juiste antwoord is.
correct antwoord = 2. Altijd direct stoppen bij een rood controlelampje.

Re: Onzeker over juiste antwoorden op volgende case studies

Geplaatst: 19 dec 2016, 08:22
door Gast
Bedankt Stefan voor de nodige uitleg en u tijd