Dyslexie

Vraag hier tips en hulp van anderen.
anusia
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2016, 15:04

Dyslexie

Bericht door anusia »

Beste,
Mijn zoon heeft dyslexie, hij heeft nu reeds 2 pogingen gedaan en was niet geslaagd, mijn vraag is of hij het examen niet op een andere manier mag afleggen dan op de gewone manier?
Hij is nu ook verplicht om lessen te volgen, 12 uren.
Zou hij door zijn aandoening niet de mogelijkheid hebben om meerdere pogingen te krijgen voor dat hij de verplichte theorie lessen gaat volgen.
Deze lessen vallen trouwens samen met zijn avondschool voor zijn A2 te behalen en worden maar 1 week per maand gegeven en dat enkel in de avond.
Dank nu reeds voor een antwoord
anusia
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2016, 15:04

Re: Dyslexie

Bericht door anusia »

anusia schreef:Beste,
Mijn zoon heeft dyslexie, hij heeft nu reeds 2 pogingen gedaan en was niet geslaagd, mijn vraag is of hij het examen niet op een andere manier mag afleggen dan op de gewone manier?
Hij is nu ook verplicht om lessen te volgen, 12 uren.
Zou hij door zijn aandoening niet de mogelijkheid hebben om meerdere pogingen te krijgen voor dat hij de verplichte theorie lessen gaat volgen.
Deze lessen vallen trouwens samen met zijn avondschool voor zijn A2 te behalen en worden maar 1 week per maand gegeven en dat enkel in de avond.
Dank nu reeds voor een antwoord
Dag allemaal,
Heb rechtstreeks via rijschool en examencentrum vernomen dat er lechts voor minder begaafden uitzonderingen worden gegeven bij het theorie-examen door de vragen voor te lezen waarbij er meer tijd is om de vragen te beantwoorden.
Dyslexie geeft geen uitzondering op de wetgeving. 2 x niet geslaagd => VERPLICHT 12 uur les volgen
Succes iedereen met het behalen van de (theorie) rijbewijs
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Dyslexie

Bericht door bert.covens »

Uit de >>> folder van GOCA :
folder van GOCA schreef:Speciale zittingen voor het theorie-examen

• De kandidaten waarvan het mentale en/of intellectuele vermogen en/of de graad van alfabetisme ontoereikend is, kunnen op hun verzoek, het examen afleggen in een speciale zitting. De betrokkene levert het bewijs dat hij zich in één van deze gevallen bevindt d.m.v. een getuigschrift of attest van een centrum voor leerlingenbegeleiding, een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, een instituut voor buitengewoon onderwijs, een centrum voor observatie of begeleiding of een centrum voor beroepsoriëntering.
• Kandidaten die ten minste vijfmaal niet slaagden voor het theorie-examen kunnen eveneens op hun verzoek dit examen in een speciale zitting afleggen.
• Doven en/of spraakgestoorden kunnen het theorie-examen afleggen met een tolk in gebarentaal.
• Kandidaten die géén van de drie landstalen (Nederlands, Duits of Frans) machtig zijn, leggen eveneens het examen af met een beëdigde tolk.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie