Bijna rijexamen (Verplaatsen naar 'vragen en info in verband met praktijk' ?)

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Nicco
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2016, 17:39

Bijna rijexamen (Verplaatsen naar 'vragen en info in verband met praktijk' ?)

Bericht door Nicco »

Hallo, ik moet op 9 maart mijn rijexamen gaan doen heb nog vragen waarover ik al lang had nagedacht maar nog nooit had gevraagd. Op de 3 volgende situaties ben ik langsgeweest, maar deed ik het wel juist?

1. Hebben auto's die komen uit een straat rechts 'Uitgezonderd plaatselijk verkeer' voorrang van rechts ? Ik zou zeker veronderstellen van wel, maar aan de andere kant, kan dit niet gezien worden als privéweg voor de bewoners in de straat, bijgevolg geen voorrang aan rechts ?

2. Op de E314 in Leuven zijn de eerste 5 op- en afritten verbonden door een weefvak. Mag ik hierop, wanneer het rustig is op de snelweg (niet 18u ofzo, bv. 11 of 14u), langs rechts voorbij steken ? Bv. als een vrachtwagen op de meest rechtse rijstrook die niet het weefvak is 80 km/u rijdt, mag ik hem dan op het weefvak voorbij steken aan zeg 100 km/u of is dat gewoon compleet verboden ?

3. Passeert iemand toevallig vaak langs de Naamsepoort in Leuven ? Voor het kruispunt staat een bord dat zegt dat je drie richtingen uitkunt, maar er zijn eigenlijk 4 richtingen waarvan er 2 naar links gaan, waarvan een van de twee niet aangegeven is op het bord. Er zijn twee rijstroken die naar links gaan. Als ik de linkse straat wil volgen, moet ik dan zoals normaal de meest rechtse kiezen of zou die rijstrook bestemd zijn voor de straat die ik niet wil volgen ?

Sorry als nr. 3 nogal verwarrend is :shock:
Jordi

Re: Bijna rijexamen (Verplaatsen naar 'vragen en info in verband met praktijk' ?)

Bericht door Jordi »

Ik ken het bewuste kruispunt aan de Naamsepoort.
Als je op de R23 rijdt kan je aan de Naamsepoort linksaf slaan naar de Naamsesteenweg, echter kan je na het linksaf draaien ook naar rechts rijden richting Oud-Heverlee.

Als je de Naamsesteenweg wil oprijden neem je de linkse voorsorteerstrook.
Wil je richting Oud-Heverlee rijden en neem je de Kardinaal Mercierlaan dan neem je de rechtse voorsorteerstrook. Dat is het veiligste en voorkomt ongewenste conflictsituaties bij het afslaan.

Het loopt daar soms wel eens mis aan de Naamsepoort omdat automobilisten denken dat beide voorsorteerstroken om linksaf te slaan dezelfde richting volgen.

Rechts inhalen via een weerstrook zou ik niet doen. Bedoel je dat je een vrachtwagen inhaalt via de weerstrook en dan weer naar links opschuift naar de doorgaande rijrichting? Of het wettelijk verboden is weet ik niet. Het kan echter wel gevaarlijke situaties opleveren met vrachtwagens (dode hoek) en omdat ze het niet altijd verwachten.

Als ik op de weefstrook rijd op de E314 om een afrit te nemen haal ik ook weleens een vrachtwagen in. Let vooral dat je niet naast de vrachtwagen (in de dode hoek) blijft rijden. Oftewel haal je hem in of blijf je erachter rijden maar niet lang parallel ernaast rijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bijna rijexamen (Verplaatsen naar 'vragen en info in verband met praktijk' ?)

Bericht door de rijprof »

Nicco schreef:1. Hebben auto's die komen uit een straat rechts 'Uitgezonderd plaatselijk verkeer' voorrang van rechts ? Ik zou zeker veronderstellen van wel, maar aan de andere kant, kan dit niet gezien worden als privéweg voor de bewoners in de straat, bijgevolg geen voorrang aan rechts ?
wegcode.be schreef:12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Een bestuurder die van rechts komt uit een weg 'Uitgezonderd plaatselijk verkeer' komt niet uit een 'voor hem' verboden richting. Hij mag daar 'reglementair rijden' als hij daar woont, op bezoek komt, iets gaat leveren, werken moet uitvoeren, enz. Er is 'beperkt verkeer' toegelaten en je moet voorrang aan rechts verlenen.
Nicco schreef: 2. Op de E314 in Leuven zijn de eerste 5 op- en afritten verbonden door een weefvak. Mag ik hierop, wanneer het rustig is op de snelweg (niet 18u ofzo, bv. 11 of 14u), langs rechts voorbij steken ? Bv. als een vrachtwagen op de meest rechtse rijstrook die niet het weefvak is 80 km/u rijdt, mag ik hem dan op het weefvak voorbij steken aan zeg 100 km/u of is dat gewoon compleet verboden ?
wegcode.be schreef:9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
wegcode.be schreef:16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 Afbeelding en F15 Afbeelding opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd
Bij voorsorteren of keuze van bestemming (en druk verkeer) mag je andere bestuurders rechts voorbijrijden en wordt dit niet meer als (rechts)inhalen aanzien.
Bij het weven moet je een bestemming (F15) bereiken en mag je rechts voorbij rijden. Let inderdaad op voor de dode hoek, hou voldoende zijafstand en blijf niet onnodig naast een vrachtwagen rijden, zoals Jordi terecht opmerkt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie